Bullen666 0 Postad 25 Juni , 2013 Hej! Köpt en begagnad båt (Särki, styrpulpet) som jag har upptäckte idag att under playwood skivan som låg i botten, vad det en skaplig stor spricka i plasten (eller vad det är under playwoodskivan) som är 30-40cm! Hur gör jag nu? Vill ju inte att skadan ska bli värre! Vart misstänksam när jag tyckte att golvet svajade lite mycket på ett ställe..är i mitten på båten, bak där man sitter å kör! Är inte ett dugg hemma på lagning av båtar och båtar´s konstruktion så jag tar gärna emot vettiga tips på hur jag ska gå till väga! //Tacksam för svar Mvh Bullen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 26 Juni , 2013 Det där är ett jättevanligt problem. Förr lades av rent ekonomiska skäl en plywoodskiva som durk(golv) som plastades över. Efter ett tag kommer det dock in vatten därunder, inte så värst mkt men litegrand...av en anledning jag inte går in på nu. Långsamt påbörjas förruttnelsen och en dag så trampar man igenom. Det vanliga är då att man tar en spillbit plywood från garaget o skruvar dit över hålet - fixat När det har gått så långt att man trampar genom kan man lugnt vara säker på att hela durken är vattensjuk och väger således massa kilo extra i onödan. Fulreparationen förutom ovan nämnd metod är helt sonika att bara lägga ett par lager glasfiber och polyesterplast och måla över. Den seriöse byter dock hela durken. Det går i grova drag till som så att man skär ur hela rasket med lämpligt vektyg - vinkelslip så man precis går genom plasten o sen sticksåg. Enklast är att spara ca 10cm av den gamla durken runt om. När durken är ur passar man på att laga gamla trailerskador och annat när man ändå kommer åt. Kanske är kölsvinnet fyllt med dyblött(&tungt) polyuretanskum, detta rivs ur först såklart. Sen gäller det att torka ur o gärna låta båten stå och torka 14 dgr innan man fortsätter. Många tycker detta är väldigt omständigt och avstår helst. En granne var förbi häromdan med samma problem. Jag erbjöd mej att fixa plastningen om han bara rev ur det gamla.. ''Oj va mkt jobb, nä, jag har'n bara te o feska med, då får det vara'' Kanske är din båt påkostad med enkellaminat eller sandwich utan ngt träaktigt alls? Då kan man såklart göra fulvarianten med att bara slipa lite runt skadan och plasta på lite och ändå kunna åka vidare med hyfsat samvete. Tycker du däremot att båten verkar väldigt tung att veva upp på trailern t.ex... Då är nog skadan av sådan art att durken bör bytas ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2013 Har en kompis som alltid talade om sin Fein multimaster. En sån måste jag skaffa tyckte han. Jag höll hårt på att man kan inte ha allt. Har alldeles för mycket prylar ändå. Det företaget han jobbade på bytte motor för mig för lite över ett år sen. Jag skulle ta ner en bit på ett skott för att det skulle gå att få ner den nya motorn. Kompisen kom dragandes med en Fein Multimaster Efter att ha använt den till och från i ett par dagar, var motorinstallationen klar och jag lyckades ta mig ut från firmans kaj genom isen som höll på att lägga sig. När jag skulle fortsätta med lite ombyggnad av vissa inredningsdelar saknade jag Multimastern så mycket att jag åkte ner och köpte en egen. För ett sånt här jobb måste det va perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 26 Juni , 2013 Jag har gjort ett sånt jobb på min båt. Du kan läsa om det här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=484200 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bullen666 0 Postad 26 Juni , 2013 Tack för alla svar! Sakkunnig: Vilket jobb du lagt ner! Vart snyggt! Eftersom jag köpt båten nyss så tror jag ska göra nån enkel trall så jag inte förstör durken nå mer nu i sommar, sen ta in båten i vinter å låta den torka ordentligt! Sen vet jag inte om jag bara ska laga det som spruckit eller försöka mig på hela golvet! Tycker golvet där det spruckit ser så tunt ut, ska det vara det..känns nästan lite svajjigt hela golvet, är det nån som lagt nytt golv tidigare eller är det så tunt golv? Och hur vet man om det är nåt trä i båten? Är ju en Särki 425, kanske nån som vet? Tycker iallafall den inte verka nå ovanligt tung! Toppi: Vart bor du? Tänkte om du tyckte det var kul å fixa gammla plastbåtar //Bullen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 27 Juni , 2013 Ja, fixa till gamla plastbåtar är alltid kul....utom sin egen båt av ngn märklig anledning. Jag skall göra samma operation med en 70-tals eka snart, durken är urskuren och båten ligger på tork för tillfället. Kanske skulle dokumentera det hela med bilder att kunna ha och visa för folk. Jag bor i en byhåla en timmes bilväg från Göteborg. Knäpp en bild på båten i sin helhet + en på själva skadan och maila mej. Ibland består durken av svajigt enkellaminat när båten har heltäckande innerline, dvs att däck/reling går ner i golvet i ett enda stycke. Då är det aldrig plywood t.ex. Jag kan såklart googla men ett par bilder på aktuell farkost hade underlättat diagnosen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bullen666 0 Postad 27 Juni , 2013 Ok! Verkar vara nå tunt matrial iallafall! Jag bor i Örebro län! Blir lite långt Här är en bld på båten ialla fall..kan ta ett kort på skadan sen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 27 Juni , 2013 Den där båten lagar du ju golvet på hur lätt som helst, att plasta låter svårare än det är. Jag skulle bara byta lite inredning på min sunbird, det blev till slut att jag rev ut hela durken, skotten och akterspegel. Kvar var endast nåt som såg ut som en tvålkopp när överdelen oxå var väck. Lärde mej det här med plastning under renoveringen skede och idag har jag en båt i näst intill Top notch skick. Att jag skriver nästan är bara för att jag valde att inte göra något med gelcoaten i nuläget då den är lite matt i det röda. Lycka till! vad du nu väljer att göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bullen666 0 Postad 1 Juli , 2013 Hej! Hur stor motor kan jag ha på båten tror ni? Sitter en 20hk nu! Och vad ska det vara för rigg? Vet inte vad jag har nu! =) //Mvh Bullen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 1 Juli , 2013 Finns billigare alternativ men viktigt att köpa bra sågblad. Jula är skit om man inte härdar om stålet då man får vad man betalat för. Maskinen på jula är annars helt ok om än inte lika bra som en Fein. Även kvalitetsblad är lätt att varmköra/glödga om man inte är försiktig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 1 Juli , 2013 Den där ser ut att vara kortriggad(15 tum). Om akterspegeln är friskare än durken, känns stabil när man rycker och flänger i den så kan du mata på med 40 häst och då går det att dra skidor med. Ännu större motor kan såklart gå med men då är det inte bara hög effekt utan även en hel del tyngd att hantera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser