Goffy 0 Postad 21 Februari , 2005 Hej ! Jag ska köpa en båt som står på land,vill gärna åtminstone lyssna på motorn innan jag köper.Är det skadligt för motorn att starta den när det är,låt säga 10 minusgrader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 21 Februari , 2005 Skadligt och skadligt... Bilen fungerar ju finfint när det är betydligt kallare än -10 grader. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara någon skillnad mot en båtmotor. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 22 Februari , 2005 Hej! Jag har startat min utombordare med spolmuff som jag köpt på biltema. Inga problem men se upp så att vattnet i trädgårdsslangen (som du kopplar på spolmuffen) inte fryser så motorn går varm. Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS Postad 22 Februari , 2005 Inte att rekomendera att starta upp en båt motor i kylan! Frysrisken e stor. Motorn e säkert konserverad desutom. Motorn måste startas med påkopplad vattenslang, det kan bli svårt när vattnet fryser. Blir det vatten kvar i mototrn fryser ju detta när detblir kalt, inte bra!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 22 Februari , 2005 Det är väl bara att avsluta provkörningen med att låta motorn sörpla i sig litet glykolblandning? Eller...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 22 Februari , 2005 Min utombordare konserveras på hösten (Utan någon glykol) jag kör igenom den med sötvatten, byter olja sedan står upprätt i en lada hela vintern, och jag har aldrig haft problem med att motorn frös ,vad jag förstår så hinner inte vattnet i slangen frysa när :-? man har vattnet påkopplat vilket är fallet under provkörningen. Så att starta upp motorn med t.e.x en muff från Biltema för kylningens skull borde inte vara några problem se bara till att allt vatten riner ur motorn efter provkörning och konservera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goffy 0 Postad 22 Februari , 2005 Tack för alla svar.Första frågan jag ställer här på forumet,men med så här hjälpsamma människor inte den sista. Har pratat med en mekaniker idag,han rekomenderade en spolmuff,och medade att en motor ska klara minusgrader.Jag skulle nog vilja få i lite glykolblandning i den också,men jag vet inte riktig hur.vad jag har förstått (av mekanikern) så funkar impellern som en tryck pump än en sugpump,dvs den kanske inte suger upp glykolblandnigen.Jag kanske får hälla glykol rätt i slangen och sedan vrida på kranen och samtidigt starta motorn. någon som har nå´n annan ide´? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 23 Februari , 2005 Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg har jag aldrig haft glykol i min utombordare, vad jag vet så rinner vattnet ur motorn när den står upprätt och därmed finns det ej något vatten som kan frysa, däremot så har vi en större båt med en VP diesel inombordare försedd med sötvattenkylning och den måste jag köra igenom med glykol inför vintern, detta för att skydda de delar som ej ingår i sötvattenkylningsdelen t.e.x backslag o.s.v så de ej fryser sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 23 Februari , 2005 Ett bra tips (om det nu är utombordare vi pratar om) är att hälla en glykol blandning i en stor dunk ca 25L som du kopplar en kort vattenslang till, på andra änden sätter du en koppling som passar till spolmuffen. håll sedan dunken ovanför motorn, så blir det själv tryck till motorn. fungerar skit bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goffy 0 Postad 24 Februari , 2005 Hej igen,det får nog bli som Conny skrev med dunk och slang.Jag tror nog ioförsig att vattnet rinner ut,men frågan är hur länge det droppar.Tex vattnet i impellerhuset kanske kan ta sin lilla tid på sig.Min tanke är att starta motorn och kolla kompressionen mm.Sedan åka ca 25 mil i lagom tempo,ev blir motorn kallare av att båten transporteras.Jag vet dessutom inte om motorn kan vara i helt nedfällt läge på kärran,men det hoppas jag.Hursomhelst hoppas jag på 15 grader varmt och solsken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 24 Februari , 2005 Hur mycket kostar en skvätt glykol? några tior tjugor på sin höjd.......men vad kostar en sönderfrusen motor att laga . aj aj de e ett gäng tussingar de så varför chansa...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CillaLu 0 Postad 24 Februari , 2005 Det är säkert inte optimalt att starta en motor i -10 grader, men det gör jag varje dag det är kallt och rännorna här inte frusit igen... Inte bara startar. Kör också. Bränslet är inte att förglömma. Dels det som finns kvar i slang och motor om den inte tomkörts innan, och dels det som finns i tanken. Det finns allehanda kloka råd som gäller 4taktare och 2taktare och K-sprit (som inte heter så nu i handeln men som fungerar ungefär som K-spriten gjorde) men min erfarenhet är att vissa 4- och 2taktare vill ha hjälp med det vatten och iskristaller som samlas i tankarna, och andra behöver det inte. Men ingen av mina motorer har mått illa av en dos av motsvarigheten till K-sprit - vad jag kunnat se! Och det gäller faktiskt oavsett om jag har bränslefilter eller inte. Vissa motorer stannar obönhörligen om jag inte hällt 40 spänn Ksprit i tanken när det är kallt. Kanske kan någon annan förklara varför och hur teoribildningen kring detta ser ut. Minst 5 motorer hos mig har iallafall krävt K-sprit på vintern för att vilja gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 25 Februari , 2005 Först av allt måste du värma upp motorn så termostaten öppnar! tar ca en 25min (om termostaten inte är öppen så går inte glykolen igenom alla kanaler) . annars så får du ta ur termostaten om du inte vill vänta. sedan kör du igenom glykolen! svar ja det kommer droppa massa glykolblandning! MEN håll en stor plastsäck runt motorn som samlar upp allt vatten. När vattnet börjar ta slut så stanna motorn, häll tillbaka allt i dunken igen och börja om, om du så vill! Eftersom du värmde upp motorn innan med färskvatten så är det inga problem med att andvända glykolblandningen även nästa år! Motorn skall alltid vara i nedfällt läge och splinten som justerar vinkeln skall vara ur pga att annars blir den sned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 25 Februari , 2005 Hej! Spolmuff med glykol kan ni glömma ... om det är en motor med samma konstruktion som min Honda! Glad i hågen tänkte jag i höstas konservera motorn enligt denna busenkla metod ... men jag kan meddela att glykolvattnet aldrig kördes runt i motorn, det läckte ut genom de övriga 3 st vattenhålen på nedre delen av riggen. Som grädde på moset läckte det dessutom från spolmuffen, eftersom Honda:n har ganska stora sidointag av kylvattnet! Så det blev inte något över för impellern att jobba med! Men som det redan påpekats ovan ... om motorn är nedfälld rinner allt vatten ur riggen innan det frusit, så min åsikt är att du kopplar på spolmuffen med vanligt vatten och kör som vanligt. Snacket om att vattnet fryser i slangen köper jag inte, om inte slangen är frusen innan du kör igång. Och troligen lär det spruta överskottsvatten ur riggen, så du lär märka om det upphör .... då är min rekommendation att stanna motorn :-D OK, är det RIKTIGT SVINKALLT kanske det kan frysa i slangen på den korta tid vi pratar om här! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goffy 0 Postad 25 Februari , 2005 Hej. Jag har funderat på det också.Motorn är en evinrude v4 140 -89.Kylvattnet ska väl bara komma ut där avgaserna kommer ut eller?Hoppas riggen håller tätt. Om vädret är någorlunda mildt,en prognos ligger på ca -1till -5 så startar jag nog bara motorn en kort stund,en min eller två.Och hoppas på att vattnet rinner ut.Jag vill INTE bränna impellern och riskera att köra utan kylförmåga.Har tänkt göra ett kompressions test också.impellern kommer väl fördela kylvattnet om bara startmotorn går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 25 Februari , 2005 Kylvattnet kommer ut ur alla möjliga hål nertill på riggen (i alla fall på Hondan ... så du behöver inte ens hoppas på att det rinner ut! Det rinner ut. Punkt slut Är du orolig ändå, så kan du väl täcka över motorn innan, och köra en kupevärmare under täcket så att du tinar upp den till plusgrader! MEN! Kolla att det kommer kylvatten ur skvallerröret (typ inom max 5 sekunder) när du kört igång den. Det är beviset på att du har rotation på kylsystemet! Skvallerröret brukar sitta ganska högt upp på riggen, strax under motorkåpan! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Februari , 2005 Hej! Det är så mycket snack om att konservera motorn. Vad menas med konservera?? Jag fattar inte hur fasen man lyckas man få in motorn i konservburken? Det är ju vansinnigt trångt! Dessutom så krymperväl metallburken i minusgrader och då måste det väl bli ännu trängre....Eller har jag missuppfattat det helt hur metall påverkas av köld/värme? Har jag för liten burk eller gör jag något annat fel? Tacksam för snabbt svar av någon båtkunnig!! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CillaLu 0 Postad 26 Februari , 2005 Ha ha, hej Roddarn, Ja det här med att konservera motorer finns det lika många olika sätt som hur man tar hand om tänderna i munnen... Glykol på utombordare är ett glömt kapitel för min del, sötvatten likaså (men det beror på att sjövattnet i Östersjön nära Mälaren inte är så salt). Att låta motorn dricka upp all bensin är viktigare. Utan soppaslang får den gå till dess den stannar. Bensin är mer färskvara än man kan tro. Den soppa som finns i motorn på våren är inte samma kemiska soppa som den man fyllde på, och den sätter igen förgasare mm. Och att se till att växelhuset är välfyllt med olja förstås. Bjuder man motorn på sötvatten och glykol bör man nog också bjuda den på detta om den ska vara körmässig på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goffy 0 Postad 26 Februari , 2005 Hej. Tack vare alla svar här på forumet,känner jag mej stensäker på en provkörning.Allt packat för resan imorgon.50 mil tur o retur.Bäst att kolla att allt är som det ska............ Hm vänta lite nu.....vad står det för namn på postväxeln ?????????? Kärringen på banken har skrivit FEL förnamn på säljaren. Efter lite samtal till min telefonbank som påpekar att säljaren kan få svårt att få ut pengarna återstår bara att skjuta upp resan till nästa helg (snyft). Tack Nordea för proffsig service !!??? Åter till ämnet konservering.Engelsmännen anses ju konservativa,dom kan nog sin sak med motor konservering.Fyll på med Guiness bara.Eller som Egypterna kanske,Mumifiering,Ta ut inälvorna (motor,förgasare,tänstift och annan skit) och fyll med olja och linda in i tygstycken. äh, jag vet varken in eller ut längre........ :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Februari , 2005 he he....glöm inte att packa ner en burk också! Men rostfri ska den nog vara! Framför allt: Lycka till med både test och testreslutat så att du får dig en härlig båtsommar 2005! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser