henker 0 Postad 21 Juni , 2013 Hej.. Jag är väl ingen höjdare på de här med koppla och så, därför behöver jag er hjälp.. Jag ska koppla nyckel till strömbrytaren, och en knapp för att sedan starta. men jag vet inte hur jag ska koppla. Hur kopplar jag ihop kablarna för att få startmotorn att starta motorn?. Tacksamm för all hjälp jag kan få. Jag bifogar en bild... http://postimg.org/image/qrnmkgdc7/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juni , 2013 Välkommen till forumet! Hur startar du motorn idag och varför vill du ändra? Krånglar det eller vill du kanske förbättra stöldskyddet, eller vad?? Normalt kopplar man in en avsäkrad pluskabel från batteriet på startmotorns solenoid vid start, det är allt som behövs förutom aktiverat tändsystem.[Detta kan ske med nyckel i det sista återfjädrande läget som på en bil, eller med återfjädrande startknapp. Solenoiden drar några enstaka ampere, lite beroende på motorns storlek, men en standardsäkring på åtta ampere räcker mer än väl. (Bildens gula kabel märkt START leder gissningsvis till solenoiden och när avsäkrad batteriplus på ett eller annat sätt kopplas dit så snurrar start- samt bensin/diesel-motorn. Ser att det står Magnapower II, är det måhända nån större inombordare eller kanske bara nån 80-tals USA-utombordare som frågan gäller?)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henker 0 Postad 23 Juni , 2013 Hej! Har nyss köpt motrorn och skulle vilja veta hur jag koplar in tändningslåse så att de fungerar har provstarta den via startmoton med ström från bateri. nu ska jag jag hänga den på båten och koppla ihop det så det fungera med nyckel start och stopp det är en 80 talare 60 hk chrysler utombordare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 26 Juni , 2013 Maila mig, jag har schema till din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimman99 0 Postad 18 Juli , 2013 Hej! Är ny i båtvärlden och behöver liknande hjälp. Köpte en 80-talsbåt med en Chrysler 55hk där elen inte är kopplad färdigt och tänkte att det kan ju inte vara så svårt... Det är kopplat likadant som din bild och fram verkar fyra av dessa sladdar varit använda, jag förstår bara inte hur. Batterikablarna är ju som dom är, sen är det en sladd till tändningsnyckeln (satt en knapp bara som jag bytt), var ska den kopplas på? Var ska de andra in?? Hälsn Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 27 Juli , 2013 Kopplingen beror på vilken typ av tändsystem du har. 55Hp fanns i två versioner med fyra olika kopplingar. Har du en 55Hp med dubbla förgasare eller en med en förgasare. Dubbla förgasare har en kopplingsbild, den med enkelförgasare har tre kopplingar. Enkelförgasaren hade magnettändning, batteritändning och CD-tändning. Maila mig så kan jag hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimman99 0 Postad 27 Juli , 2013 Hej. Vi rev ut elen och satte i tändlås, startknapp, lampor, säkringar mm så det är löst. Nu är den i havet, enda problemet som återstår är att backväxeln inte vill hoppa i, framåt driver den bra. Kan det va något invändigt reglage som goggat ihop eller tror ni det är nåt värre...? I övrigt går den fint i motorn. Eller är det något med reglageiställningar? Jag ser dock att staget på motorn rör sig bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 28 Juli , 2013 Går inte backväxeln i överhuvudtaget eller hoppar den ur? Om den inte går i så kan den vara feljusterad på växelstången. Har du enkelförgasare eller dubbel? Dubbelförgasarmotorn bytte växelhustyp 1978 (tror jag) och dom hade olika justeringsförfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimman99 0 Postad 28 Juli , 2013 Nej den går inte i alls, kan ge fullt utslag men det enda som händer är att motorn rusar upp i varv. Däremot blir propellern trög att dra runt om jag snurrar den för hand med reglaget i backläge... (Med motorn avstängd off course...) Så på något sätt finns det ju connection men jag blir inte klok på vad som fattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimman99 0 Postad 28 Juli , 2013 Ang förgasaren TROR jag bara det är en, ser ut så iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 12 Augusti , 2013 Maila mig så kan jag försöka hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser