garherr 1 Postad 25 Juni , 2013 Hej, Jag är nybliven båtägare och har inte alls mycket erfarenhet av varken att köra eller äga en båt. Jag och frun köpte oss en Ryds 475 från 80-talet med en Johnson 40hk från 97. Vi har upptäckt att det var visst inte bara att köpa en båt, stoppa i vattnet och köra. Det behövdes kompletteras med en del tillbehör. Dock så behöver jag tips angående montering av vissa saker. 1. Knape/pollare (vad heter det?) i fören. Det fanns ingen knape monterade varken i för eller akter. I akter var det inte så svårt att välja var de skulle sitta men i fören är det lite svårare. Hur långt fram ska man sätta dem? Jag tänkte ha 2st (en på var sida) då det är halkskydd i mitten på fören. 2. Fenderhållare Samma sak här, inget monterat. Har läst mig till att hållarna ska sitta på utsidan av båten, men jag vet inte riktigt var. Kan jag sätta dem direkt under gummilisten(relingen?)? Se bifogad bild. Hur löser man det när man är ute och åker, slänger man bara in fendrarna och de får hänga kvar i tamparna eller ska man ha en karbinhake och någon hållare i båten? Tacksam för svar! MVH Micke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2013 Nej köper man en ny båt är den ju knappt användigsbar. Det är mycket som man behöver kompletera med. Nu har ju din båt några år på nacken och den måste väl va använd under den tiden. Jag har en liten bohusjulle. Den finns de heller inga knapar på. Har ett stävbeslag i fören, vari det är fastkopad en lina som jag använde till att förtöja när jag skall ligga på andra platser än den ordinarie. På den ordinarie platsen har jag en dubbel fast förtöjningslina med en brankårshake som jag hakar i stävbeslaget- I aktern finns det två öglor monterade och som är avsedda att fästa skotet till storseglet i. När jag förtöjer på den ordinarie båtplatsen har jag en lina från bojen med en brankårshake fat monterd som jag krokar i en av öglorna. Där kan jag ockå fästa en lina vid andra förtöjningsställen. Att sätt fenderfäste på utsidan båten tycker jag är helt förkstligt. Jag skulle satt nåt på insidan på något sätt. I min Julle (i plast men av allmogetyp,) går det en bräda längs med på insidan där jag fäster fendrarna. Jag tar för övrigt aldrig loss dom, utan lägger bara in dom i båten när jag skall ut och hänger dom på utsidan när jag lägger till. Har du nån bättre bild där man ser förskeppet, gärna en aning från ovan så kanske man kan se nåt lämpligt sätt att arrangera förtöjningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
garherr 1 Postad 25 Juni , 2013 Tack för svaret! Här är en bild på fören. Jag har en båtplats med y-bommar, om det spelar någon roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 25 Juni , 2013 Placering av pollare bestämmer du bara själv. Det finns ingen regel att ta särskild hänsyn till. Rydsbåten har inbyggda förstärkningar i form av förzinkad stålplåt och plywood där det är tänkt att det skall monteras extra option i form av pollare, stävöglor, grabbräcken etc. Eftersom din båt saknar pollare där fram från början så innebär det att det saknas förstärkande plywood i laminatet för att du skall kunna montera några pollare tyvärr. Glasfiberlaminatet är blott 15 mm tjockt där varav ca 10 mm är skumkärna, s.k sandwichlaminat. Starkt som tusan tills man börjar skruva i det. Även om du skulle komma åt under och lägga till en plywoodskiva eller ngn barsk plåt kanske, så kommer laminatet att brista på utsidan när du drar åt pollaren. Pollarna skall klara av tampar som rycker o sliter i dem under lång tid. Undvik att skruva i ngt alls innan du vet vad laminatet innehåller iaf. Fenderfästen tycker jag gör sej bäst ovan list till att börja med. Tänk dej att du ligger tajt nära ngn brygga för på/av stigning, bryggan ligger någorlunda still medans båten åker upp o ner i sjöhävningen.....lätt hänt att utstickande pinaler hugger i bryggkanten och slits loss. Mina monterar jag ovan list på utsidan. Vet jag att jag snart skall använda dem igen så slänger jag bara in dem, i annat fall krokas de loss helt. Insidan är såklart en annan variant som skulle kunna funka på din båt. Mitt uppepå är iaf förkastligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2013 Båten måste väl ha varit förtöjd tidigare? Står den på en båtkärra? Då måste det väl finnas en stävögla? Det går ju att fästa en förtöjningslina i den med nån form av hake. Brankårshake, Merkshake eller liknande. Om du absolut vill ha knapar går det ju att ta upp en lucka i tex den plana delen av inerliainen. Du behöver ju att komma åt att placera en rejäl bricka under knapen. Jag skulle valt en aluminiumplåt på 200x100x10 mm. Det behöver du ha även under knaparna i aktern. Man vill ju inte att knaparna skall rycka upp däcket och skall man ändå lägga ner arbete kan man lika gärna göra nåt ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 26 Juni , 2013 Det hjälper inte med grövsta tänkbara plåt under eftersom laminatet är av sandwich-typ, dvs 'mjukt'. Även om man drar åt lite lätt o ledigt, precis så mkt som behövs för stunden, kommer pollaren deformera däcket när det börjar bända och dras i den...varpå man får dra åt pollaren ytterligare osv. Beroende på exakt var man sätter dit pollaren så KAN det vara enkellaminat just där och då räcker det med valfri barsk plåt. Vid ev. håltagning enl. sista bilden där fram så borde man komma åt och se exakt hur laminatet är uppbyggt. Därunder är det inte toppat(målat) nämligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2013 Ser hur laminatet är uppbyggt gör du när du borrt hålet. Är det sandwitsch tar man en sexkantsnyckel eller en spik tex en 5 tums som man kröker i 90 grader. Sätter den i borrmaskinen och fräser bort distansmatrialet. Är man försiktig när man borrar, borrar man bara igenom det övre laminatet. Har man borrat igenom bägge får man sätta tex silvertejp över hålet. Fyller sen hålet med epoxy. När epoxyn härdat borrar man upp hålet till genomgående igen. Lite sikaflex under knapen och skruva dit den. Är man förutseende tejpar man där man inte vill ha Sikaflex. Sikaflex - fruktansvärt kladdigt men bra tätningsmedel. Jag brukar använda den här typen av skyddshanskar när jag jobbar med kladd. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Handskar/Vinylhandskar-38900/ Bruka stoppa ett antal i bakfickan och byta så fort de blir kladdiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 26 Juni , 2013 Det är en variant såklart. Man får ha maximal otur med det vinklade 'borret' om man stöter på hålningen i divinycellen som då är stenhårt. Hålningen brukar vara typ 2mm's med 80mm's mellanrum men är man försiktig med borrmaskinen bara så går det väl. De där plasthandskarna ser ut som de billiga jag kör med...de tål dock inte aceton, haha. Ej lämpliga till Epoxi heller. Epoxi är ett supermaterial men så starkt allergiframkallande att iaf jag inte känner mej bekväm i att rekomendera det för nybörjare. Hudkontakt får absolut inte förekomma. Vanlig polyester med lite härdare blir inte riktigt lika bra men duger nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2013 Dom jag brukar köra med tål heller inte acceton men när man håller på med Sikflex eller målarfärg är de bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 26 Juni , 2013 Lite äldre båtar har ofta sina förtöjningsdon på utsidan skrovet, en stävögla och ett par ringar på akterspegeln tex. Fenderlinan kan man med fördel binda runt tofterna och bara slänga över relingen när man kommer hem. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollgren 0 Postad 29 Maj , 2015 Sitter i samma sitts, ny och okunnig, så jag lånar tråden Har köpt en Uttern 440 som saknar pollare både bak och fram. Frågan är hur jag ska fästa dem bäst? Båten har en förstärkning framtill som som gör att jag inte kan komma till med bricka och mutter från insidan, men jag kan samtidigt inte avgöra innehållet i förstärkningen. Kan jag använda rostfri plåtskuv och låta den gå in 2 cm eller kan jag använda Poppnutt med grepp på 15mm och sedan använda M6 skuvar?Jag får samma bry när jag senare tänkte sätta 2 hajfenor fram och grabbräcken...mvh /Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gulnar 4 Postad 2 Juni , 2015 Sitter i samma sitts, ny och okunnig, så jag lånar tråden Har köpt en Uttern 440 som saknar pollare både bak och fram. Frågan är hur jag ska fästa dem bäst? Båten har en förstärkning framtill som som gör att jag inte kan komma till med bricka och mutter från insidan, men jag kan samtidigt inte avgöra innehållet i förstärkningen. Kan jag använda rostfri plåtskuv och låta den gå in 2 cm eller kan jag använda Poppnutt med grepp på 15mm och sedan använda M6 skuvar? Jag får samma bry när jag senare tänkte sätta 2 hajfenor fram och grabbräcken... mvh /Patrick Jag kan inte din båttyp så jag kan ha missuppfattat din beskrivning. En pollare ska klara ganska mycket dynamisk belastning när båten är förtöjd och vind och vågor sliter i den. Attdå använda plåtskruv 2 cm in i skrover tycker jag låter mycket underdimensionerat. Du riskerar att pollaren slits loss. Jag skulle tveklöst satsa på genomgående maskinskruv med kraftig bricka och någon sorts förstärkning (en bit plyfa eller plåt) för att få det någorlunda starkt. Jag har haft en pulpit monterad på min snipa, ganska likt hajfenor. De satt med M8 och 35 mm bricka på insidan av skrovet. Och det var inte stabilt. Det gick inte att belasta dem något utan att vara rädd för att skada fästena och det flexade betänkligt. Jag tog bort dem. Men skulle jag montera nya är förstärkning på insidan ett måste där också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser