Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Henkee

Fast VHF Icom M411

Rekommendera Poster

Hej!

Jag installerade precis en ny VHF Icom M411 i båten. Men jag kan inte hitta kanalerna L1 L2 m.m

Det står att de ska finnas i manualen men de finns inte.

Jag har valt rätt kanalkategori (INT) som används i Sverige.

Är det nån som har denna modellen som fått det att funka??

Med vänlig hälsning Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en ICOM, dock inte samma modell som din, men i min är L1 och L2 inlagda i minnet, så om du knappar in de kanaler du är intresserad av att lyssna på i minnet så kommer L1 o L2 med när du skannar. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men vilken ytterligt klumpig lösning, det måste ju finnas ett bättre sätt att komma åt sina privata kanaler. 

Hade det varit min radio hade jag kollat med den svenska generalagenten eller direkt med Icom själva.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, nu var det ju inte min radio. Gaphals!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag googlade det hela.

Ddet förefaller som enheten måste flashas om för L1 och L2, det görs för 10 € hos vissa firmor eller om man vill labba själv http://hamradio.cc/projects/opc-478.php

Puckat upplägg, min VHF bestämde man i setup-en om den skulle användas i civilicerade världen eller USA.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkte att det kunde vara så att man behöver flasha den. Lite skumt att det är så eftersom manualen hänvisar endel till just L1 och L2 och jag har ju köpt den i en butik i Sverige. Hursomhelst så hörde jag av en annan att de flesta nya vhfer idag inte har L1 L2 m.m eftersom de är kanaler som inte kräver tillstånd.. ,vet ej om det stämmer. Nu finns det ju andra kanaler så det spelar väl ingen jätteroll men rätt ska ju vara rätt!

 

Mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla apparater som säljs i Sverige ska ha L1, L2. Att använda en VHF, oavsett kanal, kräver tillstånd av PTS och ett SRC-intyg/VHF-certifikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...