Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
swedspec

HELP!! Johnson 50, hur lyfta av powerhead

Rekommendera Poster

Johnson 50VRO -87 model J50BELCUD

http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=e39fb232-7dd4-41c8-a09f-e8b1f6efabd6

Har som jag skrev i en tidigare tråd vattenläckage in i cylindrarna. Det kommer vid varv över 2-2500 rpm. Topplockspackning bytt. Problemet verkar succesivt kommit under ett par års tid då motorn gått sämre och sämre.

Jag har tagit av nedre delan av riggen och kunnat konstatera att impellerhuset är sprucket och läcker. Packningen (nr 47 i gearcase) läcker som ett såll. Men enligt Marinhallen i Lista är det inte tillräckligt för att kunna trycka upp vatten i cylindrarna. För att kunna felsöka vidare vill jag lyfta upp powerhead ur den undre motorkåpan för att exempelvis kunna plocka bort vattenpassagen (nr 27 i cylinder och crankcase) för. Som det är monterat ligger de nedre monteringsbultarna nästa dikt an mot motorkåpan och går inte att demontera utan att kåpan är borta. Jag vill även kunna felsöka blocket mot eventuella sprickor.

Finns någon annan teori tages tips och råd gärna emot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort detta på en Yamaha 55-76.

Låt motorn sitta kvar på båten.

Vxl-huset bort (redan fixat)

Lossa alla skruvar/muttrar som går ned genom adaptorplattan (de som sitter under underkåpan)

Lossa allt som förbinder powerheaden med resten av motorn, bränsleledningar, elledningar etc, men demontera så lite som möjligt i övrigt.

Rigga en stödbock inne i båten lyft powerheaden med en regel stöd mot bocken och fäst med ett rep eller motsvarade i PH.

Det kan kräva lite ruskande innan det släpper.

Du behöver en medhjälpare, gärna två som kan hjälpa dig lyfta ned PH. Den väger 30-40 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...