PCP-Roger 14 Postad 25 Juni , 2013 Har nu efter lite goda råd från forumet monterat en laddtrycksmätare på motorn- AD 41 B-. Köpte en kalibrerad manometer på Ahlsells + 7 m 6 mm slang och en 1/4 banjonippel och 2 slanklämmor :totalt ca 500:- (lite skillnad på Pentas sats som kostar drygt 4.000:-) Laddar 1,3 bar med fullt skaft och 3.500 varv, innebär att jag borde kunna justera upp pumpen lit för att förhoppningsvis nå av Penta spec. 1,5 bar. Hoppas någon kan tala om för mig om den markerade skruven är ställskruven på pumpen och i så fall- ska den skruvas in eller ut för att öka på bränsemängden? //Roger 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 25 Juni , 2013 Rätt skruv. Inåt för att öka trycket. Skruva försiktigt. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 25 Juni , 2013 Tackar, hur mycket kan det vara lämpligt att skruva- 1 varv åt gången?- och kolla laddningen efter varje justering. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 25 Juni , 2013 Nog inte rätt väg att gå. Frågan du bör ställa dig är varför turbon inte laddar som den ska. Dåligt tryck beror troligtvis på dålig turbo. Om pumpen inte varit hobbyskruvad innan så kommer det säkert bara ryka om du ger mer bränsle. Prova gör ju inget iofs men notera hur mycket du skruvar så att du hittar hem igen...Om pumpen är rätt inställd så ska turbon ge rätt tryck, jag tror därför att turbon är dålig. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 25 Juni , 2013 Turbon är nästan ny-bytte till uppgraderad originalturbo-, sotade ner akterspegeln som tusan innan bytet. Skulle snarare tro att det beror på sämre bränsle nu än för 20 år sedan då motorn tillverkades/justerades. Får väl se efter jag testat lite. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 25 Juni , 2013 Jag har egentligen ingen aning om hur mycket du behöver skruva in, men om jag skulle gjort denna manöver skulle jag börja med ett kvarts varn och testköra, för att ev. skruva lite till. Skriv ner på ett papper hur mycket du skruvat så att du kan återställa om du skulle vilja. Det är ju ganska viktigt att motoron inte ryker vid gaspådrag såklart. Vad jag hört blir det stor skillnad av små förandringar av ställskruven, och det vittnas om att maskinerna håller för lite uppskruvning/ kompensation för det dåliga bränslet. Dock är det ju att föredra att man gör detta i bänk så att man kan ha koll på trycken. Lycka till, och skriv gärna dina resultat. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakker 0 Postad 29 Juni , 2013 Om du kan se manometern när du kör så är det inget problem, att minska gaspådraget är precis samma som att skruva in skruven (du har koll på temperaturkompenseringen?). Börja med ett varv, annars händer inte mycket. Du kommer troligen också behöva justera ner tomgången något. Jag bytte till KAD44 turbon och ställde på pumpen förra sommaren på min TAMD41B och har nu kört ca 200tim - fungerar fint. Det är ju givetvis viktigt att veta att om det går hål i en kolv så gäller inte garantin och det är bara ditt eget fel men jag tror nog efter givande diskussioner med pensionerade gubbar på Penta i Vara att det finns goda marginaler i denna motor om man bara ser efter oljebyten och kylning. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Juni , 2013 Antar att du menar att minska gaspådraget är samma sak som att skruva UT skruven? Temperaturkompenseringen??? Menar du med detta effekten att varmare bränsle/luft ger lägre laddtryck? //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Juni , 2013 Har nu varit ute och testat, ställde upp pumpen ett varv på skruven och vilken skillnad-kändes som jag fått en ny motor, laddade drygt 1,5 bar på fullt skaft så jag får nog dra ner lite på pumpen. Men båten kliver villigt ur sjön och det känns nästan som om jag skulle kunna gå upp ett snäpp på prop.stigningen. Men som Hakker skrev i tråden så får jag nog ställa ner tomgången en aning. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakker 0 Postad 29 Juni , 2013 Precis... dra av gasen är samma som att skruva UT skruven. Jo, jag menar bränsle/lufttemperaturens inverkan, min laddar nästan 1,6bar i april och sen knappt 1,5bar i juli. Lycka till i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 29 Juni , 2013 Hej. Jag åker kad42 och har läst på lite om dessa pumpar. Vad jag kan förstå så är denna skruv endast i funktion vid full gas samt fullt laddtryck. Och borde således inte ha inverkan på väg upp till fullt laddtryck. Däremot finns det justeringar att göra under membranet som trycks ned av turbotrycket. Finns visst optimerade delar till dessa ventiler. Länkar. http://www.mandhinc.net/DPD-1-F.html http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Tuning_Land_Rover_Tdi_engines_Rev_2.pdf Någon som arferenhet av dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakker 0 Postad 29 Juni , 2013 Nja, skruven som det är roligt att skruva in är maxanslaget för reglerstången vid full gas och fullt laddtryck. Om du släpper av gasen eller tappar tryck under den nivå som är inställt på den låslackade justerskruven på rökgasbegränsarens fjäder så backar reglerstången från maxanslaget. Dessa dieselpumpar är egentligen en av de enklare varianterna, finns säkert högvis med delar att köpa av 18-åringarna som trimmar sina Volvo 740/940 med D24 motorer - samma pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Juni , 2013 Så du menar att man i stället för att ev. köpa en svindyr pump från VP så kan man använda en från en D24-motor? Som antagligen inte kostar hälften -brukar i alla fall vara så när det gäller bil- kontra båt-delar. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakker 0 Postad 30 Juni , 2013 Det är samma pump men den som sitter i bilarna har en annan regulator samt mindre pumpelement. Det är väl snarare så att D24 nissarna letar efter dieselpumpar till KAD42 för att använda på bilen... = ännu mera sotrök... :-( Jag vet inte heller om det är samma ingående axel, på D24 drivs pumpen med rem på tandhjul (sorglig konstruktion). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 20 Juli , 2013 Grattis! Pigg motor är inte fel. Hur gick det med avgasröken, ökade den? 1 varv räckte på ställskruven räckte alltså? Vill minnas att jag läst någon annanstans också att det räcker med liten justering av ställskruven för att få stor effekt och det verkar ju stämma då. Bra för andra att veta. /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 20 Juli , 2013 Ja ett varv ungefär gjorde susen, har väl kört ca 100 distans efter justeringen och än syns inget svart på akterspegeln, någon synlig rök har jag inte noterat. Otrolig skillnad från innan, varvar 3700 rpm (19 knop) även med full semesterpackning, fulla tankar, 100 kg jolle i dävertarna och 5 vuxna personer + 2 hundar (30+4 kg), då båten väger 4240 kg med nästan tomma tankar så ligger vikten under sådana förhållande på säkert 5200-5400 kg-ganska imponerand prestanda med 200 hk. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 29 Juli , 2013 Hej du, kommer du ihåg vilken gänga det var på banjonipplens skruv var? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 30 Juli , 2013 Vill minnas att det är 1/4 rörgänga. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 30 Juli , 2013 Någon som vet vid vilket laddtryck som membranet i rökbegränsaren når sitt ändläge. Detta för att veta om det är någon ide att justera maxskruven. Skulle behöva effekten för att enlkare passera planingströskeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakker 0 Postad 30 Juli , 2013 Detta är ställbart, har inte petat på detta själv (än) så på vilket sätt vet jag inte... Skruven på ovansidan av rökbegränsaren är hur långt maxanslaget backas utan laddtryck, justeringen av vilket tryck som ger fullt utslag kan nog vara lite känslig - dieselpumprenoverargubben som jag brukar terrorisera uttryckte något i stil med det där kanske du inte ska skruva med... Jag har problem med rök utan laddtryck, ställer jag på mer så går den för fett på lägre varv och sotar ner akterspegeln. På fullt skaft funkar det fint så drömmen vore längre slag i rökgasbegränsaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 15 September , 2013 Hej! Har också funderingar på att kolla turbotrycket på min TAMD 41 B. Känner att en liten knuff till när man har full semesterpackning hade gjort susen. Har en Nimbus 3003. Toppar ca 22 knop på våren och 3950 varvar den då. Brukar marscha på ca 3650-3700 och går då i ca 18 knop vilket känns som en bra marschfart för det skrovet. Fullt semesterpackad går den lite trögare och det hade jag velat få bort. Har som så många andra funderat på en piggturbo men efter att kollat in Lilys blogg och hemsida (som förövrigt är en mkt trevlig hemsida)och läst lite här på forumet ska jag nog testa att öka trycket lite på pumpen med hjälp av ovanstående information. Nu har jag ganska långt till båten så jag kan inte åka och kolla live var jag ska montera grejorna så det tänkte jag försöka reda ut här innan. Är det den vita slangen man ser på bilderna ovan som är kopplad till manometern? Eller är jag ute och cyklar.Var monterar jag annars? Ni som köpt uppgraderingsturbo, vilken modell och var har ni köpt den? Tacksam för svar. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 September , 2013 Om du menar bilderna på min motor så , ja, det är den vita slangen (en vanlig 6 mm armerad luftslang) som går till manometern. Finns en plugg monterad på insuget som du sätter banjonippeln i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinninga 1 Postad 26 Maj , 2015 Hej. Någon som kan posta en bild på Bräsnlepumpen och visa exakt vilka skruvar som är till vad? tomgång resp max trycket.. och lika så den höga tomgången?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinninga 1 Postad 26 Maj , 2015 Om du menar bilderna på min motor så , ja, det är den vita slangen (en vanlig 6 mm armerad luftslang) som går till manometern. Finns en plugg monterad på insuget som du sätter banjonippeln i. Var hittar man bildera på din motor?? Är lite ny i detta forumet så hittar inte runt riktigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 26 Maj , 2015 Vet inte varför bilderna inte ligger kvar-ska ta nya och lägga upp här så kan du se vad jag gjort. //Roger 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JerkerK 0 Postad 17 Juni , 2020 Tankade vit diesel idag för första gången på länge i syfte att minska röken (har en TAMD41A i en Nimbus 3003 från -87). Efter en tur till Rörö med stopp på några timmar ville hon inte komma upp i varv. Även tomgången var lägre än normalt. Med växeln i friläge varvade hon bra men inte med växel i. Då min kompis hade samma symptom för några veckor sedan (likadan båt) och som efter byte av båda bränslefiltren, matarpump och renblåsning av rör/slangar till och från tanken fungerade lika dåligt slutade det med ett kvarts varv på ställskruven. Problemet löst. Ökade dessutom från 3600 till 3800 rpm på full gas. På min egen löste sig problemet också med ett kvarts varv. Skall dock efter midsommar mäta laddtrycket vilket jag misstänker ligger lite lågt och kanske vrida lite till på ställskruven. Har någon av er andra märkt någon skillnad mellan grön och vit diesel. Kan inte koppla mina problem till något annat än den vita dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 18 Juni , 2020 17 timmar sedan skrev JerkerK: Har någon av er andra märkt någon skillnad mellan grön och vit diesel. Kan inte koppla mina problem till något annat än den vita dieseln. 41:orna är specificerade för Europadiesel med densitet >840 g/liter. Jag tror att det numera är någorlunda jämförbart med Diesel Mk3. När AD41P som ny vid millennieskiftet kördes i bänk på VP producerade den några hk under 200 matad med dåvarande Europadiesel. När den kördes på svensk Mk1 fanns det motorer som tappade nästan 10% av effekten. Om Du har en orörd 41A från -87 tror jag inte att Du ska hoppas på fullt stall om 200 kusar oavsett vilken sås Du häller i tanken. Hur det förhåller sig till "vit" eller "grön", eller kanske till och med "brun", diesel kan nog någon "soppaexpert" förhoppningsvis besvara. Min uppfattning är att skillnaden på "vit" och "grön" diesel är lägre skatt på "grön" och därför har "grön" ett grönt färgämne tillsatt för att kunna identifieras. Men jag är van vid att ha fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 18 Juni , 2020 (redigerade) Det är väl just den pumpen man istället kan lossa och vrida membranet ett steg kolven exentrisk eller köpa ett kit "boosterkolv" , husbilfolket gör väl detta för lite bättre bottenvrid . https://www.husbilsklubben.se/threads/mer-kraft-i-motorn.63746/ Håll koll på motortempen ju mer effekt ju mer värme. Redigerad 18 Juni , 2020 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser