Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
havetboy

begade båt priser

Rekommendera Poster

är det nån som kan förklara varför båtar håller sitt pris så bra fast dom är 20 30 år gamla 

jag själv letar första båt blir chockad av priset på båtar i sverige ? och sen nån som har tips på land man kan köpa båt i biligare 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta var ju en syn på saken när alla säljare skriker i högan sky om att priserna rasat 40-50% de senaste åren.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan inte vara lätt för en ny båtintresserad människa på detta forum.

TS har skrivit ett antal trådar och svarat i ett par andra och blir enbart påhoppad av olika anledningar.

Hoppas vi inte skrämmer bort dessa båtinstresserade människor.

Angående priser så är allt dyrt när det kommer till båtar, små serier och lång livslängd är några orsaker till detta.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert några bra anledningar till att beg båtar är håller ett högre pris i Sverige än på många andra håll i världen.

De ligger bara 4-5 månader om året i vattnet, resten av året ligger de flesta täckta på land.

Nyttjandegraden blir naturligtvis därefter.

En brännande sol och 30 grader varmt sliter rätt hårt på många båtar i södra Europa.

Ett betydligt saltare vatten åtminstone jämfört med Östersjön gör säkert att båtarna korroderar i beslagen och riggen och blir matta i gelcoaten.

Många charterbåtar i exempelvis medelhavet och västindien säljs efter några år och gör nog att andrahandsvärdet på privatägda välskötta båtar hänger med nedåt.

Förhållandevis låg avgift för båtplats gör att många bara nyttjar båten själv och slipper hyra ut för att hålla kostnaden på en rimlig nivå.

Kanske kan detta delvis förklara varför båtar i vår del av världen håller ett ovanligt bra skick efter 20 år och beg priserna därför är högre än om man jämför med en likadan båt från exempelvis Grekland eller Kroatien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Relevant länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Inläggen som trollen skriver är vanligtvis provokativa, märkliga, irrelevanta och oseriösa. Trollens beteende och metoder kan till exempel vara att låtsas ha extrema åsikter av olika slag, att använda sig av tydligt ologiska argument och/eller otrevliga diskussionstekniker, såsom härskartekniker. Målet är att få övriga att tro att trollet menar allvar och känna sig tvungna att skriva svar.

...

Trollen deltar ofta i ett otal diskussioner samtidigt där de skapar ilska och vanmakt och skadar den goda stämningen bland övriga användare, som hugger på de krokar trollen lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de lyckas ta död på diskussioner eller hela forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bjed001

Nu har det hänt igen!

Efter att ha läst ett antal inlägg på detta forum väljer jag nu att lämna det för gott! I var och varannan tråd blir intresserade båtmänniskor påhoppade för deras frågor och funderingar. Ser ett mönster i form av ett fåtal självutnämnda kungar med ett antal hangarounds som står för en massa trams,personliga påhopp mot andra forumanvändare, skitsnack och mycket värre saker. Detta forum börjar mer och mer bli en ankdamm och dokusåpa. Big Brother kommer i skuggan!

Det finns andra mycket mer seriösa och bättre forum för er som är trötta på skitsnacket här!

Väljer att avvakta lite med min avaktivering av kontot för att se hur mycket påhopp jag får för att bevisa att det inte står bra till med Maringuidens forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en sak till... traditionellt har båtarna inte sjunkit i värde tittat på prislappen. Många lever kvar i den tanken - den båt man köpte för 100 kkr för fem år sedan lägger man idag också ut för 100 kkr. Det resulterar i att båtarna blir osålda, och att priserna ser höga ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar håller länge, körs få timmar/år och underhålls bra. 

Du kan ha lika roligt i en gammal båt som utrustats genom åren som du har i en ny båt.

Därför väljer många köpa beg. och priserna hålls uppe, nu är det ju dock prutläge på de flesta båtar som ligger på blocket.

Men äger du en båt i 10år så har den ett bra 2:a-handsvärde, för det är mycket båt kvar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe.

Nu fattar jag varför någon blir Hedersmedlem eller Kommandörkaptenar.

Posta några 100´ra påhopp kryddat med godisbåtar. Löjligt!

Lämna inte Bjed001; ta itu med småpojkarna!

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra inlägg från mobbare nr 1..., ingen som helst självinsikt, vet du överhuvudtaget vad du själv har skrivit forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mobbare #1?

Jeg husker godt hva jeg har sagt i dette forumet. Kan du si det samme?

Självinsikt..........vet du överhuvudtaget vad det är? (Hallonbåtar?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du går till din egen sjöbod så ser du hur generaliserande och utstuderat du har mobbat medlemmar på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skal jeg bevise min skyld?

Hvorfor kan ikke DU presentere mine mobbande innlegg?

Friit ord, tack!..............men ingen Hallonbåtar.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

amen durååå är det inte lite väl pubertalt ?

Kanske är det så att TS är ett T....l men frågeställningen som sådan är väl ok ?

Då kan man väl åtminstone vara lite artig och inte larva på med godisbåttar etc .

..eller kanske till och med låta bli att kladda i tråden ?

wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Det är många som sett detta men ingen vågar stå upp emot dessa kufer. Låt dom pissa på varandra i stället!

En hoper av gammla stofiler som har ett förjävla tråkigt liv.

Dom tror dom äger det här forumet och är inne i varenda tråd och pissar runt. Tragiskt att inte Moderatorn rensar bland dom så kallade hedersmedlemmarna.

Nej gått folk vik er inte för dessa White Trash utan se till att dom försvinner. 

Sveriges sämsta forum tack vare dessa svagsinta idioter som mår så jävla dåligt så dom måste pissa på andra hela tiden.

Det är bättre vi går ihop och sopar banan med dessa kufer. Pissar tillbaka tills dom försvinner! Eller lägger ner sin taskiga attityd!!!

Jag behöver inte nämna någon då ni redan har gjort er till känna så bra själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Undrar vem av dem som kommer pissa först laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bjed001

Först och främst vill jag be Havetboy om ursäkt för att även denna tråden urartade som så många andra till en massa påhopp av delar av den mobb som fortfarande tillåts kladda ner trådar här. Min rekommendation är att gå till ett seriöst forum med båtälskare, fungerande moderatorer och som är inriktat på att faktiskt dela erfarenheter och hjälp mellan båtägare.

Jag vet att de flesta här tillhör denna kategori också, men man slipper idioterna som tillåts härja fritt här. Du kan gärna PM:a mig så får du mina tips på bra båtforum. (Vill ju inte dra med idioterna)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Att bara vända ryggen  hjälper nog inte. Tänkt på att du kan vara med och förändra något med dina inlägg.

//T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Du citerar dig själv och det måste ju vara höjden av total förvirring...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bjed001

Jag vill verkligen inte vända ryggen till, men då detta forum inte har fungerande moderatorer och vissa får helt fritt bete sig som idioter utan att de blir varnade, deletade eller utslängda så väljer jag att använda andra forum som faktiskt har en fungerande rensning. Tyvärr får ett fåtal hållas utan åtgärd.

Det är som i skolan, mobbade får hållas och de mobbade får byta skola. Hur fel är inte det?

Det finns ett systemfel just nu i detta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det här var ju en intressant trådsmiley

Jag håller med TS att båtar i Sverige allmänt tycks värderas väldigt högt. Speciellt när det kommer till säljarna. Det är generellt mycket gammalt skit som ligger till salu på blocket till rena fantasipriserna. Annonserna förnyas och tycks ligga i oändlighet i vissa fall. Andra säljare gör sin marknadsvärdering genom att jämföra vad andra säljare av liknande båtar vill ha betalt. Så rullar det på. När det gäller båtar är heller inte utbudet detsamma som när det kommer till bilar och det är relativt enkelt att bygga upp en skev värderingsbild. Som köpare gäller det att vara vaksam för att inte trampa i galen tunna.

Tycker mig ändå ha märkt en förändring nedåt senaste åren. Det var ännu extremare fantasipriser för några år sedan. Tror folk har börjat att inse att de gamla pärlorna från 70- och 80-talen ofta inte är några pärlor längre utan i bästa fall flytande renoveringsobjekt, där man som köpare får räkna med att plöja ned rätt ordentliga summor för att få båtarna i vettigt skick. Exempelvis byte av motorer och drev, ev omlackering av gammal matt och krackelerad gelcoat, omklädning av dynor, byte av kapell, byte av akterspeglar etc etc. Sen tror jag också att den moderna människan inte vill lägga tid på sånt. Man vill njuta av så bekymmerslöst båtägande som möjligt. Timesharing och båtpooler börjar växa fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig brytt mej om att göra några inlägg i såna här trådar som spårar ur MEN!....

Det har som sagt blivit rena jävla lekstugan, dom flesta som sitter och hackar på varandra är väl säkerligen medelålders och uppåt, att bara orka hålla på att gnabba för att få sista ordet.

En del användare håller på med sitt kaxiga översitteri och gör sej lustiga över andras frågor, däribland oftast nyregistrerade användare som får skit för att dom ställer en fråga som enligt vissa borde vara en självklarhet.

Det konstiga är att i nästa sekund startas en ny tråd av mobbaren som vill ha tips och råd och då jävlar ska det vara seriösa svar helt plötsligt, för något trams vill han/hon inte ha i sin tråd inte.

Och det här med inlägget är rapporterat den funktionen är ju så jävla löjlig! För inte verkar den ha någon vidare effekt alls... Moderatorerna får nu ta tag i det här forumet innan antalet användare bara är en handfull kvar.

Rapportera gärna detta inlägget om ni vill, isåfall blir det mitt första på den här sajten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bjed001

Skönt att se att det finns fler förnuftiga människor här! (Tillhör dock medelålder kategorin ;-))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch, tror man får se på det hela med glimten i ögat smiley

Sen tycker jag att det är lite lustigt att dessa sk mobbare sitter med värsta plastliket i sjöboden, samtidigt som man tycker att nya båtägare borde satsa på hallonbåtar, då det kanske är en bättre prisklass. Säger väl allt?laugh

Jag tycker TS frågeställning känns högst relevant. Tycker fler borde satsa på nybåtsköp och /eller import. Det skulle bidra till en sundare beg.marknad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får tycka vad man vill om båtpriserna ...men fakta är att köparen bestämmer priset ! Visst är det enkelt ....

Så sluta klaga på att prisbilden inte tilltalar ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stollig diskussion !! Allt går ner och efter en stund går det upp ungefär som konjunkturen, detta är och kommer alltid vara återkommande sen kan folk sitta som profeter och tror sig veta om klipp o.dyl. Jag har min ockelbo och bryr mig faktiskt inte om konjunkturen jag älskar min båt och tänker inte byta. Och i framtiden så är en väl underhållen båt i fint skick inte värd 5 kronor som det diskuteras här, för är båten i bra skick så kommer det alltid finnas finsmakare av historiska produkter, trevlig sommar alla trevliga människor här.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...