Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Johan70

Demontera propeller

Rekommendera Poster

Hej!

Har en 70 hk Mercury ca 70-tal. Jag behöver ta bort propellern och undrar hur man gör? Jag har lyckats få loss den stora bulten och låsbrickan! Men sedan, den sitter ju som berget eller är det något mer som måsta göras innan den lossnar?

Mvh Johan

post-24161-1394237548,9587_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den skall lossa som den står nu.

Kan du köra motorn i stor vattentunna eller i sjön, kan man gänga på muttern igen men spara några mm innan muttern tar i och låsa muttern där.Starta motorn o lägga i backen o gasa lite, då strävar ju propellern mot att lossa själv.

Det räcker ju ofta att den bara vill rucka loss litegrand.

Rigga motorn med propellern relativt horisontalt och spraya på ngt gott som får dra över natten innan den åker i vattnet.

Utifall du nöds använda våld så kan man inte som vanligt, bara hålla propellern i spänn samtidigt som man klappar till propelleraxeln med en klubba då risken att skada axeln inne i växelhuset är överhängande.

En avdragare underlättar såklart.

Att ge sej på själva propellern annars liksom bakifrån ,är inte så lätt det heller...men vad göra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är ett aluminium nav på denna prop ser jag den är fast ärjad ,då är de bara att ta fram rondellen å skära sönder prop,rätt så vanligt problem med dessa prop om de har varit dåligt med underhållet med fett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...