Freedrikzz 0 Postad 24 Juni , 2013 Hej Har en Yamaha 50hk tror den är från -89 3 cyl. den vill inte gå runt, tar jag bort stiften så går den runt men om jag bara provar med ett så vill den inte gå runt. Kan tillägga att den tyvärr stått oanvänd utomhus 1 säsong. Vad skall jag göra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 24 Juni , 2013 Skulle tro att startmotorn kärvar o går tungt, plocka ner och rengör+smörj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 24 Juni , 2013 Hur låter den vid försök med stiften i? Klicker det eller spinner startmotorn utan att dra runt? Har du huvudströmbrytare? Om ja, har du testat att koppla förbi den? Är du hundra på att ditt batteri är fräsht? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freedrikzz 0 Postad 24 Juni , 2013 Jag har iofs flyttat batteriet till fören men har 16kvadrats kabel och pressade kontakter borde väl funka, batteriet är fräscht och har stått varmt på underhållsladdning, skall kolla startmotorn. Utan stift tuffar den runt som den ska, men med 1st i oavsett position så orkar den inte runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freedrikzz 0 Postad 25 Juni , 2013 Tog bort startmotorn och den går hur lätt som helst när man provkör vid sidan av. Kan det vara oljan som kleggat ihop och inte vill släppa ? När man kör runt utan stift skall man då ha bensin på eller av ? Oljan kommer väl med i och med Autoluben ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 25 Juni , 2013 Du svarade aldrig på frågorna jag ställde: Hur låter den vid försök med stiften i? Klicker det eller spinner startmotorn utan att dra runt? Har du huvudströmbrytare? Om ja, har du testat att koppla förbi den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 25 Juni , 2013 Ett problem kan vara avståndet till startbatteriet och grovleken på kabeln. Om du har en effekt på startmotorn på 45 A (vilket du väl borde ha som lägst) så har du ett spänningsfall på en halv volt om du har 5 meter kabel (vilket du förmodligen minst har). Om då batteriet inte är helt 100% så kanske det inte räcker för att dra runt startmotorn med belastningen med tändstiften isatta. Testa att koppla batteriet med grövre och kortare kablar och med ett nytt, nyladdat batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freedrikzz 0 Postad 25 Juni , 2013 Med ett stift i så drar den kanske ett halvt varv på varje försök men orkar inte runt, utan så går det hur lätt som helst iallafall tills det börjar sacka i startmotorn. Har 2 huvudbrytare en för plus och en för minus. 4m kabel mellan brytare och batteri. Kan ventiler ha fastnat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 25 Juni , 2013 Slog upp hur mycket märkeffekten är på en startmotor till en Yamaha 50:a. Den är 1100 watt! Det betyder att batteriet behöver leverera uppemot 1400 watt! Omräknat till A blir det kanske 120. Orkar nu inte räkna på vad du tappar i kablarna från batteri till motor men det ÄR INTE FÖRSUMBART! Föreslår igen att du testar med ett fräscht batteri och väsentligt kortare kablar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freedrikzz 0 Postad 25 Juni , 2013 Haha trodde jag skulle klara mig med 16 kvadrats kabel men det bör ju vara minst 50 kvadrat tappar väl dubbelt också så förlusten blir 2, 8 volt och då blir det snålt för start. Skulle kanske räknat lite innan jag provade.;-( Skall prova att korta kablarna återkommer med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swedspec 0 Postad 25 Juni , 2013 enkelt sätt att kolla upp om kablarna är för klena är helt enkelt att mäta batterispänningen samtidigt som du kör startmotorn. sjunker spänningen för mycket så måste du fixa kablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freedrikzz 0 Postad 26 Juni , 2013 Nähä inte för klena kablar, vill inte dra runt med stift i. Har nu provat direkt på startmotorn och den vill fortfarande inte. Är det idé att lossa toppen, kommer man åt att se vad det kan vara ? Går det att göra på plats ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Juni , 2013 Hej, kolla/byt startreläet eller eventuellt startmotorns släpkol får bli mitt förslag.[Vad jag utläst ur tråden ovan så verkar startmotorn svag, möter väl knappast nåt onormalt motstånd ifrån utbordarn ifall utskruvade tändstift hjälper? Eftersom du tydligen har kört startmotorn helt separat så måste jag fråga ifall du då lät den jobba med normalt vridmotstånd/moment? Och även fråga om du rutinmässigt alltid släpper startknappen efter bara några enstaka sekunder då du märker att snurrandet uteblir? Detta med startmotorers höga s.k. stallnings-ström har varit uppe tidigare i forumet, kontaktytor i startrelä eller eventuellt startmotorns släpkol bränns - vad jag begriper - snabbt sönder ifall man envisas att hänga för länge på startknappen!! Blir opålitliga, bara att byta åtminstone i reläfallet. (Orsaken är att varje litet extramotstånd i en högströms-kontaktyta ökar spänningsfallet och därmed naturlagsmässig också ger hög värmeutveckling enligt P=UxI, kanske lokalt i kontaktytan ända tills deformerande smält-temperatur uppnås.)]Finns f.ö. en verkstadshandbok HÄR. Kanske hittar du nåt matnyttigt förutom den uppslagna sidans dåliga fig. 210 på var man (kanske) hittar cranking motor relay? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 27 Juni , 2013 Prova att köra med startkablar direkt på startmotorn för att säkerställa att du inte har ett startrelä som har ärgat och ger spänningsfall. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freedrikzz 0 Postad 27 Juni , 2013 Problemet löst !! Det var både startmotorn och batteriet, trodde inte riktigt på batteriet då det var 2 år gammalt och sparsamt använt men ganska regelbundet konditionerat. Så det borde varit i toppskick,men vid mätning efter provstart så visade testaren att batteriet var dåligt. Åkte till Biltema för att reklamera och deras båda testare visade OK och det gjorde även min testare då men jag lyckades övertyga dem att det inte funkade och fick ett nytt på garantin. Hem och provade igen funkade fortfarande på samma vis så då gjorde jag rent startmotorn för 4:e gången !! Sen fungerade det. Stort tack för tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser