Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
styrpulpet1

Evinrude E-tech 75hk problem lågt varvtal

Rekommendera Poster

Hej jag förstår om det kan vara svårt att svara på min  fråga                                                         men någon kanske har något tips om hur man ska komma tillrätta med mitt problem

Jag har precis köpt en E-tech 75hk 2013  som sitter på en ryds 510 gti som väger 490 kg med propeller 13 25 17 alu std  problemet är att båten bara varvar 4800 varv toppfart + max upptiltad motor  jag sitter då ensam i båten och väger ca 85kg , båten är ny så  botten på den är som en spegel ingen beläggning.

Har 2st bekanta  med samma båt o motor fast något  äldre motorer en 2011 den andra 2012 annars samma båt och propeller vikt mm dessa varvar på toppfart ca 5200-5300 och gör då några knop mer än min skillnaden blir ännu större om man sitter flera i båten  hoppas någon har något tips på vad man kan prova att  göra.  Handlaren jag köpte motorn av  funderade på om jag skulle prova att byta propeller till en med mindre stigning  men mina vänner har ju precis samma propp på sina motorer  så detta måste bero på något annat.

Kanske går det att programera om motorn ?. Hoppas verkligen någon har något tips på om hur detta kan åtgärdas  Mvh Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för det snabba svaret  detta har jag inte jämfört  med de andra därimot så frågade jag

marinan som satte ihop båtpaketet  han sa att  kaviationsplattan sitter  jäms med botten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den kan du utan problem hissa 2 hål ca 40mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt. Men bara om TS har rostfri propeller.

Annars har han inte mycket grepp kvar.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke, du skriver at motorn är sprillans ny för året?

En liten inkörningsprocedur som gäller här innan man ger fullt spjäll?

Jag skulle ha kört in motorn enligt rekomendationer, därefter kollat maxvarvet innan höjning/sänkning utav motorn.

Om inte annat bör ju firman du köpt utav kunna svara på dina frågor.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Etec har ingen större inkörningsprocedur som tex Yamaha. Hade samma problem med min Etec och provade allt från att höja till rostfri propeller. Dock hade jag 90hk på en båt som var 5.60. Jag kom aldrig upp i mer 4800-4900 varv hur jag än gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte dessa motorer någon typ av inprogramerad inkörningsspärr som begränsar varvtalet och pytsar in lite extra olja ett visst antal timmar när dom är nya?

En tanke bara....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej denna motor har ingen inkörningsspärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hur gick det med detta? Fick du ordning på varvtalet.

Jag har samma problem med min 2011 75 e-tec på en ryds 510 GTS. 

13,25X17 

Tacksam för svar.

Redigerad av Johan_Sjostedt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag  ska nu skicka iväg min ecu-box för att göra en motor optimering   detta ska göra ungefär 15hk extra

så då hoppas jag verkligen att det löser mitt problem med lågt varvtal 

Redigerad av styrpulpet1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...