Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Swedepeak

Pruta vid utlandsköp

Rekommendera Poster

Har en fundering inför ett köp av båt i Tyskland.

Jag har hittat en båt som jag vill ha i norra Tyskland. Båten är i princip ny och trailerbar. Priset som begärs verkar ligga något högt. Därför skulle jag vilja pruta. Hur löser jag det rent praktiskt? Jag är övertygad om att det är en bra båt och skulle därför vilja ta resan ned och ta med mig båten direkt. Men handlaren har ju ett överläge när jag står där med resan gjord och sugen på båten. Att pruta och göra upp priset på telefon verkar orealistiskt. Tacksam för taktiktips!!

Och hur brukar man göra med överföringen från banken? Utlandsbetalning kan ju ibland ta lite tid och jag vill ju inte sitta där i flera dagar och vänta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle berätta för säljaren vad jag vill betala och göra upp innan jag sätter mig på ett flyg eller i bilen.

Angående betalningen så prata med din bank.

När jag köpte en båt i spanien så hade jag och min bankman redan gjort upp vilken summa och vart den skulle.

Allt som behövdes var ett telefonsamtal två timmar senare var pengarna på säljarens bank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog med mig dator samt mobilt bankid i tfn, gick inte använda vanliga dosan.

La upp mottagaren i förväg(tar lite tid, skall verifieras), sen gjorde jag en betalning på plats via internetbanken och klickade i URGENT, pengarna landade inom 1-2h.

Man slipper då växlingskurs, var billigaste alternativet.

http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/betalningar/betalningar-till-utlandet/index.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det varierar mellan olika banker men det kan finnas en max.gräns för överföring med bank-id. Detta blev jag varse när jag köpte bil. SHB har en gräns vid 200 000, vill man föra över mer måste du kontakta banken i förväg. Nu löste det sig med ett telefonsamtal till banken, men det hade varit knepigt om det varit efter banken stängt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo man måste kontrollera med banken. När jag skulle betala var det nån ny gräns för bankdosan, men inte för mobilt bankid.

Min bankman hade alla uppgifter, så om internetuppkopplingen strulade så skulle han göra betalningen om jag ringde. Bra ha en backup plan.

Dessutom hade jag fört över en handpenning, så jag visste att det fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...