Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
draco

a-kam eller v-kam

Rekommendera Poster

jag har en b230A(aq 131d) det sitter en A-kam i den vad blir skillnaden om man sätter i en V-kam? Om min tanke e att införskaffa lite trimdelar under sommaren så att jag kan riva ut motorn nästa vinter vad bör man skaffa sig för att få lite mer sprutt imotorn, 120hk inte så kul skulle vilja ha runt 150-160hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Avgaslimpan är nog största bromsen tror jag till att ta ut efekt.. vi lekte men en b20 som vi trimmade och bromsade den med limpan på och då gav den 130hk vi var besvikena... men så smälte slangen på limpan så vi fick låna ett extraktor rör till en bil och efekten blev 160hk och så blev det extraktor limpa ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att øka effekten i en motor betyder oftast att man tappar effekt på låga varvtal och økar den på lite høgre. Detta kan resultera i att motorn orkar mindre med passagerare i båten samt drar mer bensin. Varfør inte byta till en motor som ær lite starkare? Volvos 4,3 liters V6 skulle nog ge dig resultatet du ønskar, då blir båten både stark, snabb och brænslesnål. MVH. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Skotten sade många bra saker, helheten måste fungera! V-kammen fungerar nog inte bra ihop med den enportade Solex 44PAI förgasaren, som är orginal på AQ131, utan behöver nog minst 2x44mm. Komp. förhållandet fungerar nog bra, AQ131 med A-kam och AQ151 med V-kam har båda 9,7:1 komp som orginal. Om jag vore du, skulle jag satsa på en V-kam, insprutning, porta topplockets kanaler lite (std. 531 toppen som sitter på AQ131 är nog orörd redan ganska OK), satsa på en bättre avgasserie, fast orginalserien är nog inte helt katastrofal på B230 motorerna, såsom på B20. Ett bra alternativ skulle vara, att få mera slagvolym i motorn, alltså endel skaffa en AQ151 vevaxel och kolvar, eller excenterslipa nuvarande vevaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så tillbaka till den eviga frågan. Är det lämpligt med mycket starkare motor i den båten? Eller är det dags att sälja och skaffa något som är anpassat för kraft, fart etc. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga in 1st 4,3 liters i båten för dyrt jag har det i min bil(GMC SONOMA). att trimma upp min båt absolut kan inte få en bättre båt!!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om trimma så gäller det att behålla vridmoment vid låga varv annars kan båten bli mycket seg vid gaspådrag. T.ex. man ligger i ett 5-knops område och ska sedan gasa på för att komma upp i planing och har en del last. Till skillnad från trimmade bilar som kan växla ned för att få up varv så kan detta bli besvärligt med en båtmotor. Hållit på med massa trimmade Volvo B20 i rallybilar och visst gick det att få ut massa ponnys ur dem men knappast något under 3000 varv, där var mest bludder. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...