Hammarhaj 0 Postad 22 Juni , 2013 Hallo! Har blivet erbjuden att köpa en gammal Johnson 15 hk utombordare av min kompis farsa. Motorn är från mitten av 80-talet och knappt använd! Den har stått orörd i en länga vid deras sommarställe i nästan 25 år!!! Vad kan ha hänt med motorn och vad behöver man göra med den innan man försöker starta den? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 22 Juni , 2013 Tja, det är väl impellern skulle jag säga, kylvattenpumpen. Ngn överdriven mängd 2-taktsolja i bensinen är inget att tänka på iaf. Den gamla, numera avdunstade bensinen i förgasaren har lämnat efter sej oljan och med ny bensin blir det ju dubbel oljehalt det första i bensinen ändå. Innan motorn åker i sjön bör man iaf byta olja i växelhuset. Tänk även på att den måste stå i vattentunna (med växeln i friläge) utifall den skulle flyga igång vid startförsök. De där 2-cylindriga motorerna brukar vara bra ös i. På en vanlig typ 4 meters eka dönar man lätt upp i planing över 20 knop så håll i hatten. Edit: Kom på att medföljande trycktank kan ha färg eller rostflagor innuti och bör sköljas ur. Bensinslang och pumpblåsa är i högsta grad färskvara och behöver altså bytas. Även om inte bensin läcker ut, är det nästan helt säkert att luft läcker in och motorn beter sej märkligt. Man köper i regel slang och blåsa i kompl. kit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarhaj 0 Postad 23 Juni , 2013 Tackar för snabbt och bra svar! Ska kolla på motorn imorgon, tror nog det blir affär! Motorn ska jag ha på en liten styrpulpetare på 4,2 meter så det blir nog lagom med 15 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Juni , 2013 Ta med verktygslådan och prova att lossa skruvarna för byte av impeller. Går det inte så är det en aluminiumklump du köper och priset ska sättas därefter. Gamla utombordare står oanvända för att de inte fungerar, oftast överhettad vid drift. Går bra i tunna men inte vid belastning. Har blivit lurad själv och vill gärna varna andra. Går inte skruvarna att lossa ska du inte köpa den om du inte kan göra ett prov med motorn på båt. Då skadu köra minst tio minuter med full gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Juni , 2013 Stor risk att den är förstörd i cylindrar då risk finns att den rostat. Att kolvringar sitter fast i cylindrar eller gjort djupa märken. Motorer som står still måste ändå vårdas, konserveras och vridas runt regelbundet för att undvika problem. Men under händer. Även om den fungerar vid start är risk att den snabbt tar slut på grund av skador i cylindrar. Sedan kan man alltid fundera äver övriga delar med packboxar och lagringar till vevparti. Stor chansning att köpa en orörd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 24 Juni , 2013 Min tanke också. Motorer ska användas annars rostar/ärgar de ihop. Jag skulle inte köpa. Om du inte kan prova fullgas 10 minuter på båt som forgus31 föreslår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarhaj 0 Postad 25 Juni , 2013 Motorn var i kanonskick utvändigt samt invändigt, så nu står den här hemma i längan Ska byta impeller, olja och stift innan jag drar igång skönheten och hoppas på det bästa! Tack för alla svar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser