Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
chris__m

Stator / trigger på Volvo Penta 550 utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

Jag startar en ny tråd, då problemet (diskuterat i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=493297 ) verkar ha blivit isolerat till stator/trigger.

Bakgrund: Jag är nybörjare på båtar och på motorer, men har gett mig fn på att fixa en Volvo Penta 550 utombordare, som inte längre startar. Startmotorn går, men det är ingen gnista på något tändstift (har även gjort testet med spik istf tändstift).

Efter att ha pratat med Bengt Ahl i Tyresö på telefon och fått rådet att mäta på de tre oranga kablarna som kommer från under svänghjulet med följande riktvärden:

1-2 400ohm

2-3 400ohm

1-3 800ohm

Har jag själv fått följande:

1-2 464 ohm

2-3 500 ohm

1-3 Noll ohm  (eller så hoppade den en hel del. Ibland runt 200ohm, ibland upp till 1600, men oftast stannade den på 0)

Sen skulle jag också mäta mellan den svarta och vita sladden som g går in i kondensatorblocken där det skulle det vara 25 ohm, och det var det på de två jag mätte (kom inte åt att lossa den tredje)

Men felet verkar alltså kunna ligga på de oranga mellan 1-3, där det skulle vara 800 ohm...

Vad betyder detta? Behöver jag byta stator/trigger? (vet inte vad som är vad) Och hur gör jag det? Var får jag tag i delarna? Bör jag mäta något annat?

En annan, möjligen relaterad grej: Motorn har känts lite trög för sina 55 hästar när den gick. När jag kollade tändstiften såg jag att två var skitiga, medan det tredje var betydligt renare... Kan det betyda att den gått på endast två cylindrar? Och kan det ha någon relation till felet att den nu inte alls startar? (Det är för övrigt det kondensatorblocket jag inte kommer åt att mäta bakom, så jag vet inte om det är 25 ohm där också - skall försöka igen med bättre verktyg).

Jo, en sista grej: Om jag behöver byta stator/trigger - måste jag ha av svänghjulet då? Och vilken typ av avdragare behövs för detta?

Hälsar

Chris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...