Gibban 4 Postad 27 Juni , 2013 Min Parsun 9,9 en har för mig det är en 09 den stannar ibland efter ha gått 20 minuter. Den tvärdör, startatar lätt och går igen ca3 minuter och sen dör. Inga vibrationer går jämnt inget bludder Har kollat bränslepumpen o backventilerna och förgasaren men hittar inget ser heller inget annat onormalt. Fenomenet upträder inte jämnt och det är svårt att provocera fram felet. Någon som har ett förslag på vad det kan bero på / Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 27 Juni , 2013 En orsak kan vara skräp i tanken. Kolla när motorn stoppar om blåsan på bränsleslangen är hopsugen. Om den är det så har du med största sanolikhet smuts som då och då täpper till silen och som sedan lossnar när motorn stoppar och bränslepumpen slutar suga. Sedan finns det ett antal möjligheter till, men jag vill inte gissa mer än jag redan gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Juni , 2013 Hade på min samma fel, men kom på det till slut. Tankens luftskruv är sådan att när man öppnar skruven helt stänger till lufthålet igen! Alltså ska skruven bara stå i halvöppet läge, då är det fri passage. Men du kanske inte har samma originaltank jag hade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Juni , 2013 Har du kollat så att bränsle kommer fram, så återstår el-problem... Ingen kul grej att kolla men tyvärr inte ovanligt på Parsun motorerna. CDI- boxen eller tänspole är inte ovanligt att dessa krångler när dom blir varma, sitter även några impulsgivare som kan krångla. Har själv en Parsun 9,9 som köptes ny, kan säga att den stog på verkstad ca 8 månader, då den krångla från dag 1. desutom 2 olika verkstäder!! innan dom fick ordning på den, dom fick byta HELA el-systemet på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 28 Juni , 2013 Båt grannen hade en Parsun av nyare modell. Fel från dag ett med att motorn dog helt plötsligt. Täta besök på verkstaden fick han att byta till Honda. Nu finns det ju många bra märken på marknaden. Så att det blev en Honda var slumpen. Men Parsun var inget vidare enligt honnom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 Juni , 2013 Båtgranne har en Kines som stannar plötsligt. Då knackar han på förgasaren och den går igen, detta finner han sej i, jag skulle plockat ner förgasaren i minsta detalj och kollat upp vad som hänger sej. Troligtvis någon grad som låser flottören eller ventilen i stängt läge.. Kompissen köpte en Kines 5 Hkr förra våren, bara problem, servicen i kungliga huvudstan, trist när hon bor i Blöteborg. Efter mera problem i våras fick hon en ny motor. Som tyvärr stals under helgen, även jag blev av med en 8 hk Honda, tjuvarna orkade inte öpppna ett olåst stuvfack för att klippa kablarna vid batterierna, de klipptes på däck, med kabelbrand som följd. I facket fanns även bensin och gasol. När försäkringspengarna kommer, skall både hon och jag att inte köpa något kinesiskt, och servicen skall finnas lokalt. Jag funderar på en 9.8 hkr Tohatsu med el-start. Den är 12 kg lättare än min fd. Honda 8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Juni , 2013 Faen har man börjat stjäla Parsun nu med det har varit ett bra argument att ha en parsun tidigare för den har man fått behålla vid stöldraiderna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Juni , 2013 Och åter till TS fråga; när min motor stannar så är någon av backventilerna delvis klistrade fast i bränslepumpen minimalt med bränsle pumpas går en liten stund stannar oftast vid gaspådrag då större mängd bränsle erfodras. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 7 Juli , 2013 Hej. Jag har inte märkt något med blåsan men jag har varit inne på att det skulle kunna vara något fel på den. Ska testa med en ny... Men tror inte att det är det som är felet då maskin kan gå länge, men sen helt plötsligt lägga ner.//JG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 7 Juli , 2013 Hej. Tanken är ren och det kommer in luft, så det är inte lösningen/JG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 7 Juli , 2013 Hej. Finns nog en risk för att att det är något strul med elsystemet eftersom felet uppträder när maskin blivit riktigt varm. Antar att det inte är något som en gör det själv mek kan kolla? //JG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 7 Juli , 2013 Har kollat dom prylarna 2ggr så det verkar inte vara ventilerna /JG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf164 0 Postad 29 Juli , 2016 Hej, Köpte en ny parsun 5hk 2014 och vill dela med mig av mitt problem som är på samma tema som mejltrådens. Motorn fungerade felfritt en månad och sedan började den självdö efter en kort tids körning. Fick olika råd från säljbolaget, 1% oljeblandning, knacka på förgasaren etc. Plockade isär förgasaren och fann en bensinfylld flottör. Jag reklamerade flottören och fick en ny. Även den visade sig läcka in bensin(!). Reklamreade även den och har nu på 3e försöket en tät flottör och därmed en felfri utombordare. Fridens, Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser