Pelle55 0 Postad 23 Juni , 2013 Ett problem som jag sett att fler har. Har köpt en båt som har ett batteri kopplat. Finns även en huvudströmbrytare kopplad till detta. Det jag undrar är om jag för enkelhetens skull kan seriekoppla ett nytt batteri till det gamla med en brytare mellan för att använda detta till förbrukning? Laddas båda batterierna vid körning? Har sett en massa olika trådar om detta, men det verkar mycket krångligt med detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 23 Juni , 2013 Hej och välkommen till MG! Det är bra om du berättar vad för båt du har, vilka dina behov är etc. Lättare att svara då. Men... Du ska inte seriekoppla du ska parallellkoppla! Kopplar du batterierna i serie, dvs plus mot minus, mellan batterierna så får du dubbla spänningen. Koppla ihop plus och plus samt minus och minus och låt allt sitta på samma sida som strömbrytare etc. Då laddas bägge batterierna vid motorgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 23 Juni , 2013 visst går det att parallkoppla batterierna med en brytare emellan, båda laddas om brytaren är tilllsagen. Är brytaren frånslagen laddas bara ena batteriet, skall detta skötas automatiskt behöver du ett skiljerelä i stället för brytaren. Om du seriekopplar så får du 24 volt i systemet när båda batterierna är inkopplade, men ingen ökad batteritid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser