Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
SofiaGar

Bo på min båt? vart?!

Rekommendera Poster

Jag är helt ny i detta båtliv så jag blir inte förvånad om ni skrattar högt nu.

Jag och min man har tänkt att köpa en segelbåt då min man är förtjust i båtliv och segla.

Men vi frågar oss, vart kan vi bo året runt och vart kan vi ha våran båt på vintern?

Behöver vi vara medlämmar i en båtklubb? är det ens lagligt att bo på sin båt året runt?

snälla hjälp oss desperata landkrabbor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Var i Sveriges avlånga land finns ni?

Det finns en del som bor i båtar året runt.

Fanns ett par som var mycket aktiva här på MG som bodde i en båt i Göteborg. De skulle långsegla så småningom. Tror dom drabbades av sjukdom mm och livet fick en annan inriktning.

Finns en tjej som bodde i 20 år i sin havsfidra.

Finns en violinist - kammarmusiker som bodde i en storfidra. Förtöjde båten där han för tillfället spelade. Träffade honom ett år i Halmstad ett annat år i Jönköping. En vinter jobbade han i Västerås. Då tog han upp båten och ställde den på en camping bland de andra vinterboenden i husvagnar.

Det kan ju va viktigt  att det finns el, vatten, duch, toalett och även lite andra öppna faciliteter.

Så visst går det att bo året runt i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är lättare att få svar om man vet var i landet ni hade tankt er? Själv kan jag ge lite tips om västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej! vi bor i stockholm! finns det någon hamn vi kan vända oss till där för oss att bo på oret runt?! tack för hjälpen so far!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Pampas Marina bor det mycket folk på båtar och husbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni kan tänka er att segla ner till Helsingborg så kan jag rekommendera norra hamnen där ni kan ligga under vintern utan att vara med i båtklubben. Det är relativt isfritt fast vi hade -10 - - 15 grader i vintras. Detta då vi har Helsingborg - Helsingör färjorna som går dygnet runt och håller hamnen isfri då det srömmar rätt bra. för en 10 meters båt tar dem 1300kr i månaden + el. Jag låg där i 5 månader under vintern. Tror det fanns 5-6 båtar som det bodde folk i. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elite marina vid liljeholmskajen har isfri hamn där det bor en del folk. Kostar 1800kr i månaden plus el, men tror inte de har dusch osv så det får man ordna med själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...