rool 3 Postad 27 Juni , 2013 Mitt kyskåp har slutat fungera och nät jag tittar så ser det ut som att det är kondensatorn, om det nu heter så;-) En cylinderformad sak dit det går 2 kablar. Frågan är vart jag hittar en sådan, och om det är enkelt att byta själv? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 27 Juni , 2013 Det låter som det är kondensatorn du beskriver men hur har du kommit fram till att det är den som är trasig? Det är ganska ovanligt att dom går sönder. Är det nu den som är trasig så är det inte svårt att byta den, som du sa så är det ju 2 kablar och förmodligen något fäste så den inte skramlar omkring. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 27 Juni , 2013 Båten tog in vatten vid sjösättning, några kubik, så troligtvis har det kommit vatten till den och kortslutit etc... Jag såg att kablarna till den hängde lösa, men när jag kopplade dit dom fungerade det ändå inte, därav min teori. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 27 Juni , 2013 Ja du, jobbigt med så mycket vatten det förstår jag. Men att vattnet skulle få kablaget till kondingen att lossna har jag svårt att se. Kolla över alla kopplingar så det inte ärgat på dom. Kompressorer behöver mycket startström, därav kondingen, och är känsliga för strömbortfall. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 27 Juni , 2013 Tack för det, skall kolla detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 27 Juni , 2013 Lycka till. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lufto 0 Postad 27 Juni , 2013 Om det är en kondensator (och inte en kondensor så kan du hitta alla typ av kondensatorer på elfa.se Detta betyder samtidigt att ditt kylskåp är matat med 230V...och kondensatorn utgör hjälpfas till kompressormotorn. Nu finns det en till svårighet här...du känner förmodligen inte till kapacitansen på original-kondingen (?) Jag gissar på mellan 2 -12 microfarad. Edit: Jag kan hjälpa dig, men mer info om kondingen eller kylskåpet måste fram då. Mvh Lufto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 27 Juni , 2013 Vet inte om detta hjälper, men tog någon bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 27 Juni , 2013 Det ser lite hemmabyggt ut alltihop och den kondingen har nog inte varit med från början. Skruva loss aluminiumboxen, den med den gula etiketten på, och kolla hur det ser ut där inne. Är det elektronik där inne som stått under vatten så kan det bli besvärligt. Var skåpet i gång när det dränktes? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2013 Den kondingen sitter nog bara för avstörning, påverkar inte funktionen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 27 Juni , 2013 Skåpet var inte igång då, men skall kolla det du skrev angående elektronik bakom kåpan! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lufto 0 Postad 29 Juni , 2013 Hallå på er igen! Jag instämmer med föregående talare.....bilden är en elektrolytkonding som inte har ett dugg med kylskpåets drift att göra. Denna konding ser ut att vara eftermonterad. Edit: Någon kan ha försökt att göra ett filter för att undvika en spik/transient då kompressorn slår till/från. Men då är det ett 12v-kompressor-skåp vi talar om. Själv hade jag lagt en diod över lasten då vi förmodligen talar om ett 12VDC kylskåp. Men utveckla och förklara gärna vidare. Vi båtmänniskor gillar att hjälpa! Mvh Lufto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser