Mambo 76 Postad 24 Juni , 2013 Ska man låta gummijollen följa med på semestern eller inte? Hjälp mig fatta beslut, här är några för, och emot-argument. Kom med flera. Fördelar: -Man kan jolla runt i grunda vikar och göra små utflykter. -Den kan vara bra som räddningsflotte ifall moderskeppet skulle sjunka. Nackdelar: -Den bromsar farten på moderskeppet. -Den används inte alls 95% av tiden utan är bara ivägen. -Den är besvärlig och ivägen i trånga gästhamnar. -Den är stöldbegärlig, likaså den lilla utombordaren på pushpit. Hjälp mig fatta beslut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 24 Juni , 2013 Moderskeppet, rattar du ett luftfartyg ur Stjärnflottan ? Klart att jollen ska med och om du tycker att den bromsar, lyssna på Toaen som alltid undrar varför vi har så brottom. Livet utan dingy blir inte lika roligt, varför ta en risk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juni , 2013 Har aldrig någonsin fattat vitsen med att ha en båt efter båten, har aldrig saknat eller ägt en gummijolle så behovet har inte uppstått, så varför skall du släpa runt på en sån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Juni , 2013 Tja, de år jag hade små barn ombord var det obligatoriskt med jollen. Hade blivit myteri annars. Men även jag själv tycker det är kul att loda upp egna vägar genom stenbumlingarna ibland. Går även att ankra upp i närheten av handelsboden och åka dit i jollen. Lökholmen åker man fram och tillbaka till i egen jolle... I somras var jag ute i värsta semestertid med en segelbåt som stack just över 2 meter. Inte helt lätt då att finna egna ställen att komma in till land med. Vi ankrade faktiskt ganska mycket på svaj och fick lite privacy på köpet... men jolle är då en förutsättning tycker jag. Bynglig i hamn. Jo... visst. Men jag straffar upp mot akterspegeln och då hänger jollen med utan att jag behöver göra någor, även om jag backar och manövrerar i hamn. Och stöld? tja, jag misstror ingen men bultar fast motorn mot jollen med lås. Sedan drar jag en vajer som går runt puschpiten på natten. Sover lite bättre då tror jag. Men sällan jollar försvinner tror jag. Då är det värre när man ligger i hemmahamn, där har både jollar och motorer försvunnit ser jag i nattvaktens anteckningar. Några per sommar ungefär? Jag skulle inte kunna tänka mig att ha båt utan en jolle, även om jag lämnar den ouppblåst i stuvfacket så känns det som en vana. Men smaken är olika här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juni , 2013 Kan inte tänka mig att segla utan nån form av dinge. I dag utgörs den av en gummibåt. Svajankrar eller ligger i SXK´s bojar mycket ofta. Då är en gummibåt helt nödvändig. Har även hänt nån gång vid landförtöjning att jag fått ro ut ett ankare. Nån enstaka roddtur för nöjes skull har det väl även blivit med åren. Att ha den som räddningsflotte är väl mera frågetecken. Hur stora världshav skall du befara på semstern!? Men visst - om man skall motivera inköp för frun kan det ju va ett argument. Fast å andra sidan skulle jag aldrig med en stavelse antyda att båten kan sjunka. Då fick jag nog aldrig med frun överhuvud taget. Att båten/moderskeppet skulle sjunka plötsligt är väl högst osannolikt. Att gå i livflotte/gummibåt har ju också sina risker. Många påstår att dingen bromsar farten. De gör den säkert också. Mest i svaga vindar, men det tycker jag inte gör så mycket. Sen finns det ju seglare för vilka det viktigaste är att krama ur varenda tiodels knop hela tiden. Själv har jag alltid seglat långkölade tröga båtar och har alltid sagt att när blekskenare kommit i hamn, så har jag många härliga seglingstimmar framför mig. Hur var det Karin skaldade;Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd. Det finns gånger som användningstiden för dingen är låg i procent räknt av hela seglatsen. 2005 seglade jag från Stockholm till Kungshamn. Min yngsta dotter och hennes fästman skulle köra mig och ta bilen tillbaka. Eftersom bägge två skulle med, fick vi inte plats inne i bilen med allt som skulle med inkl. gummibåten. Då vi ändå behövde släpkärra, pumpade jag upp gummibåten och gjorde den klar hemma i Kungshamn. Efter tre veckors segling var jag framme i Kungshamn. På båtplatsen hade jag haft min bohusjulle ett antal år och före det en havsfidra. Bojen låg för långt in för min nya båt, så jag tog gummibåten och rodde ut stockankaret till en tillfällig akterförtöjning. Det var 2005 - stockankaret utgör fortfarande akterförtojning på den båtplatsen. När jag skall gå in i hamnar, eller naturhamnar eller andra trånga lägen brukar jag hänga upp gummibåten på aktern. Syns kanske inte så bra på bifogad bild. Brukar ha fören högre upp ur vattnet. Upplever det inte som något problem. Nu vill jag ju ha med gummibåten. Hade jag blivit tvinga att ta med den hade jag tyckt det är skit och den bara är i vägen. Har bara upplevt en enda gång att någon annan har grejat med min dinge på 40 år. Och det hade helt andra orsaker än stöld. Hade i många år med en liten 2 hk aktersnurra. Det har jag inte haft på ett par år. Jag tar det med ro. Funderar dock på att ta med snurran i år. Seari har helt rätt Jollen skall naturligtvis med. Det finns inget annat val oavsett vad Westfjord säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 24 Juni , 2013 Hej igen, Jag måste kanske klargöra att det inte är så att jag varit utan gummijolle/jolle förut och inför årets semester står inför dessa frågor. Nej, snarare tvärt om -jag har släpat på jolle de flesta semestrar i 30 år. Och det är därför jag börjar väga nytta och nöje mot besvär. -Visst finns det många fina studer och även nytta stunder med jollen. Men faktum är att flertal av de gånger jag verkligen har haft nytta av jollen har jag troligtvis kunnat lösa problemet ändå, fast på ett annat sätt. Jag ligger ibland på svaj men har ingen hund och behöver oftast inte iland. -Det där om att ha den som livflotte, ja jag vet inte om den duger så mycket till och fritidsbåtar sjunker sällan. De enda tänkbara riskerna som jag ser är att segla på en stock eller annat osynligt flytande föremål som slår ett hyggligt stort hål i skrovet, ett annat tillfälle är ett blixtnedslag som slår ut loggivare, ekolodsgivare mm. och båten går till botten på en kvart. Jag seglar oftast inte på öppet hav men redan en stor inomskärsfjärd med 16 gradigt vatten kan skapa överlevnadsproblem. -Stöld, nja inte så vanligt men en granne blev av med sin i en gästhamn. Och sist, moderskeppet tillhör inte rymdimperiet utan är en vanlig 35-fotare. Men nå´t ska man ju kalla den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2013 Har man inte med jollen så saknar man den, är den med så är det inte säkert den används - men man har i alla fall möjligheten. Nu har jag inte en gummiblåsa utan en riktig jolle, Walker Bay. Den gör betydligt mindre släpmotstånd och jag kan lägga den upp-och-ned på fördäck. Oftast ror jag eftersom det går bra. Min snurra tillhör inte mina favorit prylar, det brukar vara mer jobb att montera och starta än att ro. Nu har jag kommit över en elsnurra, det verkar fungera betydlig bättre. Till saken hör att jag har elektrisk ankarspel, att svajankra är enkelt och det är oftast så jag gör. Ibland kan jag ro runt för att hitta en landningsplats, det är praktiskt. En bit ut från land är det dessutom myggfritt. Jag har skissat på dävertar men nej, inte på en 27 fots segelbåt. Möjligen med en jolle på 1,5 m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Juni , 2013 Lite byngligt med jolle har det varit tills vi fick våran solcell-radar-mm-hylla. Det blev lätt att däverta upp jollen där ävenså. Två små block och ett par snören. Upp i luften. Tur hyllan är så praktisk när den är så ful. Tröstar mig med att den är lätt att skruva av men det blir nog inte av. Med ankarspel och 16kg Deltaankare 40m kätting och 30 m lina ankrar vi mer och mer och jollar kanske iland för en promenad. Bohusläns fjordar är inte alltid så djupa och sällan beseglade. Fint att smyga bakom nån udde i lä och ankra upp miltals från hamnjäktet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 25 Juni , 2013 Semestersegla utan gummijolle med motor till är som att äta kola med papper på. Går bort direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 25 Juni , 2013 Tar man med sig jollen på släp som en slags livbåt (om båten skall sjunka) så tror jag att man ska reflektera över båtens tillstånd och i bästa fall hålla sig hemma. Alternativt kan man semestra i sin jolle för då sitter man ju redan i sin räddningsbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 25 Juni , 2013 Jag kan intyga att moderskeppet är i hyggligt skick och tror inte heller att det sjunker av sig själv, det krävs nog någon form av yttre våld. Sedan har vi det där med släpmotståndet. Ja, jag vet att det finns många som hävdar att man inte ska ha bråttom då man har semester och jag kan till stor del hålla med -hade jag haft bråttom hade jag valt ett snabbare motoriserat flytetyg. Samtidigt kan jag notera att min gummijolle bromsar ca 0,5 knop då det är bra vind (eller vid motorgång) och man har en hastighet på ca 5-6 knop. Vid svag vind kan jag tänka mig att den bromsar lite mer, i alla fall procentuellt. En hyggligt lång seglingsdag brukar i mitt fall bli 8-10 timmar och då skulle jag ha kommit ca 5 Dm längre. Inte hela världen som sagt, jag har ju semester. Mina färdmål brukar dock ligga en bit bort och vill jag nå målet på de futtiga semesterveckor jag har så kan 5 Dm per dag faktiskt spela roll. Jag har en gummijolle med V-botten som väger ca 36 kg, den släpar hyglligt bra och jag försöker anpassa draglinans längd till hastighet för att hitta minsta motstånd. Ibland drar jag den tätt intill aktern och lyfter den lite så att bara pontonernas aktre del släpar i vattnet, detta kanske bromsar något mindre? Däremot tar jag inte upp den på däck, jag anser att den skymmer sikten och är mest ivägen och dessutom är det lite bängligt att jonglera med dessa 36 kg. Alernativt kan man ju tömma jollen på luft och stuva in den i något fack (om man hittar plats nog) men då är jag rädd för att den blir liggande där för det blir för jobbigt att pumpa upp den. Så det lättaste är att den trots allt får släpa efter, då är den snabbt åtkomlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Juni , 2013 Har en kompis som har en Ballad. Han har byggt en targabåge där han har dävertar där han hissar upp gummibåten. På targabågen har han även vindkraftverk mm. Har ett par bilder på konstruktionen, men brukar aldrig hitta den när jag letar efter dem. Men de brukar popa upp ibland. Ligger möjligtvis på en annan dator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 25 Juni , 2013 Tycker du att det är konstigt? Mest konstigt vore det väl om du som inte gillar gummibåtar hade en dito på släp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tibblin 0 Postad 25 Juni , 2013 Jag har alltid snurran till jollen med även om jag då och då lämnar jollen hemma. Hade glädje av den förra året då jag tappade min foldingpropeller. Satte fast snurran på ett arrangemang av en bräda med förborrade hål och spännband på aktern. Segla kan man ju göra de längre sträckorna men motorn kan komma till nytta vi broar/slussar/hamnar. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 Juni , 2013 Hoppar in här och frågar vad ni har för märken på ere gummibårar? Är själv ute efter en. Har tittat på 7OC.. någon som har en sådan och hur är kvalitén på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Juni , 2013 Ett tips här... Om du som jag ibland tycker det är ett tråkigt extramoment att blåsa upp jollen? Elpump! Mycket praktisk. Kostar en tusenlapp men jag har haft min i 10 år nu, funkar perfekt. Bonus är att du kan använda pumpen för att pumpa ut luft också... För det är definitivt ett extra moment att trycka ut luft vid stuvning. Men du måste dra en lite bamsigare anslutningsledning, så den pallar 10A eller vad pumpen nu drar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Juni , 2013 Jolle med definitivt. Har varit med om tillfällen där vi fått ro ut ankare i lovart för att inte kana ner på grund när vi kastade loss. Hade vi inte haft jolle hande vi fått ligga kvar och invänta bättre vindläge. Dessutom är de där 5% man använder den väldigt trevliga. Vet inte var ni seglar men här i östra skärgården finns det många fina klippskär man inte kan komma till annat än med jolle eller kajak. Tycker Cia - i dag siktande söderut mot Västervikstrakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 Juni , 2013 Hej Cia, hälsa Västervik när du passerar. Ang jolle. Numera så backar jag in mot bryggan av olika skäl, nä, inga inlfuenser från varmare trakter. Mer praktiskt å lättare att komma ombord. Men då har jag ett bekymmer med jollen. Samtidigt som jag skall vända runt utan att krascha in i Y-bommar eller andra båtar så skall jag även dra båten från aktern å fästa den i fören på något vis. Detta har hindrat mig att använda jollen ett tag. Gummijolle ger mindre skrapmärken om man bär sig klantigt åt. Men har större vindfång istället å svårare att paddla runt på KalleAnka vis. Så det där med jolle. Idealet vore att ha den inte uppblåsbar men ihopfällbar. Helst så man kan stuva den under däck. Men inget smack av Feltema kvalite. Så vem uppfinner detta Kolumbiägg. De som redan är uppfunna som jag känner till är som sagt inte värda pengarna. Så var det det där med att kliva ombord i jollen. om det är skitväder och mycket vågor så blir det äventyr i sig. Endast en gång har jag rott ut en ankare pga väder, missbedömde vindvridningen. Men det är nästan lika enkelt att ankra om med båten direkt. Inte kul att i en vinglande jolle släpa på ett tungt ankare, vare sig det är i jollen eller hänger över relingen eller i släp i vattnet på ½ meters djup. å så trassla med 50 meter lina som kinkar sig naturligtvis. Ett äventyr i sig som sagt. Däremot kan det vara lättare att ro runt med bara en extra lina. Fråga Milo nere i Patagonien. De fick ha massor med linor och hade ingen motor till jollen. Det var lättare och bättre med åror. Men mest nytta gör det när jag ligger på svaj och vill ändå i land. Eller i hamn, tjockt med båtar och måste i land för att handla lite. Så......kunde man bara trolla bort den när man lättat ankar så vore problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 27 Juni , 2013 Helt rätt där Kalman, -Så......kunde man bara trolla bort den när man lättat ankar så vore problemet löst. Det ska finnas där när man behöver den, då gör den bra nytta. All övrig tid är den mest onödig och ibland ställer den även till bekymmer. Man får alltså försöka väga dess 5% nytta med 95% onytta, vilket väger tyngst? Och Cia, Åk förbi Västervik då du hälsar -men åk inte in där. Skithamn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Juni , 2013 Vad är det för fel på Västervik då. Låg där en natt på väg mellan Stockholm och Kungshamn 2005. Det fanns allt jag behövde. En brygga att nyta fast i. En affär att kompletera mitt proviantföråd i. Ett matsälle som serverade mat som jag inte behövde laga själv. Gummibåten med sin presenning upphängd på akter som sig bör i hamnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Juni , 2013 Västervik och Lysingsbadet; åh sommarlovet 1970 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 28 Juni , 2013 Vad det är för fel på Västervik? Jo, utan att bli för långrandig kan jag nämna att Västerviks gästhamn var en av de mest välskötta och trevligaste hamnarna på ostkusten i slutet av 80-talet och en bra bit in på 90-talet. Den renoverades och sköttes då av legendariska Hugge, det fanns livaktiga småbutiker, segelmakare och restauranger. Sedan har det gått utför, numera drivs hamnen av Promarina men det är nog inte deras fel att det ser ut som det gör utan förfallet började långt innan deras tid. Det enda dom gjort är att dom höjt priset men sedan inte mäktat med att lyfta standarden. Ett kommunalt feltänk att sälja ut driften av hamnen till en privat aktör som inte ser turismen som en inkomstkälla för staden utan bara ser till sin egen plånbok. Och kanske ett feltänk av Promarina som tittar i backspegeln hur det varit och drar slutsatsen att så kan det förbli även om man höjer gästhamnsavgiften. Sedan har även min inställning till staden Västervik förändrats. Den fina sommarstaden har fått ett påfallande stort inslag av A-lagare som ligger och sover på parkernas gräsytor eller sitter på bänkar och skränar. OK, dessa samhällets missanpassade måste naturligtvis också få ta del av sommarstaden men det är tråkigt att t.ex barnfamiljer ska behöva snubbla på tomflaskor och få dumma kommentarer efter sig. Här borde staden hitta en lösning som inte skrämmer turismen. Att sedan Västervik har bra butiker, båtservice och ett hyggligt restaurangutbud är ett plus men någon idyllisk gästhamn tror jag knappast man kan kalla det, jag åker gärna förbi. Nu var detta ett rejält avsteg från Gummijollediskussionen men jag tänkte jag behövde förklara min kommentar ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juni , 2013 Fast vi får väl se det så här. Om man behöver in till Västervik av någon anledning så får vi svajankra op utsidan hamnen och ta gummibåten in. Prisbilden fick jag ingen uppfattning - jag betalade inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 28 Juni , 2013 Bra, ytterligare en anledning till att ha med sig jollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser