Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Wind

Startproblem AQ200D V8

Rekommendera Poster

Hej

Har ett litet lurigt startproblem som jag tänkte fresta med.

Har en V8 AQ200D med brytarlöst tändsystem.

Motorn har alltid startat direkt efter fyra pumpningar med gasen.

Var på midsommarafton ute, båten startade som vanligt åkte ca. 40 min. låg still i 2 tim. startade som vanligt, åkte 40 min. in mot hamnen. Drog av gasen utanför hamninloppet och motorn dog.

Trots många startförsök, bla. med startgas, omkoppling av batteribank pga. urdragning av startbatteriet mm. vägrade motorn starta ordentligt. Tände till men dog direkt. Misstänkte bensinproblem, skruvade bort luftfiltret på Rochesterförgasaren och gasade, bensin sprutas in i förgasaren så det verkar inte vara problemet.

Midsommarturen slutade med perfekt utförd bärgning av SSRS ända in till kajplatsen.

Var idag ned för att hämta startbatteriet för laddning, tänkte jag gör ett startförsök.

Ja och vad händer, jo motorn startar direkt och går perfekt.

Ok det var ju bra. Nästa test. Stänger av motorn och försöker starta igen.

Ja då vägrar motorn att starta ordentligt, tänder, varvar upp och dör direkt.

Försökte några gånger hela tiden lika dant varvar upp med dör direkt.

Hade inte tid att göra mera, tog ur startbatteriet och gav upp för idag.

Är det någon som har något tips på vad startproblemet kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i tanken och i förgasaren är något jag råkade ut för ifjol, uppförde sig precis likadant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tomme 71 Hur blev du av med vattnet i bensinen?

Var ned till båten idag och provade, och båten startade som vanligt varje gång. Detta problem verkar inte vara helt lätt att hitta.

Kan det räcka med att byta/tömma vattensepareringsfiltret, hälla i K-skydd samt ev. tömma förgasaren?

Det är ju inte helt lätt att tömma bensintanken med 150 liter.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade slagit i 5 liter E85. Det ger 7-8% etanolinblandning isf 5% i vanlig 95-oktanig bensin. Men först hade jag kollat om motorn tål den nya E10 bensinen som har lanserats i Europa och som de flesta motorer kan anvämda. Men det är jag det och du gör det på egen risk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det intressant, har inte tänkt på att 95 oktan som jag alltid kört V8:an på, numera kan vara E10 alltså ha 10% etanol inblandat.

Min närmaste båtmack har bara 95 och disel därav har jag kört på 95 oktan.

Jag Googlade runt lite och kan inte hitta något om att en V8 från 1972 kan köra på E10.

Då etanolen drar till sig fukt, så är nog tipset om vatten i bensinen inte så tokigt. Som jag ser det kan nog problemet komma smygande, för varje år borde det bli mer och mer fukt i systemet. samtidigt borde K-spriten som jag stjälper i vare år motverka lite.

Jag skall kolla med båtmacken om deras 95 oktan kan vara E10 och när han ev. började med E10. Jag har i sex års tid kört på 95 utan några problem men nu sitter man på pottkanten med en V8 som trillskas och inte går att lita på för att ge sig ut på sjön med.

Hur är det med er andra som kör V8, kör ni på 95 oktan och har ni fått några startproblem liknade mina i början på tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E10 säljs inte i Sverige ännu så den bensin du använder, om den är 95-oktanig innehåller bara 5%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr inga genvägar på att bli av med vattnet i soppan, jag tömde tanken och demonterade förgasaren samtidigt som jag passade på att lämna in förgasaren hos en lokal V8 guru för renovering! (byte av munstycken och nålar samt en justering av allt i förgasaren inkl. choken)

Efter detta så gick min motor helt klockrent hela sommaren, jag har en AQ225D som är samma maskin i grunden som den du har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...