Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
robbansson

Byte av ratt -Hjälp- Bilder-

Rekommendera Poster

Hallå,

Skedde en liten olycka under helgen med min båtratt, Råkade ramla rakt över den,

Men nu till problemet, Jag fattar inte hur det är möjligt att ta bort ratten, vad ja kan se så finns det ingen låsskruv, 

Lägger upp några bilder med hopp om att nån kan förklara hur ja byter denna ratt.

post-10025213-1394237551,5145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod inte riktigt hur eller om det ens går att lägga upp flera bilder i samma inlägg,

Så lägger upp dom andra bilderna såhär,

post-10025213-1394237551,5746_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låsskruven samt en stor bricka har ju suttit i mitten ser det ut som.

Lite svårare nu när ratten är trasig, men ta tag och slit det som är kvar av ratten rakt ut.

Samtidigt ber du någon slå med en hammare i mitten. Kan nog vara konisk axel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att glädja dig så kan jag meddela att när jag stod med liknande problem för något år sedan så slutade det med att jag var tvungen att såga mig igenom metallhylsan i ratten och sedan meddels huggmejsel få den att släppa från axeln. Värme och avdragare räckte inte. Hoppas du får det enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, när du säger metallhylsan, menar du brickan som sitter i mitten?, att det är den ja ska försöka såga mig igenom?,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ratten eller rättare det som är kvar av den ser ut att varit utsatt för övervåld en gång tidigare och försökt att tas av, därav att skruv och bricka saknas i mitten, när detta inte lyckats har man lagat ratten med några skruvar och kanske lite plåt.

Att få loss denna rattrest på normalt sätt är nog svårt och inte ens nödvändigt då den måste ersättas. Så lämpligt verktyg är nog vinkelslip, eller om du vill såga bågfil, dela rattresten i två halvor paralellt med rattaxeln.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du kallar brickan i mitten är rattaxeln den ska du vara rädd om den ska återanvändas.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalle, Tack för tipsen,

Pilen på bilden är vad jag menar brickan, Vad jag förstod på dom andra inläggen så ska jag försöka skära isär den brickan och därmed försöka slita bort resterna av ratten tills bara styraxeln är kvar?,

post-10025213-1394237551,8254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte kronisk konisk, som en kona :)

Ratten pressas ofta fast när man drar in bulten i axeln.

Men prova några hårda slag i mitten på axeln, du kan ta en lämplig hylsa imellan så du inte skadar bulthålet och så att du bara slår på mittre delen, dvs. axeln. Sen får man dra ratten utåt samtidigt....den starkaste sliter i resterna av ratten :)

Edit: Pilen på din bild är ju axeln, inte såga i den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det din pil pekar på är det du kallar styraxeln.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp detta är det normala om man ska lossa en ratt, men i detta fallet så är det inte så mycket att dra i när man slår på axeln och ratten kan ju uppenbarligen återanvändas så lättast är nog att dela på resterna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snurrar ganska bra i skallen nu,  tänkte det lät ganska lätt men det kanske det inte är,

Tog fram paint och målade lite,

Gula pil = skära bort ala rester av gamla ratten,

Röd pil = styraxel EJ skära i? =)

Förstår dock inte riktigt vad brickan ska vara kvar? för under den ser det ut som på gör på den svarta ratten på bilden.

Hoppas ni förstår vad jag menar nu.

post-10025213-1394237552,1121_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, det är en bricka som sitter överst, plocka lös den och prova slita och banka i mitten.

Fungerar det inte så får du kapa som du ritat...eller där det blir minst gods att kapa bort för att komma ända in till axeln.

Kan nog räcka att kapa ett spår...räcker det inte får du kapa från bägge sidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

exakt, den brickan har jag försökt slita bort, sitter som berg alltså!!,

Det som jag tänkt att kapa ska väl ändå bort,eftersom det är gamla rattdelar som sitter kvar där,

En annan fundering jag har nu när ja ska köpa ny ratt, Ska jag tänka på något speciellt, Tänkte mest på olika dimensioner osv osv, några tips ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skrev: Förstår dock inte riktigt vad brickan ska vara kvar? för under den ser det ut som på gör på den svarta ratten på bilden.

Hur kan du veta hur det ser under om du inte får lös den? ..något jag missat?

Du kan annars gänga ner en passande bult, men dra inte ner den riktigt till max och knacka på skallen när du sliter. Men risken är väll stor du åker på kapa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök få tag på en avdragare i lämplig storlek innan du går på med det tunga artilleriet.

Vinkelslip i en båt kan orsaka mycket skada om man är oförsiktig.

Plockade nyligen av en ratt ifrån en -70 tals båt och den hade nog aldrig varit lossad på.

Visst satt den ordentligt men fick bra grepp med en avdragare och pang så lossade ratten relativt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan se 1 hål vid brickan som inte syns så bra på bilderna,Och i dom ser det ut som att dom passar på bilden med den svarta ratten inklistrad,

Borde ju va så att tar man bort brickan , rensar bort gamla rattreserna och smäller dit en ny ratt och en bult+bricka,

eller tänker jag fel nu ?

post-10025213-1394237552,3481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt avgöra, jag tycker det ser ut som det är baksidan på en ratt...den andra bilden med två spår i. Har aldrig sett någon ratt som låses med en bricka.

Brukar vara en konisk axel med ett spår/kryskil/splines i. Sen en bult i axeln och en vanlig slät bricka som gör att den inte går dra ut.

Lycka till iaf. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...