Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
ossy

Skydda gelbatteri

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett syrabatteri till start och gelbatteri till förbrukning. Gelbatterier är ju lite känsliga för snabba, kraftiga strömuttag. Har därför bogpropeller kopplat till startbatteriet (syra). Batterierna är separerade med Biltemas spänningsstyrda skiljerelä. Om jag kör motorn ett tag, stoppar, och sedan startar igen med draget skiljerelä (som pallar max 125 ampere), då borde jag ju överbelasta både skiljerelä och gelbatteriet. Jag har dessutom batterimonitor med shunt (max 100 a),som också borde pressas vid start. Än värre borde det bli då jag använder bogproppen (250 a) med draget skiljerelä. Jag har en vision: Koppla in ett relä på, säg 70 ampere mellan skiljerelä och gelbatteriet (förbrukning). Relät kopplas så det släpper när man antingen vrider startnyckeln, eller aktiverar bogproppen. Är detta en bra lösning för att skydda gelbatteriet, skiljerelä och batterimonitorshunt? Eller är mina farhågor överdrivna. Man vill ju inte slita ut prylarna i förtid pga överbelastning (gelbatteriet är ju inte billiga). /Oscar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstört två stycken gelbatterier fast av motsatta orsaken. 

I den båt/renoveringsobjekt jag köpte var de befintliga blybatterina döda efter att ha stått oladdade i några år. Lyxade till det och köpte två gelbatterier. Trodde att halvautomatiska laddaren som fanns i båten, slog ifrån nästan genast efter att jag satt på den - istället för när batterierna var fulladdade.

Efter att varit och jobbat i båten från och till en hel vinter, och satt på laddaren varje gång jag kom till båten, var batterierna helt tomma. Trotts att jag köpte en riktig laddare, blev batterierna aldrig vad de varit.

Bogpropellern bör väl alltid ligga på startbatteriet!?

Och motorn bör väl alltid va igång, så generatorn laddar, när bogpropellern används!?

Om du startar motorn när skilljereläet är draget kan du väl knappast överbelasta skilljereläet och gelbatteriet.

Den mesta startströmmen kommer från startbatteriet. Skulle tro att skiljereläet under ett kort ögonblick tål betydligt mer än 125 A, men så mycket ström kommer inte att gå genom reläet.

Nu är jag ingen specialist på frågan, men jag tror inte att du kommer att skada gelbatteriet om det får lämna ifrån sig lite ström via skilljereläet. Då är nog risket för skiljereläet en aning större - fast kanske försummbart. Dessutom är ju Biltemas skiljerelä ganska billiga.

Det händer ju att mankopplar ihop start och förbrukningsbatterierna för att starta motorn - om startbatteriet är tomt för ström.

Kopplade själv in ett Biltemas skljerelä för ett tag sen. Konstaterade att reläet hänger kvar efter at jag stoppat motorn om laddaren eller solcellspanelerna laddar, eftersom det är spänningstyrt. Nu har jag inte hunnit kolla ordentligt, men reläet kommer nog inte att koppla ifrån särskillt ofta. Ligger i regel alltid på landström. Det skulle möjligtvis va i naturhamnar på natten.

Du skulle ju kunna ersätta Biltemas skilljerelä med ett vanligt relä, som sluter när generatorn börjr ladda och bryter när du kopplar till bogpropellern.

Fast jag är lat. Jag hade nog låtit det va som det är. 

Det finns ett talesätt som säger; Att mäta är att veta. Om jag funderat på frågan hade jag tagit en tångamperemeter (som kan mäta likström - Biltemas tex) och mätt vilka strömmar jag hade fått under olika driftsförhållande. 

Tyvärr kan jag inte göra mätningen själv. Min bogpropeller som sitter i aktern, gör nästan ingen nytta och jag har inte använt den på flera år - egentligen aldrig i skarpt läge. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma lösning med bly på start och gelbatterier i flera år och kan inte säga att jag märkt någon försämring av batterierna pga bogproppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GEL batterier är känsliga och ska helst inte kopplas ihop med vanliga batterier. En dag så bara tvärdör GEL-batteriet. Din ide med ett extra relä är bra men du behöver inget 70A relä, du ska bryta skiljereäts minus, högst några hundra mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de tvärdör? Vet inte. Vi hade 4 st till en UPS, laddades hela tiden med korrekt spänning och belastades bara ett fåtal gånger per år. Ca 3,3 kWh och 1500 VA på UPSen. Stor belastning men inte onormal. Efter ett par år klarade de inte 3 min strömavbrott. Hade ett i en bil, hur bra som helst, kunde starta 6:an hur lätt som helst även när det var riktigt kallt. En dag sa det inte ens klick. Förbaskat irriterande! Start och husbatteri i en motorbåt. Startbatteriet dog när jag skulle sälja så jag skiftade lite snabbt. Jag har också hört liknande historier. Jag köper aldrig mer GEL, de fungerar jättebra men verkar dö snabbt och utan förvarning. AGM är, vad jag hör, väldigt bra. Jag har funderingar på att skaffa sådana ibland men de är dyra och SMF verkar fungera bra. Dyra grejer som går sönder irriterar mer än billiga som ger upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev ganska besviken på de gelbatterierna jag köpte 2001 till en L32;a. Nu var det visserligen fel på den halvautomatiska laddaren som fanns i båten. Laddren skulle slå ifrån när batteriet var fulladdat. Var och jobbade i båten från och till en vinter. Man fick bara ha sladden ansluten när man var ombord. Varje gång jag kom till båten, satte jag på laddaren och amperemetern visade att den laddade. Fram på våren blev ljuset väldigt svagt. När jag kollade var batteriet helt urladdat. Kollade på laddaren. Då visade det sig att när man satte på den visade det sig att den började ladda, men slog ifrån redan efter ett par minuter.

Trotts att jag köpte en dyr inteligent laddare, blev gelbatterierna aldrig vad de varit. Trodde att de skulle klara djupurladdning bättre.

Skall troligtvis köpa 3 st 95 Ah AGM-batterier på Biltema i dag. Har tre 75 Ah blybatteri som har några år på nacken och som hade betydligt sämmre kapacitet under förra sommaren än normalt. Fördelen med AGM-batterierna är ju att man kan ställa dem på vilket håll som helst i båten. Om jag ställer ett tvärs och två längst med får jag plats med 3 st 95 Ah. 

Man har ju så mycket skräp som drar ström i båten i dag. Det var bättre på den tiden jag hade en Bianca 27. Man navigerade med papperssjökort, hade is till kylen, styrde för hand.

Det gick inte så mycket ström. Första batteriet var ett felbyggt bussbatteri från Tudor. Polerna var felplacerade. Kompisen hade träffat en tjej som jobbade där. Hon köpte det till mig för skrotpriset. Stort och tungt men med många Ah. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla svar. Lösningen med att koppla ifrån skiljerelät genom att bara bryta minussidan med ett litet relä var ju smart. Ännu bättre kanske är, som Toaen föreslog, med ett vanligt relä, som bara kopplar samman batterierna medans dom laddas. Biltemas skiljerelä är ju draget ganska långt efter laddning, om man inte belastar efteråt. Och gel och syra ska man ju hålla åtskilda så långt det går (utom just vid laddning).

Men nu har en ny fråga dykt upp: Gel- och syrabatterier vill ju ha olika laddspänning. Tror gel vill ha lite mindre spänning än syra, om jag inte minns fel. Om jag då laddar båda batterierna med generatorn vid motorgång, då får väl gelbatteriet för hög spänning vid generatorladdning? Kan man koppla in nånting mellan gelbatteriet och generatorn ,för att dämpa spänningen till gelbatteriet? /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket lägre spänningen ska vara men en diod t.ex denna schottkydiod ger 0,6V sänkning. Läggs in i plusledaren till gelbatteriet. Möjligt dock att det blir för låg laddspänning istället, beror på generatorn. Nyare regulatorer verkar ha högre laddspänning. 14,5-14,7V verkar vara OK för vanliga öppna blysyrabatterier.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-060-42&toc=0&q=Taiwan+Semiconductor

Länken verkar inte funka. 

Googla

Elfa MBR3045PT

istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GEL/AGM ska laddas med 14,1V mot 14,4V för våta batterier. Underhållsladdningen av GEL/AGM ska ske vid 13,7V mot 13,3 för våta. För maximal livslängd spänningen vara riktig. Laddspänningen från generatorn blir ofta inte så hög och den laddar bara i korta perioder så där är troligen inget större problem. Är man försiktig så byter man spänningsregulatorn, i synnerhet om spänningen är 14,4V. Det våta startbatteriet kommer ändå att bli tillräckligt laddat. Laddningen från solpaneler är viktigare att den är korrekt för den laddar under längre tid. Solcellsregulatorn bör alltså vara inställd på GEL/AGM. Samma med nätansluten batteriladdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad batterimonitorn visar när jag kör med motorn, men det är nog inte under 14,4v. Jag får kolla nästa gång jag är ute. Men om jag vill behålla den högre spänningen till syrabatteriet, kan jag då koppla på nåt som sänker spänningen till 14,1v till gelbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en Schottkydiod har ett typiskt framspänningsfall på 0,4V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en Schottkydiod på Elfa (den som Forgus31 länkade till). Hur kopplar jag in den? Den ska väl sitta på pluskabeln mellan gelbatteri och generator, men det är ju tre ben. Ett i mitten med ett plustecken, och en sinusvåg på dom andra.

post-10013198-1394237592,2458_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+ från generatorn på de yttre benen och mittbenet till + på gelbatteriet. Det är egentligen två dider i ett hölje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar ödmjukast för hjälpen. Nu ska det kopplas...😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att det är viktigt att kolla varje enskilt batteri hur de skall laddas, mina AGM-batterier skall laddas med 14,5-14,7V för att nå full kapacitet, de klarar dessutom 4000A i 30s utan att ta stryk. Dessa är dock mkt dyra och kanske inte för vanliga båtar egentligen (sitter i ericsson basstationer wink )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte koppla generatorn direkt till startbatteriet(syra), och sedan vidare till skiljerelä - schottkydiod - gelbatteri. Pluskabel alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...