Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
dojan_2

Justering gas och växel Mercury 40 hk -80

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis bytt motor till min Buster och satt dit en Mercury ca 1980 40 hk. Till den fick jag med reglage och weire som jag förstår har varit till denna motor. Monterade vierar i motorn och till min stora förvåning (och skräck) är det ganska mycket gas när man startar motorn med handreglaget rakt upp (ända läget det går att starta).

För att få neutral måste handtaget vara på full back. Hur gör jag det enklast för att justera detta? Dels är det en nippel som sitter i gasarmen och sedan en nippel som sitter i en platta på motorn som säkrar veir.

Är det någon som har tips eller ännu hellre en monteringsanvisning för reglagen?

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du förväxlat wirarna, alltså satt gaswiren från reglaget till växelföraren på motorn och tvärt om.

 

Lossa båda vid motorn igen och för gas eller växel framåt så ser du vilken som är vilken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har försökt att switcha veier utan resultat. Det blev ännu sämre. Har också kollat med bägge loss och bägge rör sig när man drar reglaget framåt. En veier först och sedan den andra. Vilken är det som rör sig först? Gissar växel ?

Hoppas ngn kan hjälpa mig med detta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda wirarna rör sej givetvis om du för reglaget framåt, då blir d både gas och växeln framåt går i, men hur ser ditt reglage ut? Sitter vanligtvis en stor knapp mitt på reglaget från sidan sett som man trycker in för att enbart få gas utan växel.

 

För du sedan reglaget tillbaks till neutral alltså rakt upp går växeln i.

 

Ahh luddigt svar men hoppas du förstår.

 

Bifogar en bild från nätet med princip på knappen som jag pratar om, kan ju vara så att själva reglaget är utslitet eller så har det bara hoppat ut nåt däri.

post-29823-1394237554,6483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken är det som rör sig först? Gissar växel ?

Korrekt gissat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Nu har det dykt upp nya problem. Blir så trött :( Nu startar inte motorn. Har bytt bränsleslang och blåsa och tar jag bort stiften ser det ut som den får bränsle. Det är gnista på bägge stiften som dessutom är bytta. Vet inte vad jag skall göra mera ¨så snälla är det ngn som har ngt mer förslag? hoppas på hjälp då jag inte kunnat åkt 1 meter denna sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det ser ut som den får bränsle men är du säker då? Har du provat med startgas bara för att se om den tänder till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tack så mycket för svaret. Jag har provat med startgas utan resultat. Tar jag bort stiften så luktar de bensin och är fuktiga (efter att jag kört runt startmotorn). Min tanke är att det är ngt med bränslet ändå men vet ej hur jag skall felsöka det mera eftersom det är gnista på bägge stiften

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte bytt plats på tändkablarna av misstag vid tändstiftsbytet?

 

Gick den bra innan och det ända du gjort är att byta stift och bränsleslang, inget annat? Tex pillat på tändningen ;0)

 

Låter som den är väldigt sur nu. En motor slutar ju inte bara att funka helt plötsligt om det nu inte av en ren slump är nåt annat som tillkommit.

 

Prova att tömma förgasarna, kör runt motorn med starten utan stiften i så kvarvarande bränsle försvinner, återmontera och prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har testat med startgas flera gånger och ingen tendens till att tända. Stiften är fuktiga av bensin vad jag kan se därav tolkningen att det inte är bränslerelaterat. Dock kvartstår ju att det finns gnista på bägge stiften men tänder ändå inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Nej det är olika längd på kablarna så de kan inte ha förväxlats. Jag har inte rört ngt annat än bytt tändstift och bränsleslang. Kanske kan det vara att den surar ner sig. Hur mycket skall jag klämma på blåsan vid start? Choke? Tändsitftet längst upp var lite sotogt och ganska bensinit. Dock borde den väl tänt till när jag satte i de nya stiften? Är ju lite i ovan vid denna motor så jag kanske surar ner den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, bra...

Har du rätt stift till din motor, gnista kan du ju ha men kanske inte tillräckligt för att motorn ska tända till, provat med dom gamla om den tänder?

 

Jag brukar trycka på blåsan tills den blir hård, choka ska du bara behöva göra 1-2ggr sen brukar dom hoppa igång.

 

att den blir sur är för att den inte tänder om du håller på choken hela tiden.

 

Kollat förgasarna så inte flottören hängt sig? Funkar choken som den ska? Klickar det till, har den hängt upp sig?

 

Börja med att skifta stift och se.

 

Vad har du för serienummer på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Den startade inte med de gamla stiften heller och jag tog samma stfit som satt på. Dvs blev ingen skillnad mot de gamla stiften. Tyvärr har jag inte serienummret då jag har 20 mil till båten.  Det jag har krånglat med vilket slog mig är ju detta med reglagen som jag tror jag förväxlade från början (se nedan) men det ser ut som det ser rätt ut. Borde väl inte kunna gå att montera så fel att motorn blir sur? Chocken ser ut att fungera (det är en flärp som döljer luft insuget ser det ut som) Jga har dock testat att dra på starten i massor olika lägen både utan och med choke, har låtit motorn vila etc med eller utan startgas och med olika uppsättningar tändstift. Blir som sagt ganska trött på problemet.:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men stopp lite nu!

 

Börjar bli rörigt, du hade problem först med reglage och wirarna.

 

Fick du till det riktigt, utgick ifrån det eftersom du inte nämnt det något mer.

 

Rör sig spjällen som dom ska när du enbart för reglaget fram utan växel i?

 

Det är ju en förutsättning att börja i rätt ände ;0)

 

20mil till båten suger :0(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till chrille: Det är en följd av problem. Det började med vajrarna men då startade motorn fint. Efter det att jag tror jag fått ordning på det (det ser ut som armarna rör sig rätt) men jag vet inte för jag har inte fått igång motorn efter det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ta och filma när du drar i reglaget och lägga ut på tuben ;0)

 

Du har inte dåligt bränsle i tanken? Annars kommer jag inte på fler tänkbara orsaker just nu.

 

Får hoppas att sign. Wanmar eller Guestsson hittar hit, dom har goda erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ja det är himla tröttsamt att behöva pilla runt så mycket med sin motor (se mina otaliga trådar tidigare!!).

Jag kanske kan ha ett förslag till dig. När du slår på tändningen och försöker starta motorn klickar det då eller är det helt dött?? Om det klickar så kan det vara att du har bränt startreläet som då behöver bytas. Det gjorde jag på min och nu startar den som om den vore ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tack för svaret, Startmotorn går runt så så långt är allt fine. Förutsatt att gasreglaget är i neutral läge men det antar jag är en säkerhetsspärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: har återigen försökt starta men inte en tendens till att tända. Måste säga att mercury är ett jäkla skit att meka med då den där jäkla stålramen som går runt motorn hindrar att man på normalt sätt kommer åt fästet till förgasaren. Nu har jag tröttnat på skiten och tänker ta upp båten. Det blev ingen båttur denna sommar :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...