Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Tvaben

Flexibel axelkoppling

Rekommendera Poster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte motor och då satt det redan en Centaflex mot den gamla motorn.

Installatören, som jag uppfattar som gjort många motorbyten, sa att det var en riktigt bra grej. Han bedömde att vi skulle behålla den som den var, efter att han kollat lite hur lång tid den gått osv...

Eliminerade helt behovet av uppriktning av motorn, tar bort ljud och förlänger livslängd på motortassarna ( som annars tydligen bör bytas ca vart tionde år! Det visste jag inte själv )

Har bara bra erfarenheter. Hade en sådan i en mindre träbåt också, funkade klanderfritt.

Troligen finns flera fabrikat som gör samma jobb? Men Centaflex funkar för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har R&D-kopplingen, medföljde nya motorn för sju år sedan.

Den ersätter definitivt inte uppriktning, men ger kanske något större toleranser. Och kanske lite mindre vibrationer.

Jag tror att centaflex (och aquadrive?) är en helt annan typ av produkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade centaflex på en tidigare båt och nej den ersätter inte riktning av motor eller nya fina foldingblad. Däremot klonkar växellådan väsentligt mindre och lågfartsvibrationer fösvann nästan helt. Det är helt klart en bra investering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte sådant här... Blandade ihop med Scatra (Aquadrive)

Hade centaflex i en tidigare båt. Funkade den med!

Men nuvarande som jag menar är alltså en Scatra koppling.

Om du inte har en Scatra/motsvarande så ska motorn riktas in med millimeterprecision. Med en flexibel koppling typ Scatra så har du flera grader att spela med, en del modeller upp till 10 grader!

Som jag uppfattar så behöver jag alltså inte någon noggrannhet i uppriktningen. Min installatör tyckte att om förra motorn inte orsakat glapp så kör vi på de bulthålen. Sista inmåttning skedde med ögonmått!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterade en Centaflex på mitt ms4 backslag när jag byggde om båten.

Man får helt klart en mjukare gång och den sväljer viss missriktning mellan backslag-axel 2grader har jag för mig, men det står i produktbladet.

Värt pengen tycker jag.

/ Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...