Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
seacaten

Förankring brygga

Rekommendera Poster

Tjeenare,

Kanske har lagt denna helt nu, men behöver rätt snabba svar då allt måste inhandlas tiidgt imorgon.

Så, har en Sea Cat som skall ligga vid en brygga formad som ett L, där fören förtöjs mot bryggan liksom babordssidan. 

I vattnet akterut på styrbordssidan kommer en mooring av lastbilsbromstrummor (x2) läggas på botten och då är min tanke här att  kunna använda en lina, och angöra denna till bryggan då man är ute till havs med hjälp av en lina jag drar upp helt enkelt...

Vill också kunna lägga den så att jag inte behöver vakta den varje dag...

Så, frågorna jag lite behöver ha svar på är:

* Vad skall jag ha från trummorna på botten och upp (är ca 4-5m till ytan)

* Hur skall jag angöra båten?

* Var kan man hitta tokbilliga merxhakar för att kunna snabbkoppla loss?

Tacksam för alla tänkbara svar då det är lite panik nästan...

(har tagit 1 månad av väldigt ineffektivt letande för att försöka lösa detta innan jag kan lägga i båten och nu har jag möjligheten att lägga i den i vattnet i helgen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och ber om ursäkt om det fanns att läsa någonstans, kände att frågorna är väldigt specifika för just detta fallet och jag har alldeles för dålig koll...

några andra frågor är hur långt ut jag skall lägga trummorna (båten är 21 fot) och hur man kan lösa detta utan boj då jag inte får använda sådan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att lägga ut lastbilstrummorna är väl ingen panik. Det är långt till höststormarna.

Jag ligger förtöjd  så på hamnens sämsta plats ur väder och vindsynpunkt. Fast utan på en Y -bom

2 eller 3 rediga fendrar. Om du tar den största fendern som du tycker är lagom och går upp en storlek så kommer du ganska rätt. Blåa på min skiss

lägg två förändar (röda) mot bryggan framför och ett förspring.

En akterända och ett akterspring.

När du lägger ut trummorna skulle du ju kunna länka inop dem med ett par kättingstumpar - grova. De rostar ju av förr eller senare. Ju grövre ju senare. (Lila) 

En kraftig lina som inte flyter från kättingen till båten och ev en klenre lina som räcker fram till bryggnocken. Eventuellt kan samma lina gå hela vägen. Ta bra med slack.

Det gröna är en plastdunk tex för rödsprrit som du fyller med sand, sätter på korken och knyter fast i den grova linan ett par meter akter om båten. När du släpper linan i båter sjunker linan till botten. Men den behöver du inte ha brottom att lägga ut - om du någonsin behöver den.

Jag har en lika dan som tillhör den komunala båtplatsen jag har. Det som linan mesta har orsakat är att jag fått den i propellern två gånger, varav ett grodmansuppdrag samt att den ryckte sönder motorkuddarna. 

Andra gången skar jag av linan och linan släpte sitt grepp om propeller efter en kvart. Jag hade då börjat påkall uppmärkasmhet från andra båtar i hamnen när den släppte. I dag tog jag bort resterna från bojen, då jag höll på att suga in stumpen i propellern igen.

Om jag inte får låna den plats jag har legat på flera vintrar, till hösten, kanske jag sätter dit en lina när höststormarna börjar ryta. Har en av komunen utlaggd boj som linan gick ifrån. 

post-945-1394237554,3579_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde svara på två frågor.

Angör - gör du när du kommer från öppet hav och siktar land och betämmer dig för var du är.

Skippa tanken på merexhakar.

Betydligt bättre och billigare är att splitsa öglor på de fast förtöjningstamparna som sitter fast i bryggan permanet. Öglorna lägger du över knaparna när du förtöjer. Ev kan du ha en eller ett par tapar tex springen som du belägger på knaparna på traditionellt sätt.

Ryckdämpre på alla tampar.

post-945-1394237554,4361_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...