Sueco 6 Postad 24 Juni , 2013 Hej Har börjat fundera lite på inredningen och hur det ska gå till. Tanken var att först göra mallar av billig plywood. Därefter göra inredning i korrekt material och plasta fast inredningen i båten. Problemet som uppstår är ju att jag vill förbereda varje del med plast och glastfiber och sedan bara sammanfoga skarvar etc med hålkäl samt remsor av glasfiber/plast. För att slippa slipa alla ytor en gång till hade jag tänkt att peelply skulle vara en god ide, då får jag ju en yta som är klar att plasta på. Fungerar det tillfredställande på polyester eller vad säger ni? Finns det någon lågbudget variant man kan använda i värsta fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 24 Juni , 2013 Du menar alltså att spänna upp det på dina plywoodskivor/formar och sedan plasta på? Tja, funkar väl...om det inte hugger i plywooden då vill säga. Magkänslan är dock att sedvanlig slipning är det bästa så vet man, att det blir riktigt gjort. Annars är det klart roligt att ta lite nya grepp. Såna där, vita hyllplan i spånplatta....de är endera vita på bägge sidor alt. bruna på undersidan går annars fint att gjuta på om och om igen. Det vita är ju någon sorts termoplast och ett lager vax brukar räcka gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 24 Juni , 2013 Nja, riktigt så seriös kommer jag inte att vara. Hade planer att bygga inredningen i någon divinycell variant men gav upp det pga av priset. Så inredningen byggs i plywood av bra kvalitet som sedan innan monteringen beläggs med plast/glasfiber. Sedan blir det smältlim och hålkäl för att få en fin radie och sedan plastas allt fast i båten. Bra eller dåligt men planen är att samtliga förvaringsutrymme förutom lite smålådor ska vara vattentäta dvs så skulle båten fyllas med vatten kommer det att finnan gott om luft, som ska ge mig värdefull tid om olyckan skull vara framme. En annan effekt är ju om det går hål i skrovet bakom en förvaring kommer bara det utrymmet att fyllas med vatten, om nu hålet blir på rätt ställe Iofs blir det ju enklare att slipa till plana utor som jag kunnat plasta horinsontelt men visst vore de trevligt att slippa det jobbet om peelply fungerar som jag tänkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 24 Juni , 2013 En annan fördel jag kommit på är att det inte finns lika många roliga skarvar som små otäcka insekter kan gömma sig mellan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 25 Juni , 2013 Precis. Sådär brukar jag tänka med,'den går till botten ändå, men man får kanske mer tid att tänka' Jag kör med motor och måste spara vikt så blöt plywood har jag slutat med. Pessimistiskt tänk kanske att vatten alltid tar sej in men där står jag just nu. Divinycellpussel lägger jag gärna när råmaterial finns. Nä ok, jag missuppfatta nog din metod med peelply där.. Ja, de bredaxlade spindlarna brukar ju inte ge sej av för gott förrän man kommer där med acetontrasan har jag märkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 27 Juni , 2013 Hmm, verkar var dåligt med användare som kört peelply på polyester. Det får bli och testa och se hur det fungerar eller köra snikvarianten och använda tjockt polyestertyg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 27 Juni , 2013 Ja, blå airbag har jag provat men det vart inge vidare. Väldigt finmaskigt iofs men ändå. Däremot som båtkapell gör det sej bra(airbag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser