Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Switch

Spanar på motorbåt - aldrig ägt egen båt och endast seglat tidigare!

Rekommendera Poster

Haloj,

jag har många år av segling i blodet, vet inte hur många båtar mina föräldrar och vänner/släkt gått igenom, kvalar nästan in lite som seglarnörd, men själv är jag mer sugen på en liten motorbåt för dags/helgtripper (dom få gånger det blir segling kan jag låna en stor båt istället för att ha den stående hela året minus kanske 1 helg eller två vilket det antagligen skulle bli med en större/mer avancerad segelbåt...).

 

Jag har kommit fram till en båtmodell efter mycket surfande och läsande, en Regal 2150 LSC, men eftersom jag aldrig ens har kört en motorbåt är detta ett teoretiskt beslut, provkörningar osv behöver såklart ske innan köp, men jag har sett mycket information här på forumet (kom faktiskt in på just denna båtmodell efter en annan tråd om köpråd).

Några negativa saker jag har noterat på just denna båt:

-golvmattan är ett problem i kombination med läckage (borde väl gå att lösa med ett rejält tätningsjobb/alternativt att man hittar en begagnad med ett riktigt bra kappel?)

(Någon som sett konverterade modeller med ett trädäck inlagt istället för träskiva+limmad matta?)?

-Inga vindrutetorkare nämns som ett problem från en kännare jag sprang på ute i skärgården, men det måste väl ändå gå att eftermontera om man vill, känns som ett förhållandevis lätt ingrepp.

Det som fått mig att falla för den här modellen är kombinationen av en liten storlek (vi vill ha en liten, lätthanterlig båt (fru som aldrig varit på sjön och lätt blir rädd på den stora 42 fots segelbåten vid vissa manövrar...) med utrustningen/motor/skrov.

Vi kommer inte ha några barn med oss (har inga), dock kanske lite vänner (1-3 per gång, och aldrig för övernattning vad jag kan tänka mig). 

Motorn, V6, verkar tack vare skrovet ge en väldigt ekonomisk gång, 1.0-1.2l/sjömil enligt utsago. Låter grymt, när vi väl köpt en båt kommer vi nog i alla fall dom 2-3 första åren vilja utforska skärgåden så mycket som möjligt i ren ny båtägare glädje.

Rent sammanfattat har våra krav varit:

*Liten (6.5-7.5 meter, gärna trailerbar med vanlig bil, dvs 1.4-1.8 ton helst)

*Sovhytt för helg-tripper

*Bekvämligheter i form av kök/toalett (en gasol/sprit platta & liten kyl samt en sådan porta potti fyller kravet)

*Ekonomisk drift (vill inte ha hög bensinåtgång, gillar det helt enkelt, inte, behöver inte heller ha stor motor/hög hastighet, 18-25knop någonstans räcker, dock gillar jag självklart att 2150 verkar klara 30+).

*Fräsh/fin design, gillar verkligen denna moderna design, riktigt fin. Skulle självklart inte ha något emot lite mer teak-däck/detaljer... men man kan inte få allt, framförallt inte i denna prisgrupp.

*På tal om pris, runt 150-220 ca, är vad vi tänkt oss, bra insteg och man kan nog inte gå så mycket lägre om man vill ha en fin modern(are) båt.

 

Eftersom jag har så begränsad (obefintlig) erfarenhet av motorbåtar, och även båtar i den här storleken, hur tight och trångt är det i stuv-utrymmen (De som finns)?

Jag har lite lyx-tänkande på att kanske installera en varmvattenberedare och ha dush i aktern, är det ens möjligt? Ankarspel, tanke finnes, plats sökes, typ. (Jag har genom åren gjort många konstiga monteringar, justeringar och modifikationer på olika båtar, men i större segelbåtar kan man ju faktiskt gå/krypa ner i många utrymmen och montera lite vad man vill, hursomhelst.. känns inte riktigt som att en så här liten båt har dom möjligheterna direkt!).

 

Tacksam för feedback på min plan och resultatet av min efterforskning, kanske även tips på helt andra båtar? Spanat lite på t.ex. Sea Ray 220, men gillar den här bättre (framförallt skrovet+V6 = mindre bensinåtgång är stort stort plus).

 

Mvh

Rookie-motorbåtsjagare :)

 

Edit: Redigerade lite konstiga stav/språkfel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej. Kul att läsa om dina funderingar. Har själv seglat mycket i min ungdom, men konverterat till motorbåt på äldre dagar, då vi mer och mer uppskattar badliv, etc och vill ha båten för snabbare transport till våra smultronställen. Jag har börjat med ett antal (4 st) styrpulpetar för att till i år gå upp i storlek. Dock var jag inte lika förnuftig som du när det gller storlek, utan gick all in på en 29 fots amerikansk DC. En Monterey 296. dock kan jag dela lite tankar med dig:

- Dit båtval verkar riktigt bra. Bra storlek, Regal är ett helt ok kvalitetsmärke, amerikanarna gör fantastiska båtar/skrov. Du får mycket båt för pengarna. Motoralternaitvet är också bra, bättre med en lite övermotoriserad båt. Motorn kan gå lugnt och inte med för hög belastning och på så sätt faktiskt dra mindre bensin än en mindre motor.

- Tänk ALLTID på att lägga en del av köpebudgeten åt sidan för reparationer, etc. Speciellt på motor och drev. Bara servicekostnaderna kan bli kännbara om du inte gör allt eller delar av jobbet själv. ´Titta noga på motorer och drev och få tillgång till servicehistorik om det finns. Heslt en sötvattenkyld motor. Om det blir en USA-importerad båt var noga med att ta reda på var den har gått i USA. Florida=extremt salt vatten, stort slitage och rostproblem.

- Manövreringsmässigt är det som du säkert vet en stor skillnad. Lätt båt utan köl blir ett rejält vindfång och kommer kräva helt andra tekniker vid manövrering. Fördelen är att det är lättare att hålla ifrån och lättare att bromsa ,etc

- Stuvutrymmebn på amerikanska båtar är i vissa fall ett skämt. Nu har jag en äldre båt (1995) det har blivit bättre. Men jag har problem med stuvutrymmen och att hitta plats för ankarspel, etc kan vara riktigt svårt. Men oftast finns det lösnignar, som att sätta ankarspel på en låda på badbryggan,e tc.

- Trädetaljer finns det inte så mycket på amerikanska båtar. Men antingen med egen kraft om man är händig eller med hjälp av en duktig möbelsnickare/finsnickare kan man byta både durk, sätta in små trädetaljer på valda ställen eller till och med byta ut inredning. Fantasin sätter stopp (fast kanske först ekonomin). Jag skickar med lite bilder på vad jag har gjort på min båt när det gäller trä.

 

Hoppas du hittar en bra båt och får en härlig båtsommar! Det är ju verkligen köparens marknad just nu!!!

post-10022516-1394237554,9366_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

En bild till på ruffgolv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fänrik,

 

tack för bra svar, och trevliga bilder.. ser riktigt fint ut, alltid imponerad av folk som får till riktiga finsnickerier i båtar efter att ha begränsade kunskaper med att regla om golv och lägga klickar-golv med mera, tycker det är tillräckligt pilligt och där har man ju ofta stora marginaler :)

 

Jag har läst lite om liknande alternativ, framförallt heltäckande matta är något jag är väldigt skeptiskt till (fungerar säkert perfekt i fint väder, men om man hamnar i riktigt skit-väder osv, kan det inte vara kul med vatten (och ev. smuts från ankare/fötter osv osv om man råkar få in det på mattan).

Om jag får tag i en fin båt av just den här sorten (Regal 2150) eller likvärdig, kommer jag nog försöka få in antingen ett teak/flexi-teek golv, eller i alla fall göra om så att jag har en borttagbar matta så jag kan ta ut den och tvätta av den osv, och ha ett plastgolv under som är enkelt att göra rent :)

 

Surf-nörd som man är har jag även hittat lite bilder på eftermonterade vindrutetorkare, och som du skriver, så påminner det mig, att jag sett väldigt mycket mindre motorbåtar med just externt ankarspel. Det handlar i min värld inte om bekvämlighet i första hand (34 år så man får väl slita ut sig innan man kör på alla bekvämliga tillbehör!) men framförallt att jag ser framför mig fördelen med att jag kan stå vid ratten, styra och kontrollera båten och samtidigt dra in ankaret, medans Frugan släpper loss båten i fören och inte får mer ansvar än så.. just för att kombinationen motorbåt utan köl = mer vindfång + fru utan erfarenhet, man kan ju inte ändra den situationen men alltid förbättra sina odds :)

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen träskiva med matta på i såpass nya båtar? Ser iofs ut så bilderna tyvärr

Den typen av lösning tillsammans med amerikanska kapell brukar leda till ruttet trä. Ta med fuktmätare. Ett jättejobb att byta

 

Själv har jag en Regal 2250 som ja e väldigt nöjd med. Du får en sån för under £20000 i UK idag. Helt klart mer prisvärt. I regel ingen fd USA import och framförallt en hel del nyare

 

http://www.boatshop24.co.uk/regal/2250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej igen

Håller absolut med om att ha teak/Flexiteek eller likandne i sittbrunnen! Min båt har en klippt matta, typ balkonmatta med små gummikuddar under för fukt och vattenavvisning. Det är faktiskt bättre än plasten som blir precis som du säger smutsig, kladdig, etc. Men trägolv vinner alla gånger!! Det jag har funderat på uté, mest av ekonomiska skäl är att köpa en skiva av samma material som finns i moderna styrpulpeter, etc som har ett teakmönster men är helt vattentåliga och finns i lite olika tjocklekar. Sedan såga efter mallning. Det klarar man bara man ahr en bra sticksåg med rätt blad och lite tålamod/sunt förnuft.

När det gäller ankarspel i aktern som är fjärrstyrt är det nästan ett måste, i alla fall på min båt! Jag har precis som du en ovan fru och betydligt mer vikt (4,2 ton) så just nu drar jag mig för att lägga till i naturhamn om det inte är väldigt lugnt väder och inga båtar i närheten som ser mina klumpiga försök!

Tyvärr har ekonomin inte tillåtit det ännu, då vårrustningen drog en del oförutsedda kostnader!

I min båt har jag 2 st VP 4,3 GS V6. Och jag kan intyga att de går väldigt tyst, jämnt och billigt!

Har du hittat något mer konkret exemplar av båt som du är intresserad av? På Blocket, etc?

P.S Mitt alias är BJED001. Fänrik är jag bara baserat på anatl inlägg. ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Kom på en sak till, bara för att förvirra ytterligare:

Kanske du också skall fundera på en båt i din tänkta stoleksklass med utombordare? Troligvis lite dyrare i inköp, men en hyfsat modern utombordare är billigare i drift och framförallt i service och reparationskostnader. Sedan har du inte samma farlighet i form av bensinångor i motorrum, etc. Finns ju en massa fina walk around båtar med gott om stuvutrymmen, etc?

Inte meningen att förvirra, men kanske ett enklare alternativ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, Fänrik stod på det gamla vanliga stället för forum-användarnamn :)

 

Mycket intressant att du också föreslår sneglande på utombordare, jag har funderat lite på dom just pg.a att jag läst om lägre förbrukning, väldigt synd egentligen då jag precis hittat den perfekta båten ;-)

Att dom däremot är billigare i service visste jag inte, jag inbillade mig högra kostnader eftersom dom är mer avancerade (tänker mig att samma mängd kraft, eller likvärdigt, skall tryckas in i så kompakta och plötsligt mobila burkar, kontra att ha ett helt motor-rum att montera och vistas i).

Kanske enklare med service iof, eftersom man kan häkta av och transportera en utombordare, dock kanske inte mer än hjälpligt med tanke på storleken, men jag är det sådana faktorer som påverkar, eftersom jag återigen tycker att dom borde vara dyrare pg.a mer komplicerad teknik för att komprimera allting, jag behöver alltså göra lite mer efterforskning och se om det finns likvärdiga båtar med utombordare.

Jag har ingenting emot utombordare förutom att det känns mer stöldbegärligt, eftersom det teoretiskt borde vara väldigt lätt att rycka loss en motor och försvinna? Även om det är en väldigt stor motor så måste jag nog undersöka hur mycket problem det varit med sådant på lokala varvet/bryggorna (TBK i östersåker alt. Svinninge Marina).

 

Att byta ut duken i en sådan båt måste det nog bli, jag hörde av en varvsarbetare idag att han öppnat två liknande båtar, dock ingen exakt sådan, men där hade det sett som han beskrev det, rent förj*vligt ut, sedan lovordade han plåtbåtar i 20 minuter vilket fortfarande inte känns lockande.. .;)

Som exempel har jag hittat denna:

http://www.blocket.se/jonkoping/Regal_2150_LSC_47550765.htm?ca=11&w=3

Fel ort, men jag kommer ha lite samma approach som vid bil och husköp, först måste man leta och provklämma lite, man kan inte åka och köpa första bästa, oavsett resarch kommer det gå åt skogen.

Bra feedback om motorns låga volym, enligt några amerikanska forum jag hittade skall denna vara tyst och behaglig, så jag gillar svensk riktig feedback att så är fallet (om man jämför med en corvett båt med dubbla V8or kanske allt låter tyst...).

 

Måste alltså även börja fundera på egen import, om det kan vara prisvärt, hade helst tänkt undvika det pg.a att det blir så mycket mer komplicarat, svårare att ha bra kontakt med en säljande marina eller sådant, men finns det pengar att spara, ja då kanske man plötsligt har råd med flexi-teek eller ankarspel direkt istället, värt att spana på, tack för länken, skall undersökas :)

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om durken är rutten så brukar man även åka på att byta reglarna(stringers) som durken ligger på. Dessa är inplastade. Mao inte bara att byta durken vilket kan låta ganska enkelt utan bort med allt gammalt trä och delvis plast. I med nytt trä som plastas in och sen ny durk

Mao stöter du på rutten durk så åk därifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Generellt sett är båtar med inombordare ganska mycket billigare än motsvarande båt med utombordare. Och det stämmer att utombordare är mer utvecklade och avancerade. Och självklart lättare att stjäla.

 

Alltså får man ställa inköpspris i relation till driftkostnader.

 

När jag hade styrpulpeter och tog upp för vintern, så körde jag förbi en firma som plockade av motorn, servade, konserverade och vinterförvarade den för en betydligt billigare peng än service på mina inombordare plus drev. Det är mindre volymer på utombordaren också när det gäller oljor.

Väljer du en modern tvåtaktare utombordare med insprutning (typ Mercury Optimax) blir servicenkostnaden och bränsleförbrukningen låg. Fyrtaktarna är dyrare, då även motorolja skall bytas.

 

Plus för utombordare är att det blir mer stuvutrymme i aktern på båten, men sämre badbrygga och plats för bad.

 

Jag tror att val av inombordare eller utombordare får baseras på hur mycket du kan/vill göra själv och på inköpspriset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Några reflektioner från min sida. Vi var i ungefär samma situation förra året. Jag hade då letat båt i något år som total båtrookie.

Jag sneglade länge på amerkanska båtar typ Sea Ray och Regal men föll aldrig riktigt för dessa. Ville nog utan att jag själv visste om det få en motorbåt med lite mer nordisk stil.

Mitt råd skulle vara att kolla på tex:

Nimbus 22 nova, de har sjunkt rejält i pris de senaste åren och verkar gå bra även med lättare motor. Visst ma får ingen avskild toalett men det går ju att lösa med portapotti. Sen kan man ju köpa spritkök separat så klarar man sig länge på sjön.

Ett annat tips är kanske Nimbus 22 Dc. Samma nackdelar som nova (toalett samt kök) och i princip samma skrov som novan. Men en väldigt fin båt som också gått ner i pris de senaste åren. Vill minnas att jag sett flera fina 22:or för runt 200´ och lägre.

Själv föll mitt val förra hösten på en Windy 23 FC och har inte ångrat mig en sekund. Denna båt är lite större än nimbusaran ovan. Får plats med helt OK toalett, pentry som är smart planerat så man får bra ståhöjd. Sovplats för 4 vuxna om man räknar med solbädden bak. Ok ståhöjd under kapellet. Rejält byggd. Ljus i ruffen. Fin gång i sjön. Min totalt båtovana fru åker lugnt med. Denna båt drar väl ca 1,5 liter per distans med V8 (vilket man måste ha på denna båt eller nyare diesel) om man inte tokkör. Prismässigt tycker jag dessa fina båtar ger väldigt mycket båt för pengarna. Går säkert att pruta en hel del på de som ligger ute på blocket.

Nackdelen är väl att Windy 23 väger ca 1850-1900 vilket gör att det blir på gränsen att dra med vanlig bil. 

Nu är jag ju lite partisk för just min Windy men det finns ju fler lite äldre nordiska båtmärken som håller sig fräscha trots att de börjar få några år på nacken. Kolla tex Fjord 725, Coronet 21 och 22.

Tycker för övrigt att du gör rätt som letar båt runt 7 meter +- någon halvmeter. Mina begränsade erfarenheter säger att dessa båtar tar sjö ganska ok samtidgt som de inte är så stora så att driftskostnaderna inte blir astronomiska.

/P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbudet av båtar med inombordare är betydligt större i 22-fots klassen, vilket gör att du har mer att välja på och lägre priser.

 

Vad gäller bränsleförbrukning är det inte riktigt så enkelt som att minsta motorn drar minst soppa, läs här till exempel:

http://forums.iboats.com/boat-topics-questions-not-engine-topics/interesting-comparison-motor-size-vs-fuel-consumption-397741.html

 

Kör själv 5,7 liter i en 19 fots Cris Craft och har varit förvånad över den låga förbrukningen. En god vän kör motsvarande båt med 3,0 liters mercruiser och denna drar minst lika mycket då man får gasa betydligt mer och sedan ligga på högre varv för att uppnå samma fart.

 

Ruttna durkar och akterspeglar gäller tyvärr ALLA båtar som har trä i konstruktionen. Vågar påstå att den eventuella skillnad i byggkvalité som vissa hävdar finns mellan amerikanska och nordiska båtar har liten inverkan jämfört med hur väl båten är underhållen. Har bytt durk/akterspegel på både svenskt och amerikanskt...

 

Lycka till med ditt båtköp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Regal 2550 LSC som jag är mycket nöjd med. Bra utrymme för 2 personer, snål drift, går mycket bra i vattnet både i lugn och grov sjö. jag är på väg att byta upp mig i storlek pga familjestorlek. Den ligger just nu ute på Blocket till försäljning. Kolla alla uppgifter där om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...