Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
sethakan

jorda dubbelpolig motor?

Rekommendera Poster

Detta kan jag väldigt lite om så rätta mig gärna.

Mina motorer är inte jordade, tex termostat, oljetryck har två kablar och är alltså inte jordade genom blocket.

Är detta rätt eller skall motorerna jordas, fördelar nackdelar?

Jag har plastskrov.

Perkins 6.354

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom delarna sitter redan på blockad !

Jordad motor....hur kan du se eller veta om det är så, eller inte ?

På något sätt måste du ha börjat fundera ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett bra amerikanskt talesätt:  If it ain't broken, don't fix it.

Dvs fungerar dina motorer och gör vad de ska; rör inget. Det finns förhoppningsvis en tanke hur de är installerade.  Börja inte jorda saker bara för att, det kan ställa till problem.

Ojordade motorere där allting, startmotor, generator etc har separata plus och minuskablar och inget går i godset är väl teoretiskt mindre känsliga för galvanisk korrosion. Men det vete fan om det spelar någon roll praktiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt att avgöra om din motor är kopplad mot 12V minus, du ohm mäter mellan motorblocket och minus. En JORD finns normalt inte på båtar, det brukar betyda motorblocket.

Varför frågar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tvåpolig motor skall (som sagt) kunna OHM-mätas att motorns gods inte är i kontakt med båtens batteriminus. En del sådana installationer har en startmotor som har minus till motorns gods, och då skall den ha en extra solenoid som ansluter batteriminus till motons gods just när startmotorn skall köra. (Detta kallas för 1 1/2 - polig motor).

Eftersom en sådan extra solenoid kan becka ihop och skapa problem är det inte helt ovanligt att man då kortsluter denna solenoid, varefter man då har en vanlig 1-polig installation.

I en plastbåt är det ofta inget problem att ha en 1-polig motorinstallation....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har perkins  6354 motorer , där både + och - kablar är  inkopplade på startmotorerna,

vattentempgivaren har bara en kabel anslutning, alltså är motorn jordad , oljetrycksgivaren

har två kabel anslutningar den ena är till mätaren den andra är till varnings summer

(för lågt oljetryck) , för att motorn skall vara ojordad måsta generatorn vara isolerad

mot motorn, och vad jag vet så har alla äldre generatorer jord i höljet (rätta mig om jag har fel)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågar eftersom mitt Ankarspel på fördäck fräter som en treo.det har gjort det under några år nu. Jag hade inte tänkt ta upp det här eftersom det verkar typ hopplöst att fixa (har typ gett upp). Men får små snilleblixtar ibland om vad det kan vara, detta var en. Tänkte att om jag hittar motorerna kanske jag löser problemet, eller så blir det bara ännu värre?

Kan säga att jag mätte 0,85v i vattnet där jag ligger och det kommer inte från mig.alltså minus på spelet och plus ner i vattnet.

Kan också säga att jag har ett gammalt inlägg om samma problem men svaren blev för invecklade för mig så jag klarade inte av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte lätt att hitta orsaken till dessa symtom, på en båt jag hade så läckte nivåvakten till länspumpen ström till slagvattnet. upptäckte detta genom att nivåvakten försvann på 1 vecka (rostfitt hölje) kan även vara någon sliten lednig,som ligger imot någon metallkant någonstans.

Har hört följande skröna någonstans tidiare:

En sgelbåt låg förtöjd på svaj, utan någon annan stöm än sitt eget 12 voltsystem. När båten blev lömnad så glömdes det av att stänga av huvudströmmen. Likaså blev badstegen avglömd så den hängde ner i vattnet. När båtägaren kommer roende ut till båten nästa gång så finns ingen badstege kvar, den var bortfrätt fån vattenytan och ner.

Felet skall eftermycket letande blivit hittat i pulpitt där en ledning blivit nött så denna kommit i kontakt medpullpitten,strömmen har då gått vi förstaget som var infäst i pullpitt via masten till akterstag och ner till puchpitt, i denna puchpitt satt badstegenfast. Strömmen har då gjort så en strömnaing har uppstår och stegen blivit sönder frätt.

Vet inte hur mycket sanning det ligger i ovanstående skröna,men har hört den berättas i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag undrade just om jag skulle komma upp och visa dig var dom var wink.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har alltså en potentialskillnad mellan minus på ankarspelet och vattnet i havet? Ett väldigt enkelt sätt att åtgärda det, tillfälligt medan du letar det verkliga problemet, är att sätta en tvåpolig brytare till matningen på spelet. Om det nu beror på läckström?

Det KAN ju vara materialfel i olika metaller på själva spelet också, inte så sannolikt men... Hur länge har spelet suttit där? Började problemet direkt eller har du senare gjort andra installationer (Landström?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gett upp igen, har haft dåligt med tid bara, tack för att ni kommer med bra tips.

Dubbla brytare är en riktigt bra tilfälling lösning, har tänkt på den men har inhen riktigt bra plats att sätta dom, så jag har kopplat bort kablarna helt enkelt, problemet nu är väl att något annat kommer att offras, en lösning är lösningen.

Har gjort väldigt mycket i elen ombord, gjort om, gjort nytt, hittat mycket fel så svårt att gå tillbaka till något speciellt som kan blivit fel.

Landström, ja. Med isolationstransformator, har knappt vågat använda den iår, ingen skillnad så har mer eller mindre uteslutit den.

Spelet har suttit länge, innan min tid, var något frätt när jag köpte den så jag tog loss, blästrade och målade tvåkomp som nu lossar i kakor och bubblar på sina ställen. Tänkte ta några bilder om ni vill se eländet.

Sticker och mäter lite nu, skall se om jag kommer fram till något:(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...