Byggare-Bob 0 Postad 27 Juni , 2013 Hej! Jag har precis skaffat en gammal (70-talare) motor till våran gamla roddbåt. Har aldrig ägt en båtmotor förut och har börjat läsa på men inser att jag säkert kan få bra svar här. Motorn är en Monark 5 hk, tvåtakt med luftkylning. Två frågor egentligen: 1. Jag hittar ingen nivåplugg för byte av växelhusoljan! Kan det vara så att det inte finns och hur ska jag i så fall göra vid oljebyte? Känns som att oljan säkert kommer ur, men påfyllnad lär bli svårt. 2. Motorn orkar inte varva upp mer efter ca halv-tvåtredjedels gas. Är det rimligt (för 5 hk till en båt på ca 4 m) eller är det något jag behöver ta tag i, tex krånglande förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 27 Juni , 2013 Minns inte exakt hur det var på dom men ngn gammal motor jag har haft hade nedre oljeplugg som vanligt fastän den övre va ngn udda lösning med en skruv ovanför propeller'n?? Nåja, växelhusoljan kör man ju in genom nedre hålet iaf o pressar in. Skulle det söla o bubbla får du väl hänga upp motor upp och ner då...o fylla på. Motorn är inget krutpaket. Förgasare är väl det enklaste. Pga sin ålder kan förgasaren redan vara sönderskruvad men visst, det KAN ju såklart vara en rostflaga som sitter i bottenmunstycket, det kan ju vara värt och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggare-Bob 0 Postad 27 Juni , 2013 Tack för svar. Hittar ingen vettig skruv som skulle kunna vara en nivåplugg eller liknande. Det sitter ett litet metallbleck ovanför propellern med oklar funktion. Den plats där jag trodde en zinkanod borde sitta består dock av plast, så det är knappast rätt. Vad gäller förgasaren så är munstycket rengjort utan effekt. Det är kanske inte orimligt att motorn helt enkelt inte orkar skjuta fram båten fortare, men 5 knop känns lite väl klent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 27 Juni , 2013 Ja, det är lite klent. Säsongen 2011 hade jag en 4 hästars Briggs & Stratton(gräsklipparmotor) på min 4 meters plasteka o den gjorde iaf 5 knop. Se om du kan klura ut om det har med bränsleblandningen att göra, ge den lite choke o se om den tenderar att gå ynka lite bättre på halvgas eller om det genast blir sämre. Man skulle kunna tänka sej att den drar tjuvluft i sliten spjällaxel eller kass packning eller ngt. Har man glömt att öppna luftningen i tanklocket brukar de inte orka gå på fullgas heller riktigt. Lite läcker kanske tanklocket ändå så att den orkar gå lite men inte fullt ut. Ibland får folk för sej att det skall sitta ett luftfilter o smäcker dit ett sånt och då blir de genast orkeslösa...samma om man slår i E85.. I år har jag en 2-cyl 6 hästars Penta på samma eka o nu orkar den precis upp i planing efter en stund i 13 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 28 Juni , 2013 Kom på en sak till. Kanske skall riggen höjas/sänkas ett snäpp kanske? Flytta sprinten upp eller ner och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggare-Bob 0 Postad 30 Juni , 2013 Luftfilter säger du? Jo, den har ett filter, men det känns som det är original? Kan ju prova att slita bort det. Tankens luftning är öppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggare-Bob 0 Postad 30 Juni , 2013 Ska testa att labba lite med rigghöjden också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser