Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Maxws

Vill lära mig mer om segling - hur börja med kappsegling?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är 25 år och har gått en seglingskurs, köpt båt och seglat litegrann denna sommaren och verkligen fastnat för segling.

Jag skulle gärna vilja utveckla mitt seglingsintresse, lära mig mer och pröva kappsegling, gärna med erfarna seglare.

Hur går man vidare så att säga? Bör jag gå med i något segelsällskap? Finns det någon sida på internet där folk söker gastar? Finns det nån möjlighet för en oerfaren att någonstans komma med? Vilka tävlingar under året är lämpliga och populära?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet är att gå med i en klubb eller ett segelsällskap nära dig. De allra flesta av dessa ordnar klubbseglingar och intresserade gastar är alltid välkomna. Det finns säkert också lokala teorikurser där man kan lära mer om kappseglingsregler, taktik o navigation t ex.

Gotland Runt eller ÅF-Offshore Race: http://www.ksss.se/KSSS/ är en tämligen tuff men popular segling där man ibland söker gastar men man får vara beredd på hårt jobb dygnet runt. Fast det är intressanta festligheter kopplade till denna prestigefyllda segling. Vissa beställer Champgnefrukost både före o efter seglingarna! Proviantlådor och frukostpaket från Operakällaren Catering.

Fast man skall kanske börja med klubbseglingarna...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en båt och kan skramla ihop till en besättning så tycker jag att du ska anmäla dig till en kappsegling på lokal nivå. Då är du igång med kappseglandet och, framförallt, nätverkandet.

Bryggsnacket är ganska omfattande runt en kappsegling.

Viktigt är att du är öppen och tydlig med att du är intresserad av att haka på andra, lära mer och utvecklas.

En annan variant är att du söker gastar och är tydlig med att du har begränsad erfarenhet. Det finns en del ganska garvade seglare som saknar egna båtar.

Jag har en kompis som inte ens är skeppare på sin egen båt utan har en riktig hårding/läromästare med två st Fastnet race i ryggen som skipper på sin båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs om Tjörn Runt Max? I din Maxi 77:a ? Jag kan ställa upp som gast om du vill segla den i år redan. Du har mitt nummer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena J-E! Det hade varit grymt roligt. Dessvärre är jag bortrest i Grekland 3-17 augusti (bokat sedan januari) och missar därmed Tjörn runt. Annars hade jag garanterat nappat. Kanske kan vi styra upp nåt nästa säsong?

På fredag åker jag till Rom en vecka och missar väl därmed även Gotland runt vad jag förstår det som.

Dessutom verkar det vara väldigt tunnt med seglingstävlingar i Juli?

Får planera bättre inför nästa år, alternativt försöka komma igång med något i Juli eller i höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar och bra tips.

Det verkar som ett bra sätt att få in en fot och se hur det fungerar kring tävlingarna.

Som svar till skribenten över så har jag en maxi77a liggande i Stenungsund. Jag hade mer än gärna kunna tänka mig att ta med ett par lite mer rutinerade personer som gärna fått agera skeppare.

Någon som känner till om det är någon tävling i juli eller sista veckan i augusti på västkusten som är lämplig att börja med?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planera för Bohusracet nästa år. En långsegling på 170 distans. Gjorde den för 2 år sedan. Startade även förra året men fick bryta på grund av materialskador. Den går nu till helgen om jag inte har helt fel.

Start i Uddevalla, segling innanför Orust och Tjörn ner till Hätteberget utanför Marstrand, sedan upp till Fjällbacka, Strömstad, Norge och sedan målgång i Smögen. Tog oss 44 timmar nonstop och två man i båten. Tufft och uthållighetsprövande men man får se kusten på kort tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...