Amanda31 21 Postad 26 Juni , 2013 Vad har ni för erfarenheter av att byta wirefall mot dynemafall, dvs lina? Belastningsmässigt ska det ju inte vara några problem och man slipper trasiga kardeler som sticket i händerna etc. Men vad klarar trissorna i masttoppen. Brukar man få byta dem eller funkar det att behålla dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 26 Juni , 2013 Det beror på. Moderna trissor brukar klara både wirefall och linfall, men gamla brukar ha relativt V-formade spår, och då är det läge att byta. Jag bytte till 8 mm dyneema-fall i våras, bytte då även trissor (kostar under hundralappen styck) och passade då på att justera allt så det löper perfekt. Jag är så sjukt nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 26 Juni , 2013 Hmm låter som jag behöver byta trissor. Riggen är från 79 och trissorna sannolikt av äldre typ helt anpassade för wire. Dessutom valde jag 10mm-fall för att jag vill ha den dimensionen i avlastarna. Har riggat på och anar att det inte är så lätt att byta trissor från mastkranen. Man får nog kolla hur det ser ut från maskranen, testa och i bästa fall chansa en säsong med gamla trissorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 519 Postad 27 Juni , 2013 Synd att du köpt först och frågar sedan, annars hade jag kunnar rekommendera fallen som Benns har. http://www.benns.se/dyneema-duo-2020m-811mm-p-19602-c-492.aspx Jag köpte själv sådana som är 8mm i delen som går genom linhjulen i masttoppen och 10mm i haländan. Detta för att det var svårt att få i linhjul för 10mm i masttoppen samtidigt som jag vill ha 10mm i avlastarna samtidigt som 10mm är trevligare att dra i. Nu blev haländen 11mm i stället, men det gör inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 27 Juni , 2013 Impulsköp. Och att byta trissor verkar ju inte dyrt, men kanske bökigt i år. Jo Benns har många bra grejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Juni , 2013 Jag bytte också trissor, lätt jobb. Men sen fick jag hybris och popnitade fast avlastare på masten, lite ballare samt snabbare och framförallt så slipper jag belägga linan runt min knap. ( dynema trodde jag var styvare och svårare att belägga? Stämmer! ) Men linan glider i avlastaren... segelmakaren säger att jag väljer värstingmodell för kappsegling så funkar det. Men det har jag knappast råd med. Tips är alltså att INTE montera ev avlastare innan du kollat om de kan hålla dynemalinan. Sedan är nog mina linor lite för smala helt enkelt, finns som tjockare i halländan, precis som någon redan påpekat. Nya prylar, man löser ett problem och får ett annat? Ständigt denna problemlösning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 27 Juni , 2013 Angående avlastare och avlastare... mina antika (som jag brukar mobbas för) funkar utmärkt utan att dyneema-linan glder. Har t o m 5 mm dyneema i dirken utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser