Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
RantoBoy

50hk mercury efi kylproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med tempen på min motor. Det började med att jag gick på grund. Har haft den på verkstad och fick byta propeller och propelleraxel. Kylningen var också full med sand.

Var ute första gången idag. Efter cirka 20min körning varnade den för hög temp. Den stod då på 70grader. Vände hemåt i 4-5knop. Tempen låg och pendlade mellan 70-85grader. Som mest uppe i 94grader på slutet. Då gick det inte att dra på gasen utan den slog ifrån. Strax efter detta så sjönk tempen till under 70grader. Är det termostaten som strular? Vad skall tempen ligga på?Är det fara att motor tagit skada nu när den var så här varm?

Tänkte åka ner och ta ur termostaten imorgon. Har aldrig mekat med båtmotorer, men är van vid att meka bilmotor. Var sitter termostaten på min motor.

 

mvh/Oskar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn i sej tar ingen skada av att gå på låg last med en kylvattentemp på 94 grader. Däremot fälls det ut  salter och mineraler ur havsvattnet när det blir så här varmt. På sikt kan det sätta igen kylkanaler. Hög temp främjar dessutom korrosionen. Av dessa anledningar har man i regel inte högre kylvattentemp än 70 grader på utombordare, vanligast är runt 60 grader.

Nu är väl detta en YamaMerc eller MercAha som de brukar kallas. Dvs powerheadet är byggt av Yamaha. På många Yamaha mäts inte motortempen i kylvattenkanalen utan i blocket. Tempen speglar i så fall inte kylvattentempen utan tempen i blocket som i regel är högre än kylvattentempen på höglast men lägre än kylvattentempen på låglast efter kallstart. Det brukar oxå sitta en tempswitch i kylvattenkanalen, oftast i toppen på översta cylindern eller i termostathuset. Slowdown-gränserna brukar ligga ruint 130 grader för blocktempen och 85 grader för kylvattentempen.

Hur det är på denna motor vet jag dock inte men i sprängskissen guestsson länkade till verkar det sitta en tempsensor på avgasmanteln vilket indikerar att det är kylvattentempen som mäts här.

Hursom så behöver du inte va rädd för att din motor tagit skada av äventyret men man bör som sagt inte köra en utombordare som inte kyler som den ska mer än nödvändigt vare sej den larmar eller inte. Larmgränserna är i första hand satta för att skydda motorn, inte för att hindra korrosion och mineralavsättningar i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst måste det bli backjobb för verkstaden. Det är ett försäkringsjobb så verksaden får väll jobba vidare. Är bara så tött på att båten står där och inte ligger i havet.

Jarb du skriver om Slowdown-gräns, det betyder alltså att det var orsaken till att det inte gick att dra på gas när tempen var över 90grader? Inte att motor var skadad på något vis, typ på väg att nypa? Låter ju bra isåfall.

Men vad tror ni. Att motor pendlar så i temp borde väll bero på termostaten. Impellern skall dom kollat upp. På slutet när vi var nästan hemma så sjönk tempen från 94grader till strax under 70grader. Där känns det som termostaten öppnade. Eller?

Lite skummt med larmet tycker jag som kom och gick lite på olika temp. Bara en gång som det pep och det var första gången sedan kom det bara upp i instrumentet AL som blinkade lite nu och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, utombordare har haft slowdown-funktion för bristande kylning sen 80-talet. Det brukar betyda att motorn varvtalsbegränsas till ca 2000 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...