Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Gäst Ken

Stöldskydda sin segelbåt?

Rekommendera Poster

Gäst Ken

Hur skyddar man sin segelbåt bäst mot inbrott och ev. stöld? Det är främst inbrott jag funderar om, stöld av hela båten är nog inte lika vanligt. Skall man sätta in någon typ av larm eller skall man bygga om ruffluckan så att den blir svårforcerad? Det är främst ruffingången(en eller två!) som man behöver skydda, skylights är lite knepiga att ta sig in genom. Under vinteruppläggningen kan det vara svårt att skydda mot stöld, det är kanske bättre att ha det olåst och båten tömd. Då bryter dom inte sönder något men det finns heller inget av värde att ta. Men på sommaren skulle det vara bra med någonting som gör det svårt att komma in i båten. Hur har ni gjort med era båtar? ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade ett Defa larm för några år sedan. Lysdiod blinkar under sprayhodden och defal larmdekaler vid luckor. Magnet brytare vid luckor och glaskrossensor. Sirenen sitter inni båten och lanternorna blinkar fem minuter vid larm. Går ej att vara inni båten vid larm. Har själv gjort misstaget att glömma larma av. Usch för öronen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Det är minsta motståndets lag som gäller. En vanlig segelbåt bli ALDRIG inbrottssäker men man kan gör set svårare för tjuven så att han välja en annan båt istället. Det är nog ett misstag att har 'inbrottssäker lås för då förstörs gpngärn eller trädet istället. Tjuven vill arbete ostörd och osynligt. Ingen tjuv vill dra uppmärksamhet åt sig så installera ett larm eller en atrapp som gör att tjuven tror att larm finns. Sedan gäller det att inte, så långt som möjligt, lämne värdesaker i båten Har det! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag seglat i områden där jag trott det funnits stöldrisk har jag satt på radio och haft belysning i båten. Hittills har det fungerat och det är bara i Sverige när båtarna stått på land som jag haft stölder ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:roll: Lås är till för ärliga och hederliga människor. Hur tänker ni när ni säger så? För sådana behövs väl inget lås alls!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isotherm har två typer säkerhetsskåp framtagna för båtar. Se www.isotherm.se och klicka på nyheter. Bra för att skydda pc, gps med mera. Gamle Joshua Slocum hällde spiker på deck, men det är väl ej att rekomendera... Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara en sak å säga!!! Låser du en dörr så är du skyddad mot dina vänner, tjuven kommer in även om det är låst. Om den var låst får du bara mer att laga efteråt!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en tjuv bestämt sig för att ta sig in så kommer han in. Jag fick hela nedgången i min båt förstörd pga. bra låsning. Tjuven sparkade helt sonika in nedgångsluckan med stora skador som följd. Luckan gick i tusen bitar, lister som håller luckan demolerades, skjutluckan gick sönder och plasten demolerades lite här och där. Idag låser jag inte båten alls under vintern på land och under sommaren har jag bara ett litet fjuttigt lås för syns skull som möjligtvis håller småungar ute. /Jablo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...