jerryplyfa 0 Postad 28 Juni , 2013 hej hej har precis införskaffat mig en evinrude 60 hk 2 cyllindrig 81a som jag skulle vilja veta hur mycke komp det bör vara i dessa motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2013 Hej, finns en verkstadshandbok HÄR. Märkligt nog hittar jag ingen uppgift för nån av modellerna, men det uppslagna avsnittet 2-3 nämner i.a.f. 5 psi (0,35 kgf/kvcm) som högsta tillåtna skillnad mellan sämsta & bästa cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jerryplyfa 0 Postad 30 Juni , 2013 får tacka för svarat skilnaden mellan dom två är inte mer än kanske 1 psi men ligger bara på ca 120 psi men det kanske inte är någon fara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2013 120 psi (8,44 kgf/kvcm) är nog helt okej, det viktiga tycks vara att skillnaden är liten. Googlade enligt dessa söktermer och fann exempelvis den HÄR sajten där så lågt som 7 kilo ändå verkar okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 720 Postad 30 Juni , 2013 Clymers verkstadshandbok säger att (fri översättning) Minimikompressionstryck är 100 psi. Skillnaden mellan två cylindrar är mer viktig, om skillnaden är mer än 15 psi så är det något fel på den cylinder som har lägre kompression. Instruktionen om hur man gör testet är som följer: - Motorn skall vara varm. - Ta av tändkablarna och alla tändstiften. - Koppla loss kabeln mellan power-packen och tändplattan. Powerpacken tål inte att köras utan tändstift. - Gör komptestet med full gas och minst fyra kompressioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser