Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Libbstickan

Konstläder

Rekommendera Poster

Hej.

Jag ska ge mig på konststycket att sy ny klädsel till två back-to-back stolar i off-white konstläder till min starcraft 18. Jag har läst på en del och insett vikten av en bra maskin vilket jag ska lösa, men även läst att man ska bör ha konstläder som är vävburen (väv på ena sidan) för stabilitetens skull. Utan väv skall tydligen risken för uttöjning vara stor, vilket inte är kul.

Hälsade på erlandssons brygga och fick prov på deras off-white som finns i två tjocklekar, men den ser ut att vara någon slags skumvariant. Vinylen som idag sitter i båten är välbehållen med tanke på de 35 år den suttit där, och ser ut att ha en väv på baksidan. Den är dessutom tunn, mer som galon.

Frågorna hopar sig, här kommer några;

1. Galon, vinyl, vävplast - vad ska man ha?

2. Kan man limma väv på baksidan av erlandssons variant, eller är jag fel ute?

3. Vilken tjocklek bör jag satsa på?

4. Var hittar jag alltihopa? Befinner mig i Stockholmsområdet.

Tankar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha konstläder. Det skummade material du tittat på hos Bryggan är till för att limma på skrovet.

Jag har testat två varianter; en riktigt grov och rejält lädermönstrad från Nevotex och en tunnare och billigare variant. Idag ångrar jag att jag inte sydde med den grova även andra gången, det är så mycket jobb att det är lika bra att göra rätt från början. Det här är inte rätt ställe att snåla på...

En butik jag vet har prover och eventuellt också på lager är Tygverket på S:t Paulsgatan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just ja - till skotten på sidorna samt instrumentpanelen tänkte jag även byta konstlädret, då kanske den skummade varianten är läglig där?

Antar att de på tygverket vet allt om kederlister och färdigsvetsade material för sitt-delen av dynorna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Jag var på Tygverket och de har en herrans massa att välja på. De var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående. Hittade ingen tjockare variant dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att gå till Östersjökompaniet, Industrigatan 3, en bit från Fridhemsplan.

De kanske inte är billigast, men de har garanterat allt du behöver och är oerhört kompetenta och hjälpsamma med att ge råd om både materialval och hur du ska göra.

(De har i och för sig semesterstängt till femte augusti märkte jag förra veckan då jag själv åkte dit för att köpa konstläder, tråd och kallskum.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att gå till Östersjökompaniet, Industrigatan 3, en bit från Fridhemsplan.

De kanske inte är billigast, men de har garanterat allt du behöver och är oerhört kompetenta och hjälpsamma med att ge råd om både materialval och hur du ska göra.

(De har i och för sig semesterstängt till femte augusti märkte jag förra veckan då jag själv åkte dit för att köpa konstläder, tråd och kallskum.)

Tack för tipset, jag kilar dit och kollar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...