Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
kapten_cook

Inför stundande segeltävlingar...

Rekommendera Poster

...som Tjörn runt och andra skulle jag gärna diskutera försäkringsvillkoren. Det är normalt tillåtet att tävla med sin båt så att andra som väljer att inte ta de riskerna får betala för eventuella skador som uppstår.

I villkoren för andra fordon är tävlingar normalt undantagna.

Förslag: 

-Inför tilläggsförsäkring för båtar som används vid tävling så vi som inte tävlar slipper betala kalaset på premien.

Vad tycker ni?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt försäkringssällskap (Bohusassuransen) tillåter typ, Bohusracet, TjörnRunt, och SSRS-tävlingar.....utan tillägg.

Vi uppträder ju som normala sjöfolk dessa dagar oxå, eller?

Close call MatchRace i Marstrand är dock nåt annat....månne......

MEN, kolla med din egen försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta har bolag tilläggsförsäkringar och klausuler för kappseglingar. Men, i ärlighetens namn - de människorna som inte tvekar att sätta sin båt i sidan på en annan för man anser sig ha rätt till väg gör nog samma sak vilket det är kappsegling eller inte. Påstår jag, som kappseglar några gånger per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anse rätt till väg.......

Ja, det du........

I ett Tjörn Runt BORDE det vara enkelt.........det var enkelt 20 år senn......när jag litade alla andra hadde uppdaterad sin regelkunnskap.....

Men nu, med 100 blåbär i samma startgrup, litar jag icke på en själ.......

Problmet är inte den SB-båt som klyver BB-båt i tu. Problemet är den idioten som inte vet hur han SJÄLV passerar djlvulshålet med margin. (Fråga FS-sellskapen)

Girighet och okunnskap, ikke sant?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagens premier baseras i regel på statistik. Därför har exvis flera försäkringsbolag högre premier för bilförare som nyligen tagit körkort och därför kan premierna för bilförsäkringar vara högre i tärorter än på glesbygd.

Tveksamt om det finns statistik som stöder att skadorna är mer frekventa och omfattande bland kappseglare än bland andra båtar. Kan faktiskt tänka mig att just kappseglare är mer säkerhetsmedvetna, erfarna och skickligare på att hantera sina båtar än andra.

Kappseglinsregelerna är dessutom sedan flera år utformade så att det åligger de tävlande att undvika skador. En styrbordbåt kan alltså diskas i ett race efter kollission med en babordsbåt trots att han/hon har rätt till väg enligt den mest grundläggande väjningsregeln. Detta om det kan påvisas att han/hon inte vidtagit de åtgärder som krävs för att undvika kollission och skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att alla bolag borde ha en klausul om tävling oavsett om det är en gubbsegling eller ett offshorerace av klass.

Varför? Jo, många av oss är tävlingsmänniskor och när det vankas tävling så växer race-hornen ut och vi blir benägna att ta större risker än vad normalt gör. Kärar kända böar, håller hårdare på vår rätt til väg och tar allmänt större risker. Med påföljd att fler olyckor, stora som små, sker. Större risk borde också medföra en högre försäkringspremie för den enskilde, inte för alla medförsäkrade.

 

Så ja, jag håller med TS.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet.

MEN, DET är inte orsaken till att du och jag betaler högre, och högre, f-premier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rätt till väg........

Ja du är inte säglare antagligen.

Fattar du, att den som INTE håller rått till väg skapar kaos?

Fattar du att den som t.ex. väjer BB istället för SB orsakar trouble (när du kör motor)?

Fattar du at den som inte väjer för en SB-båt skapar kaos (när du seglar)?

 

Jag bor i Stenungsund, var man har en egen lokal högerregel i trafiken. Hur roligt är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå vad du skriver, men jag tror inte vi kommer så mycket längre. Jo jag har en del seglingserfarenhet. 4 Gotland runt, 5 VM i jolleklasser, 5 NM. kanske 15 SM, oräkneligt antal lokala regattor - bla från just Stenungssund som är en av de klubbar jag seglat för. Men jag lyssnar gärna på de som har kloka synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En betydande skillnad mellan segelbåtar och andra fordon (jag förmodar att du menar motorfordon) är att motortävlingar går på avstängda banor/vägar och att deltagarna inte följer de vanliga reglerna.

Kappseglar man så gäller visserlligen inte sjövägsreglerna tävlande emellan men däremot i relation till alla andra.

Och som Amanda31 skrev, försäkringbolag jobbar med statistik. Skulle kappseglare vara dyrare skulle de betala mer, vilket man väl redan gör hos vissa bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP skrev:

Och som Amanda31 skrev, försäkringbolag jobbar med statistik. Skulle kappseglare vara dyrare skulle de betala mer, vilket man väl redan gör hos vissa bolag.

 

Resonemanget haltar, när du anmäler skada får du inte frågan om huruvida den skedde under tävling, och även om du får det skulle svaret troligen inte bli helt sanningsenligt. Försäkringsbolagen saknar alltså statistik.

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och eftersom protestkommitens utslag är bas för skuldbedömningen så är det klart att man är ärlig. Jag har i alla fall varit det efter de incidenter jag har varit inblandad i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt arbetar försäkringsbolag med statistik, för båtar vete fåglarna.

Var just inne på Svenska sjö och kollade premier. Det man behövde ange var typ av båt segel, motor osv, material, plast, stål trä...

Sedan var det bara val i form av vad man ville betala och vilket försäkringsvärde. Inget om båtens ålder, inget om båtfabrikat, inget om storlek. Byte av endast matrial gav samma premie för plast, komposit, betong, aluminium och gummi. Stål var lite dyrare och trä var dyrast ca 30 % dyrare än de tre första.

Är detta rimligt? En segelbåt för 350 kkr - 400 kkr kan vara en gammal 40 fotare eller en ny 27 fotare. (Kollat på blocket)

Är det samma kostnad att laga ett hål i en ny båt av komposit som i en gammal av glasfiber med tanke på fiberlängd och ytan som därmed påverkas av en skada?

Jämför med med bilar. Det är inte samma premier för en Volvo och en Aston Martin, även om inköpspriset på dem skulle vara detsamma, ny Volvo äldre Aston.

Det kanske är dags att försäkringsbolagen presenterar lite statistik för deras kostnader för olika båtar och båttyper, om de har någon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K...den hade jag aldrig sett...

Men fortfarande, varför skulle man fylla i den sanningsenligt om man hade en försäkring som inte täcker tävling? Och JonasP, varför berätta att du tävlat och hänvisa till en kommite istället för att bara säga att du körde in i berget veckan efter skadan inträffade.

Om det fanns två, i övrigt identiska försäkringar, där man i ena fallet uppgav att man tävlade och i andra fallet uppgav att man aldrig tävlade och dessa nya produkter lanserades i år av samtliga bolag samtidigt, skulle premierna vara samma efter 5 år?

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans måste man lita på folks ärlighet också...

Dessutom kan det bli jobbigt om man skriver att man inte tävlade, sedan kommer det in en anmälan från den andra inblandade båten som anger att de tävlade, eller en liten film eller bild på när du smäller på grund i Tjörn Runt. Kanske kollar någon en startlista över den aktuella perioden... finns många chanser att åka fast.

 

För min del har jag valt Svenska Sjö. Där ingår kappsegling, men självrisken är högre om något inträffa vid en tävling. Helt OK för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag glömde det där märkliga fenomenet att just försäkringsbedrägeri är ett brott som är långt mer accepterat än andra. Naturligtvis kan man ljuga...

Men eftersom det med allra största sannolikhet kommer vara någon mer inblandad i en incident på kappseglingsbanan så kan det bli knepigt att snacka sig ur det?

Går man på grund eller riggen trillar ner så kan man ju förstås ljuga, men varför? Det ändrar ju inget annat än att som Peter skriver, man kanske får lite högre självrisk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ni tävlar som tycker så...min hypotetiska fråga undviks noggrant. En högre självrisk tror jag inte kompenserar för skadorna som uppkommer.

 

En av poängerna med att uppge på förhand att man tävlar är just så att f-bolagen tvingar folk att ljuga (i juridisk mening kommer man då inte undan med annat än bedrägeri) och hoppas på att de som är ärliga gärna betalar för sina seglarkompisar..

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast, tillbaka till Ruta Ett.

Det är de där skadorna du påstår uppkommer genom tävling. Jag tar för min del inte större risker när jag tävlar än när jag semesterseglar. Däremot så är det så att de som befinner sig på kappseglingsbanan faktiskt har koll på väjningsreglerna, så de gånger jag varit nära att kollidera har det berott på semesterseglingar där jag ska väja och har bedömt att jag går klart akter om en annan båt med en fem-tio båtlängder, när de i andra båten blivit nervösa och börjat ändra kurs, trots att de ska ligga kvar på sin kurs enligt reglerna. Det händer aldrig på en kappsegling.

 

Däremot finns det människor som är av den risktagande typen att man dundrar in i stenar och kör upp på land bara för att man vill vinna sekunder. Jag kan lova att dessa människor beter sig likadant oavsett om det är kappsegling eller semester, eller om de sitter i en bil eller båt.

Hur gör vi med dessa personer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det du antar att dom som tävlar tycker? Varför är det så viktigt för dom som inte tävlar att skilja sig från dom som gör det? (det finns många fler exempel här på MG, bla) Jag seglar. Ibland tävlar jag, men oftast inte. 

Vilken fråga är det som undviks? Du har ju inte frågat något du inte fått svar på, vad jag kan utläsa.

Vilka är dessa skador du pratar om att en högre självrisk ska kompensera menar du?

Som jag ser det har du bara gjort ett, grundlöst(?), antagande och baserat på det formulerat ett problem. Och sen efterfrågar du på något vis en lösning på det problemet?

Du verkar dock inte så nöjd med lösningarna som presenteras så du får du ta och svara på lite fler frågor (ovan) så får vi se om vi kommer någonstans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K, ditt antagande om att riskbenägenheten är samma vid semestersegling som vid tävling gränsar till löjligt. Tävling är ju nästan per definition ett risktagande. Vad du sen kan lova hit eller dit kan vi lämna därhän...

Utifrån det anser jag det rimligt att båtar som används för tävling betalar för sig istället för att snylta på andra.

JonasP, det är märkligt att du kan kalla antagandet tävling leder till förhöjd risk för grundlöst då det gäller allmänt i de flesta försäkringssammanhang, segelbåtstävlingar är ju undantaget...har du ännu inte tagit till dig det?

 

(Angående vilka frågor jag ställer så kan du prova att leta efter tecknet ? i texten, så hittar du säkert.)

Tilläggas kan att om man tittar på denna filmen...

....så ser man ju ett tydligt exempel på risktagande föranlett av tävling.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu fick du mig att gå igenom tråden, jag kan bara hitta ett frågetecken du har skrivit. (Bortsett från citat): Vad tycker ni?

Vad jag kan se har du fått svar på den.

Vill du diskutera risktagande så är det en annan sak. Risk är jag bra på att diskutera. Jag är lite svag på riskanalys generellt och särskilt på kvantitativ sådan. Men jag är vass på meningsskapande, perception och kommunikation i förhållande till risk.

Du säger till exempel att tävling nästan per definition är en risk. Ja, det kanske man skulle kunna säga. Risken att förlora finns ju inte om man inte tävlar, till exempel. Men det är ju inte det du diskuterar i övriga tråden. Du menar kanske att tävling ökar risken för försäkringsskador?

Hur som helst. Jag tror att en nyckel i den här diskussionen är meningsskapandet: Det baseras dels på psykologiska faktorer dels på sociala faktorer. De sociala faktorerna är viktiga här tror jag, då jag har upplevt att många som aldrig eller mycket sällan tävlar tycker ibland uppfattar situationer som MYCKET mer riskfyllda än jag eller andra som kappseglat mycket. Det gäller framför allt i situationer nära andra båtar.

Jag tror att det beror på framför allt två faktorer: Risken ÄR lägre då kappseglare är mer vana vid sådana situationer men vi skapar även en annan mening kring risken då den värderas annorlunda vid tävling vilket smittar av sig till andra sammanhang.

Eftersom vi skapar så olika mening kring risk blir det svårt att nå koncensus eller ens att förstå andras ståndpunkt genom textkommunkation på internet. Vi kanske hade haft en chans IRL, men här tror jag inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K, ditt antagande om att riskbenägenheten är samma vid semestersegling som vid tävling gränsar till löjligt. Tävling är ju nästan per definition ett risktagande.

Shit, vilket skitsnack!

Tror du missat en del... du verkar tro att den som vinner är den som vågar ta största risken. Snälla, håll dig borta från tävlingsbanan!

Kolla på länken du la in. Vann dessa båtar..?

Kanske inte, va..?

Den som vinner är den som kan sin båt bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP och Peter_K,

ni borde få dela på ett Nobelpris i psykologi...ni har precis lyckats förklara att just seglingstävlingar skiljer sig från alla andra sorters tävlingar. Och att undanta segelbåtar från försäkringsvillkor som gäller i alla anda sammanhang är en självklarhet och skulle man tycka lite vid sidan av en sådan svartvit synpunkt så har man inte sett ljuset ännu.

Grattis!

Jag hoppas, trots edra skarpa synpunkter att villkoren ändras så att jag slipper betala för snyltgäster.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bullshit. Istället för att bara säga hur fel vi har så kan du väl försöka argumentera för din sak på ett sakligt sätt?

Länken har jag inte orkat klippa och klistra eftersom du inte gjorde den klickbar, men får jag gissa att det är den ökanda Demolision Derby från Tjörn Runt?

Den är knappast representativ, vilket jag förutsätter att du också förstår. 

Jag har aldrig heller hävdat att kappsegling skiljer sig från all sorts tävling, på vilket sätt menar du att jag har hävdat det? Det enda jag jämförde med var motorsport för att någon annan, kanske du(?), tog upp det. Menar du att jag hade fel avseende dom skillnaderna jag påpekade?

Men om vi nu ska jämföra med annan tävling så kan vi väl ta fotboll som exempel då. Trots att det finns statistik på att korpfotboll är en av de mer skadedrabbade idrotterna har jag aldrig hört talas om att man får högre premier på olycksfalls och sjukförsäkringar om man spelar korpfotboll.

Som jag skrev i slutet min långa utläggning om risksociologin grunder så tror jag inte kommer någon vart här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du var mig ett riktigt litet charmtroll. Eftersom man har andra villkor som kappseglare - genom att självrisken är högre, eller som en del bolag har krav på tilläggsförsäkring - är det ingen som snyltar. Lägg därtill att försiktighetsklausuler alltid finns i försäkringar, kolla villkoren på vilket bolag som helst får du se. Dundrar man rakt in i en klippa med fullt ställ är risken stor att försäkringsbolaget anser att du varit ovarsam, och du får kraftig reduktion på ersättningen.

Att du sedan inte förstår att vinna tävlingar inte innebär att våga ta maximalt med risker, det får nog stå för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...