stenlusten 0 Postad 24 Juni , 2013 Hej! Jag och min bror har köpt en albin viggen som står på land vid dalarö, han har seglat en del men jag är ny på området. Båten står idag på land på säljarens tomt och jag bekymmrar mig lite för att masta på och att få riggen på plats. Ingen av oss kan köra båten till isättningsplats utan det får vi hitta nån som kan göra åt oss, men sen då? Bryggan som båten ska stå vid finns i mälaren och jag tänker att det enklaste är att sjösätta båten i närheten av dalarö och segla till bryggan. Men finns det ett sånt torn eller kran man kan låna av en båtklubb eller hur ska man göra? Hur tänker ni och vad har ni för tips? klarar man av det på två personer eller ska man leta efter en erfaren seglare som kan hjälpa till? Mvh Ny med båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 24 Juni , 2013 Hejsan Stenlusten Grattis till båten. Spontant undrar jag hur säljaren mastat på tidigare. Kan ni inte dra nytta av det? Då får ni hjälp och samtidigt koll att alla vant och stag är med. Vid min klubb i Västerort har jag tillgång till en mastkran men det finns ju mastkranar lite varstans och känner man bara en klubbmedlem kan de nog vara behjälpliga. Har ni inte mastat förut är bra att ha en som varit med förut. Att vara tre underlättar framför allt när det är första gången. Var skall ni ligga i Mälaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenlusten 0 Postad 24 Juni , 2013 hej! Säljaren har mastat på själv med hjälp av pojkvän men vi prutade ganska ordentligt på båten och hon sa då att vi fick fixa transport och sjösättningen med det priset, Men som sagt, Hon kan nog förklara i grova drag hur vi gör det enklast men man vill ju inte vara för krävande då vi prutade ganska bra. Vad för verktyg är bra att ha med vid sjösättningen? mejslar, tänger, skifnycklar? fasta nycklar? hammare? polygrip? nå special som alltid är bra att ha på båten? Ska ta och se om jag hittar någon erfaren som kan hjälpa oss! och kolla med båtklubbarna i närheten där den ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 24 Juni , 2013 OK,med transport menar du en kranbil som hämtar och sjösätter? Ja, verktyg är ju alltid bra. Två skiftnycklar att spänna vantskruvar, tång till saxsprintar, små tampar att fästa vant och stag i masten innan hissning. Tesatejp, lacknafta, sax, trasor. Ni kan ju ta masten på däck och ta motorn hem till Mälaren så ni kommer hem från Dalarö på en dag. Har båten fendrar, tampar, flytvästar och sjökort? Har ni kollat genomföringar och att ventilerna går att stänga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 24 Juni , 2013 Kan du inte få hjälp att masta på med kranen på lastbilen? Har själv använt den lösningen då jag hade båten (Rock 20) på tomten vintertid och sommartid på svaj och var därför inte var medlem i någon båtklubb med tillgång till mastkran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2013 Här hemma är mastkran ett okänt begrepp. Dvs det har aldrig funnits nån på rimligt avstånd. För sjösättning har alltid används mobilkran eller gaffeltruck om båten stått inom hamnområdet eller kranbil om man har haft båten ståendes hemma på tomten. Den som sjösatt har alltid hjälpt till med mastningen. Selden´s har en lite skrift som inte är så dum när det gäller att masta. Råd och Tips http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id=6740&randnum=129167301&download=7222465&filename=595-540-S.pdf Har ibland fått ett ex på båttillbehörs butiker, mässor eller föredrag. Din båt måste väl tillhöra kategorin som står på sidan 34 i pdf;en. Fast läs igenom hela skriften - åtminstone tilläpliga delar. Finns just Råd och tips om allt som gäller de flesta förekommande riggtyper. Lycka till med sjösättninge och mastningen och framför allt med den nya båten. http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenlusten 0 Postad 25 Juni , 2013 Hej Och tack för tipsen! Jo precis, en kranbil som hämtar och sjösätter. Att gå för motor till mälaren funkar ju det med, men brosan verkar vara ganska insatt ändå så vi seglar nog hem, kanske mest jag som är nojjig och tror allt kommer gå åt helvete.. Allt som behövs för att segla har vi eller kommer att köpa innan vi ger oss ut. genomföringarna ska enl säljaren vara täta men loggen är trasig och visar fel hastighet. Men ventilerna vet jag inte riktigt, vilka ventiler menar du? Den på luckan i fören? och vid sittbrunnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 25 Juni , 2013 Ventiler kallas det på sjön som vi på landbacken kallar fönster! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2013 Har ni kollat genomföringar och att ventilerna går att stänga? Fast i det här fallet tolkar jag det som att ventiler är avstängningskranarna på bottengenomförningarna. Flytvästar är väl inget som ingår i båten utan personlig skyddsutrustning avpassad till personen i fråga. I en segel så bör flytvästen va med inbyggd livsele och kompleteras med en livlina med tre krokar. typ http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=18&artname=Offshorev%E4st%20Pilot&sok=flytv%E4st alternativ uppblåsbar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 25 Juni , 2013 Du har säkert rätt om ventilerna i det här fallet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2013 Du ChristerN Att det finns en massa tvetydiga och krångliga uttryck när det gäller båtar är väl för att vi redan invigd skall försöka få oerfarna att; Dels tro att båtlivet är svårare än det är. Dels tro att vi som kan alla de rätta orden är väldigt märkvärdiga. Fast vem kan alla de rätta benämningarna!? - i varje fall inte jag. Sen skulle jag aldrig någonsin erkänna att det förhåller sig så. Lägger man därtill våra lokala dialektala benämningar, så blir det mesta i stort sett obegripligt för de flesta. Fast det är väl egentligen bra att sånt som ventiler, avstängningskaranar och fönster tex ventileras. Vissa fönster på båtar kallar man väl för vindrutor - andra ventiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenlusten 0 Postad 26 Juni , 2013 okej, Så ventiler är bl.a fönster, bra att veta! Själv kommer jag i fortsättningen säga fönster eller något mer lättförståeligt Vi kommer nog köpa såna uppblåsbara västar, en storlek passar alla och verkar inte vara lika otympliga som såna västar med krage, Räddningsväst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 26 Juni , 2013 Både ja och nej . Om du ser nedan så har toaen förtydligat sig här nedan. Ventiler kan vara både förnster genom skrovet ovan vattenlinjen, men under vattenlinjen finns oftast ett antal hål (genomföringar). Dessa finns till av olika orsaker så som kylvattenintag, utlopp självläns m.m. Vid dessa genomföringar på slangen brukar det finnas ytterligare en tyå av ventil. Det är ett sätt stänga genomföringen. De finns i huvudsak två typer först och vanligast är skjutventilen med en ratt som man vrider ganska många var på för att den skall stänga och sen finns även kulventil som stänger genom att man vrider en arm ett kvarts varv. Dessa ventiler bör ni kolla medan båten står på land så att dom fungerar som dom skall utifall ni av en eller annan anledning behöver stänga dom. Lycka till och glöm inte att ha kul. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 26 Juni , 2013 Det gäller väl alla specialområden, är man insatt är det enkelt, är man nybörjare så låter att som rapparkalja. Hur skulle tex. jag kunna veta att en slaghack och en betesputs är samma sak. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juni , 2013 Fast ventil kan juockså var avstngningskranar. Eftersom du har segelbåt skall du absolut köpa västar med inbyggd sele. Finns även på uppblåsbara. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=38&artname=Uppbl%E5sbar%20r%E4ddningsv%E4st%207OC%20Clipper%20-%20150N&sok=flytv%E4st Det finns en gyllene regel när det gäller sjölivet: Håll dig alltid kvar ombord Då är det egentligen inte flytväst som gäller utan livsele och livlina. En flytvst med inbyggd livsele ger det bästa ur bägge världarna. Ett medlemskap i SSRS borde också va naturligt/obligatoriskt för alla båtägare. http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser