Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
patflemming

Landström viktigt eller oviktigt

Rekommendera Poster

Hej Forum

En fråga som jag gått och funderat på. Varför är det så viktigt att ha fastmonterad landström i sin båt? Själv har jag en mindre motorbåt på runt 7 meter och inte så där vansinnigt massa elprylar. Ska nu ut på första båtsemestern någonsin om någon vecka och funderar på varför man inte bara kan ta med en lång förlängingskabel och dra in från gästhamnsplatsen till min båt för att ev ladda upp nån mobiltelefon eller köra kylboxen i någon timma. Borde inte det funka lika bra?

Eller har jag missat något?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du köra kylboxen på 220V?

 

Vi använder 220V till att ladda våra batterier och för att få igång tvättmaskinen som kräver riktig 220V och alltså inte går via invertern (omvandlaren).

 

Men visst kan du bara ta ombord en sladd. tänk bara på att du inte får använda en vanlig sladd som du har hemma i huset/lägenheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert. Så har jag haft alltid tills i våras. Fast jag brukar ladda båtbatteriet i första hand.

Många gästhamnar är idag utrustade med de nya blåa uttagen typ CEE - europakontakter. Har du en vanlig sladd behöver du en adapter för att kunna ansluta. Har du en riktig landströmssladd behöver du en annan adapter för att kunna ansluta vanliga jordade stickproppar.

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=925&artname=

Sladden du använde skall naturligtvis va för utomhusbruk.

 

post-945-1394237555,8512_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med eu kontakt på förlängningskabel inte heller sett nyttan av att montera landström, laddar enstaka mobil och fyller på förbrukningsbatteriet, räcker bra med detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar alldeles utmärkt. Det viktiga är att det finns jordfelsbrytare för personskydd, 30 mA, men det får man väl förutsätta att alla gästhamnar har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vattentät gummikabel (kommer inte ihåg beteckningen) och har monterat den blåa europakontakten i ena änden och en vanlig 230V hona i andra. Där har jag en jordfelsbrytare för utomhusbruk så länge innan jag fixar en fast lite låda. Efter den kopplar jag på batteriladdaren och eventuella andra 230V förbrukare. Får gå så i sommar då jag inte har möjlighet att göra en fast installation!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska kryssarklubbens tekniska kommite rekomenderar en jordfelsbrytare på10 mA för landströmsanläggningar i båtar. Motiveringen var att människokroppen inte tål 30 mA mer än under en mycket kort stund.

http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/LandstrInstR3.pdf

Själv har jag en jordfelsbrytare på 30 mA.

Bifogad bild. Magnus Sterky, Seawolf här på MG håller föredrag om landströmsanläggningar på bptmässan för ett par år sen. http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdfhttp://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf

post-945-1394237556,2055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, 10mA är säkrare, men inte bara för personfaran, utan även för att tidigt detektera eventuella läckströmmar från dålig fuktig isolering i t.ex. doppvärmare i varmvattenberedare mm som ju via skyddsjorden går ner till havet och kan orsaka elektrolytisk korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara inte 10mA brytaren blir för nervös och löser ut i tid och otid.

När det gäller strömbildare på båtklubben vintertid så är min erfarenhet  att de måste anslutas till uttag utan jordfelsbrytare. Om man ska kunna lita på att de går, veckor i sträck. Förmodligen gör fuktigheten att läckströmmarna blir för stora och löser ut jordfelsbrytaren. Det finns ju ingen direkt personfara inuti strömbildaren 2 m ned i vattnet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 10mA medför att läckströmmarna får den att lösa ut så tyder det på en tämligen sunkig växelströmsinstallation i båten. Sanering av elanläggningen är en bättre åtgärd än att byta bort det som varnar för sunkigheten......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kryssarklubben har en hel del ideer.

Det är nog riktigt att man inte tål 30 mA mer än en kort stund. Vitsen med jordfelsbrytaren är dock att den bryter efter en mycket kort stund. Alltså skall man inte behöva stötas mer än en mycket kort stund. Enl el-branschen är 30 mA klassat för personskydd.

Det är  också vad vi har, eller i alla fall bör ha, hemma när vi är ute med våra grästrimmers o allehanda elverktyg. Duger det som personskydd hemma i trädgården duger det säkert i båten också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om syftet är att ladda båtens batterier så måste man väl ha någon form av landströms-anläggning installerad i båten???

 

Jag har fått höra att om man kopplar på en t.ex. Ctek-laddare på batterierna utan denna installation så äter det på drev, anoder och allt så man får problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaa...dom är dubbel isolerade och behöver ingen jord . Mao..funkar kanon med skarvsladd direkt till laddaren och mot batteriet !

Dom är byggda för ändamålet !

 

Sitter dom direkt på polerna , hur ska den då kunna äter drev ....?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Var har Du hört det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju Seawolf en av dem som sitter i SXK´s tekiska kommitte och lite av en guru på området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte detta till 100%, men landströmsanläggningar i hamnar kan nog i vissa fall va betydligt sunkigare med långa ledningar och mer spänningsfall än sladden till gräsklipparen hemma i trädgården.

Har man då dessutom vanliga stickproppar med dåliga jordbleck!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, han kan säkert vara guru i SXK och säkert väldigt kunnig på mycket. Problemet är dock att jag jobbat i elbranschen i 33 år och känner vid det här laget många gurus själv, och som jag litar mer på. El är el och människor är människor oavsett båtar, arbetsplatser eller trädgårdar.

Det är naturligtvis inte fel om någon vill sätta in en 10 mA brytare, bortsett från att man kan riskera lite mer krångel. Krångel ska det iofs inte behöva bli om elanläggningen är tiptop.

Och skulle det krångla lite så gör det ju ändå inget, det är ju ändå bara en fritidsbåt, som dessutom ligger i hamn. Ingen process lär stanna och planeten fortsätter rotera även om man får lite tjyvbryt då o då. Den som vill ha 10 mA ska naturligtvis välja det. Själv ser jag ingen anledning till oro med 30 mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer alltid att finnas olika gurus i våra liv. Sedan är det upp till var och en att avgöra vilka vi ska lita på. För det är ju så att för att kunna bedömma en experts/gurus råd så behöver man ha sådana kunskaper att besitter man dem så behöver man ingen expert. Här är i alla fall lite alster från nämnda guru http://www.batteknik.se/ Det som Seawolf skrivit under åren är i alla fall med min bedömning mycket vederhäftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu en stund flyttat frågeställningen till vilken jordfelsbrytare som är ''säkrast'' i en båt, 10 eller 30mA, så är det ju nästan alltid så att snabbare, dyrare och känsligare är bättre - i nästan alla sammanhang.

 

Det var längesedan jag själv höll på med installationer i hus men jag kan berätta att det är väldigt vanligt med läckström i husinstallationer. Gör man nyinstallation så mäter man alltid och dokumenterar. Det kan ofta vara i storleksordningen minst 10-15mA. En del husleverantörer av nya hus väljer att sektionera, tex en jordfelsbrytare för uttag utomhus (ofta läckström). I USA sätter man en känsligare JFB för bara badrummet.

 

Vanligt är också att ha kyl/frys med egen brytare eller helt utan JFB.

 

Okej. I en båt har man bara några få uttag och en handfull apparater. Om någon läcker ström så kan man säkert mäta upp det. Och ett skäl att Seawolf rekommenderar en känsligare jordfelsbrytare är kanske att han som företrädare för SXK också rekommenderar att INTE ansluta jord från land in i båten utan förlita sig på en egen installerad jordfelsbrytare. Då blir det ju ganska viktigt att den funkar... Och är känslig?

 

Visste du att en jordfelsbrytare ska motioneras genom att trycka på test-knappen? Annars kan den inte garanteras ha sin funktion!

 

Trådfrågan då?

Personligen tycker jag att så länge du är bara tillfälligt är ansluten till Landström och bara ansluter apparater utan jord, som tex de flesta batteriladdare - så räcker det utmärkt med en förlängningssladd till båten. Har du, som någon skrev här uppe, en egen portabel jordfelsbrytare för utomhusbruk också - så är du dubbelt säker kan man väl säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ev ladda upp nån mobiltelefon eller köra kylboxen i någon timma tycker jag inte det behövs någon fast monterad landström. Själv kör jag med skarvsladd (för utomhusbruk!) och en jordfelsbrytare av den typ som man ansluter till ett uttag. Använder sladden kanske 5 gånger per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vi hade tidigare sladd som gick ner till laddare via jordfelsbrytaren men detta byggdes om förra vintern så att vi idag har Marincos uttag på akterspegeln och deras knallgula kabel med förlängning. Med laddning av 6 batterier, kylskåp, TV, micro, induktionshäll och fläktsystem samt uttag ombord är det otroligt behagligt och det där med att dra en kabel efter sig var ingen hit.

Ett enkelt båtliv innebär att man har tillgång till el på ett enkelt sätt och att man kan få laddning på batterierna på ett lika enkelt sätt. Vi var inne på att köpa ett elektriskt elverk bara för att eliminera ev bortfall av landström men än så länge har detta inte blivit inköpt. Kruxet är ju vart det skall ställas.

 

 

post-10024382-1394237564,1604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig sa det. Han hade hört det på annat håll...

Så, om det bara är att ta en skarvsladd och ladda med en Ctek så kommer jag göra så i fortsättningen.

Man kan ju göra en dold kabeldragning i båten till fördäcks stuvfack och bara koppla på när tillfälle ges! Några tusenlappar till som är insparade :-) Check!

 

Vart kopplar man på laddaren om man har batterierna är parallellkopplade då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande inkoppling av batteriladdare till så spelar det ingen roll m du har ett batteri eller flera parallelkopplade. Du sätter den klämma som är avsedd för plus på batteriets pluspol och den klämma som är avsedd för minus på batteriets minuspol. 

Har man parallelkopplade batterier finns det en tanke att man skall sätta pluskabeln på det första batteriet och minuskabeln på det sista, för att strömmen skall fördela sig jämt i batteribanken. 

Jag har min batterladdare fast ansluten till batteribanken. Därför har jag en säkring närmast pluspolen på batteriet för att skydda batteriladdarens 12 V sladdar. Jag har nästan 300 Ah i min batteribank och skulle det bli ett överslag mellan batteriladdarens 6 mm2 sladdar blir det en saftig smäll om sladdarna inte är avsäkrade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...