Janken 178 Postad 23 Juni , 2013 Vad betyder det? Gäller det alla? Även motorbåtar? Om det gäller mototbåtar, gäller det även motorbåtar över 40 fot? I dag kom vi in mot en utsjöbrygga som båtklubbarna i Medelpad lagt ut. Det blåste SO 8-10 m/s vilket innebär ganska hård sjö in mot ena sidan bryggan. När vi går in mot bryggan ser vi att det bara är två st öppna sportbåtar som har långsidesförtöjt på läsidan av bryggan, som har en 1,5 meter lång skylt med texten ENDAST ANKARFÖRTÖJNING Vi puttrar in i 2 kn medan vi ser en 42 fots motorbåt komma från andra hållet. Den glider in och lägger sig långsides och tar resten av läsidan framför nosen på oss. Jag står där med draggen klar att fällas men måste backa ut igen och lägga mig på nocken med vågorna in från sidan. Att lägga sig på utsidan är inte att tänka på, med aktern rakt ut mot vågorna. Att fösöka backa in en IF med långköl, utvändigt roder och aktersnurra är inte at tänka på. Jo! Jag frågade 42fotaren om de hade ett ankare och förklarade att läsidan är ganska eftertraktad i sydostlig vind. Vi ska bara ligga här ett tag var det svar jag fick. Säga vad man vill men det låg sedan fem båtar vid bryggan och det är inte bra marknadsföring för motorbåtslivet att se fyra långsidesförtöjda motorbåtar och en ankarförtöjd IF på nocken. En IF som gungar som besatt och rycker i sina förtöjningslinor. Så hur tolkar man egentligen en skylt som säger ENDAST ANKARFÖRTÖJNING? hur tolkar man skylten på land som säger Välkommen till Öbergs udde. Här är det fritt för alla att lägga till. Endast ankarförtöjning är tillåten.... Betyder det att den som är först kan lägga sig långsides tills det är fullt? Betyder det att om båten kostar över en mille så kan jag ligga långsides? Betyder det att om jag bara ska ligga ett tag så kan jag ligga långsides? Det kom in en båt till som for därifrån när hela läsidan var upptagen av tre båtar. Bryggan är beräknad för 8-10 båtar/sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 23 Juni , 2013 Ja, det är ett j-a oskick rent ut sagt. Men snälla alla gör nu inte detta till en motor- segbåtsfråga. Jag har själv råkat ut för precis samma sak i Tistlarnas gamla lotshamn, fast då råkade det vara en segelbåt som tog halva kajen, resten av kajen var upptagen av av en motorbåt. Eftersom det blåste 7-9m/s nästan ren väst den kvällen så var det inte att tänka på att ligga i inloppet till hamnen den kvällen. Inte ville dom hjälpa till och stävförtöja dom heller, det höll på att bli krig. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 23 Juni , 2013 Nä! Jag vill inte göra det till en segel/motorfråga. Men nu såg det precis ut på det sättet. En enda ankrad båt. Av fem. Hela läsidan av bryggan upptagen av tre motorbåtar, en daycruiser som guppade långsides på utsidan och en seglare ade stäven mot nocken. Den som smet in framför nosen var en 42 fotare med flybridge. Jag vet att han har elektriskt ankarspel i för och akter, två bogprpellrar och dubbla motorer. Jag har sett båten på land. Han är en jävel på att köra båt. Det är ingen match för honom att ankra. Jag säger bara att det inte stärker aktierna. Inte bra PR! Midsomarafton låg vi femton båtar runt en likadan brygga i en annan vik. Motor och segelbåtar tilsammans. Alla akterförtöjda i sina resp ankare. No probs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Juni , 2013 Varför la du dig inte bredsides utanför nån av båtarna? Det kan vara minst lika bra om det blåser och helt accepterat sätt. Har någon lagt sig långsides har han därmed skyldighet att ta båtar på sin utsida. Minst tre fyra båtar. Ska båten strax gå kan du lägga dig innanför. Han har skyldighet att släppa in dig till bryggan på lämpligt sätt. Det här är en självklarhet och inget man behöver fräga om lov. På med fendrar och räck över tamparna eller borda båten och förtöj om ingen är ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juni , 2013 Är benägen att hålla med Forgus31. Jag vet inte om det är vanligare att förtöja långside - om det går - här i Bohuslän. Kan jag det, lägger jag mig alltid långsides och slippa att böka med ryggknäckren som kallas ankare. Och därmed faller din tes. Både Forgus31 och jag är seglare. Jag hade lagt mig utanpå 42-fotaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Juni , 2013 Jag utryckte mig fel Janken, jag menade inte dig personligen utan att ingen av oss alla skribenter inte skulle göra det till en MB/SB-fråga. Sen att i just ditt specefika fall var det motorbåtsfolk som bar sig illa åt råder ju ingen tvekan om, men nästa gång kanske det är en segelbåtsägare. Personligen hade jag nog också lagt mig utanpå en av motorbåtarna, men jag gillar det inte. Jag har hund med mig ombord och det är ett jäkla klättarnde och bärande varje gång han skall iland eller tvärtom. Dessutom så om jag ligger långsides så får jag acceptera att det kommer båtar utanför mig. Och påfallande många har inte vett att gå över fördäck utan kommer glatt knallande genom sittbrunnen, vid något tillfälle även kommenterat vad vi råkade ha på middagstallrikarna just då. Mao. jag föredrar ankarförtöjning, helst i en egen vik och sällan i gästhmamn. Dom få ggr. jag ligger i gästhamn så behöver jag ladda med gott om positiv energi innan jag går in och då blir det lättare att stå ut. Detta är också en av de tungt vägande anledningarna till att jag inte längre har båten på västkusten där jag är både född och uppvuxen utan numera ligger i Vänern. Här finns fortf. stora möjligheter till lite avskildhet. I händels av dåligt väder finns dock inga begränsningar om hur jag låter folk förtöja på mig, jag har tom. simmat ut med en tamp till en båt som inte lyckades manövrera rätt i den mycket hårda vinden och låtit dom hänga i min akter tills dom vilat och orkade ta nya tag. Detta var visserligen inte i Sverige utan i medelhavet så vattnet var lite varmare. Men vad jag ville berätta med detta var bara att jag inte alltid står på land med laddad bössa. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 24 Juni , 2013 Låt säga att du inte har sett den en och en halv meter långa skylten på bryggan där det står ENDAST ANKARFÖRTÖJNING Hur skulle du agera om du ser en sån här skylt direkt du kliver iland? Vilka punkter är tolkningsbara på en sådan skylt? Väljer man själv vilka som gäller just mig? Problemet är ju också om folk tolkar en sån skylt på olika sätt! Sen finns det ett annat problem med att lägga sig utanpå. Att lägga sig utanpå de två små sportbåtarna med en IF på 2,5 ton kommer inte att gillas! Om man lägger sig utanpå en 42 fots motorbåt med en IF så är frågan vem som ska hålla med stege? Klivet upp på den blir runt 1,5 meter. Jag kan erkänna att jag har långsidesförtöjt vid exakt den bryggan när jag har kommit en kulen dag i augusti och man inte ser en enda båt på sjön. Men midsommarhelgen i solsken med pålandsvind! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 24 Juni , 2013 Större bild på skylten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 24 Juni , 2013 Det är väl ok att ligga jämsides om det är tidig vår/sen höst och väldigt lite båtar ute eller om man lägger till en timme för lunch. Märker man att det kommer in båtar så lägger man sig naturligtvis för ankar istället. Att vara så egoistisk att man trots att det påtalas, väljer att blockera bryggan, tyder på en störning som kanske kan medicineras bort, men mest troligt är personen utom all räddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Juni , 2013 Men som sagts är det ibland lättare att få till en säker förtöjning med sidoläge. Pålandsvind kan göra det omöjligt att lämna bryggan igen på nåt enkelt sätt så avvägningen är svår. Har man beslutat sig för sidoliggande så är det inte mycket att göra än att lägga sig utanför för kommande båtar och då ryms ofta betydligt fler om nu bryggan tål det. Bryggans hållfasthet avgör ibland skyltningens text. Akterförtöjning frestar ofta mindre på en klen brygga. Ankarna får hålla fast bryggan istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juni , 2013 En midsommarafton när man kan förvänta sig att det kommer många båtar hade jag nog lagt mig med akterankare, om jag kommit när det fanns plats för det, vilket även de andra borde ha gjort. Nu har ju min båt betydligt högre fribord och även överbyggnad än din, så jag hade lagt mig utanpå 42-fotaren i den givna citationen. Det har hänt att jag lagt mig längs med en brygga och rott ut akterankare när det kommit ett antal båtar och ville ha plats. Texten på skylten är nog ingen lagtext, utan mer ett önskemål från ägare till bryggan. Vad säger du om den här skyllten då. Hur skall Statens fastighetsverk beivra att man bryter mot vissa delar av texten!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 24 Juni , 2013 Jag menar inte att någon ska beivra överträdelser eller avsteg från önskemål och/eller överenskommelser. Utsjöbryggorna byggs, bogseras ut, förankras, sköts och används av båtfolket (Båtklubbarna) i Medelpad med stöd av de två kustkommunerna. Det är alltså våra bryggor Skylten är väl mer att betrakta som en överenskommelse, för allas trivsel. Om man lyder ett råd eller en uppmaning på en skylt endast för att man ska slippa påföljder så funkar ingenting i båtlivet. Det finns sannolikt ett skäl till att rådet/regeln finns och man kan välja att lyda rådet eller tycka att det gäller andra, inte mig. I ditt skyltexempel, precis som i mitt så finns det ett skäl till att skylten finns där. Om du väljer att lägga till där är upp till dig. Jag skulle inte lägga till vid en kaj som är utdömd p g a rasrisk. Inte för att slippa eventuella påföljder utan av den anledningen att jag inte vill skada mig om kajen havererar. Jag förtöjer inte heller långsides om det finns regel, önskemål eller råd om ankarförtöjning. Jag tar hand om mitt skräp och tar hänsyn till mina båtgrannar om det finns önskemål eller regler om det. Inte för att slippa påföljder utan av den enkla anledningen att jag vill att samarbetet mellan mig och mina medmänniskor ska flyta på så gnisselfritt som möjligt. Det ryms, utan att trängas femton båtar runt en sån brygga. Här är en exakt identisk brygga i en annan vik i Medelpad. http://www.sorakersbs.se/?p=450 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser