Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Vitec

Garmin - Uppdatera mjukvaran / Nytt sjökort

Rekommendera Poster

Om du har en Garminplotter av något ädre modell och köper ett nytt sjökort så måste du även uppdatera mjukvaran för att Plottern ska kunna läsa kortet. Detta beror på att idag används något som kallas SDHC kort istället för de traditionella SD kort. Garmins plottrar tillverkade runt 08 eller äldre har inte en mjukvara som stödjer SDHC kort.

Ny mjukvara som stödjer SDHC kan laddas hem från garmins hemsida kostnadsfritt och läggs över på ett SD-kort. Observera att du inte kan lägga över Mjukvaran på ett SDHC eller SDXC kort utan du måste hitta ett gammalt traditionellt SD-kort.

SD-kort - upp till 4GB

SDHC-kort - 4GB och uppåt. Kom ut på marknaden 2007

Vilken modell det är står på kortet.

Följande information tog mig många timmars googlande, testande och svärande att få ordning på därför lägger jag upp infon här så kanske nån annan slipper samma lidande cheeky

Garmin verkar inte så angelägna om att den här informationen ska vara lätttillgänglig, antagligen för att de vill sälja nya plottrar till de som behöver nya sjökort angryno

* Garmin / 520S / SD / SDHC / SD-kort / Kortläsare / Mjukvara / software / Plotter / Digitalt sjökort / Uppdatera *

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Mycket bra tips som funkar. Råkade precis ut för samma sak.., -gpsen med mjukvara från 2007 "hittar" inte det nyinköpta sjökortet som var felfritt i butiken. I mitt fall gällde det en 520s och minneskortet behövde ha 600 Mb ledigt space för uppgraderingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då när du uppdaterar programvaran, hur får du tag i nya uppdateringar till ditt gamla sjökort, Garmin Express funkar inte på mitt Garmin GPSmap 720 s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anses 2013 "för gammalt" om man har den versionen på 720...? eller ska man vänta med uppdatering? Jag läste någonstans att vart 5:e år ska man uppdatera.

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppdaterar firmware i min plotter varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, firmware uppdaterar jag också varje vår - typ. Men sjökorten blir inte lika ofta. Där slarvar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

" Finns inga sjökort eller enheter registrerade" Det går bra nu... or not!!!

går inte ens att logga in på sitt konto.

Är nog lättare att gå och köpa en ny enhet med nya fräscha sjökort än att hålla på att dribbla runt på Garmins hemsida!

Hur svårt kan det va, viss irritation...  :angry:

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande problem nyligen när jag skulle uppdatera mina sjökort på ett microSD-kort. Man får ju gratis uppdatering av Garmins sjökort inom 1 år efter köp och det tänkte jag utnyttja, så det var alltså nya kort på ett original-kort som skulle uppdateras.

Det började med att jag via Garmins supportsidor läste mig till att man uppdaterar via en webbläsarplugin. Den fungerade såklart inte. Meddelandet var att "vi håller på med uppdatering av systemet, försök igen senare". Efter två veckor gav jag upp.

Sedan försökte jag med Garmin Express vilket också skulle fungera. Då fick jag ett felmeddelande som ditt att den hittade inga kort eller någon registrerad enhet. Men problemet var inte att sjökorten inte fanns på datorn, jag kunde se dom och dom gick utmärkt att använda i HomePort.

Då tröttnade jag och ringde till Garmin support. Till min förvåning svarade en person omedelbart som faktiskt verkade kunnig. Fick då veta att webbläsarpluginen inte längre stöddes. Varför den fortfarande länkades till på webben var oklart. Sedan var budskapet att det "ibland är komplicerat" att få Garmin Express att hitta korten. Vi satt en stund och tog bort diverse filer och registryentryn, men det blev inte bättre. Då var budskapet att antingen kostnadsfritt skicka in kortet till dom för uppdatering eller göra det i en butik. Valde det sistnämnda som fungerade bra. Garmin Express verkar ha vissa problem...

Så mitt tips är alltså att ringa supporten innan du helt ger upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...