Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Thomas-

Oljelampan lyser på volvo penta ad31

Rekommendera Poster

Hej. Oljelampan har börjat varna på min volvo penta ad31p-a, Den börjar lysa när motorn blir driftsvarm i marschfart och slocknar när man saktar ner och tänds igen direkt när man ökar varvtalen,men det går att köra sakta.

Oljetrycket ligger på strax under 6 bar i marschfart och lite över 2 bar på tomgång!

Jag har bytt oljefilter men det hjälpte inte och olja finns!

Finns det fler givare än den som är ovanför oljefiltret och går det att testa dem?   

Är oljetrycket normalt?

http://www.youtube.com/watch?v=F32WjUE8cSw

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mätaren är hel så har du ju oljetryck. Om lampan slocknar på tomgång då mätaren visar 2 bar och tänds när mätaren visar 6 bar bör det vara fel antingen på givaren till lampan eller den till mätaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljetrycksgivare är inga särskilt dyra grejor - byt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen oljetryckskontakten som felar. Kolla trycket med manuell manometer för att säkerställa att trycket är ok, vilket det verkar som enl. din film. Byt oljetryckskontakten i så fall. Nr 17 på sprängskissen.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742700-30-1746.aspx

Den sitter på motorblocket. på samma sida som oljefiltret om jag inte missminner.

/L

post-10010728-1394237555,5266_thumb.jpg

post-10010728-1394237555,5266_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Var förbi penta handlaren och han trodde också det är oljetrycksgivaren, så jag beställde en ny! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...