Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
o0kungen0o

vp Md32 termostat öppnar inte när motorn är i gång.

Rekommendera Poster

Jag har fåt ett mycket konstigt problem.

Detta är en volvo penta md 32a från 79 med ett sötvatten kyld motor.

När motorn är i gång så kan tempen gå upp till uver 90 sen vågar jag inte ha i gång den mer tempen brukar ligga på strax under 80. Jag har bytat impeller, termostat och servat den inan jag sjösate den.

När man stänger av motorn och väntar nån min och sen startar den så har termostaten öppnat och tempen ligger strax under 80. men en litten stund senare börjar tempen stida igen och då har termostaten stängt igen.

Kan det vara värmeväxlaren eller kan det vara nåt anat? sjö vatem får debn som den ska så det måste vara nåt att sötvattnet står stil eller nåt sådant.

Tack för all hjälp och en bra sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du sett om det bubblaravgaser  i sötvattenbehållaren när motorn är igång. Kan medföra att termostaten beter sig underligt.

Testa att ta bort termostaten helt och hållet eller enbart disken om termostathuset behöver sitta kvar för att täta.

/ Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte ta ut värmeväxlare i morgon och kolla om den är kass eller vad vad hade du gjort? Tänkte att det måste vara nåt fel där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du efterdragit toppen? ska göras på dom maskinerna varje år, extremt kännsliga för varmkörning!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä jag har inte efter drat toppen. Hur mycket ska den dras? Jag har inte varm kört den utan det bara kom detta felet. Kolla mer i dag och det bubblar i kylvattnet och det måste vara kompet som kommer ut där. Kan det hjälpa att efter dra toppen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen skräp i värmeväxlaren eller oljekylaren.

Jag har rensat snäckor från en motor som betedde sig så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...