Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Ivarboatboy

Evinrude 50 hk BEHÖVER AKUT HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej! jag har en Jofa stingsport med en 50hk evinrude från -75. problemet är att motorn är JOBBIG!!! när jag startar den skall den värmas upp i 2 min vilket har gått bra tills nu, för när jag vrider nyckeln startar den men ändå för att tomgångsgasen är på högsta varvar den bara lägre och lägre.... för att tillslut dö. det går ABSOLUT INTE att lägga i en växel för då tvärdör den. att motorn är såhär orsakade att jag fick bogsera hem jofan med morfars eka med 2hästars vilket inte heller var så kul.... är så tacksam för svar att ni bara inte kan ana det!!!! /ivve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den får sannolikt inte tillräckligt med mat, ev alldeles för mycket. Om den går bättre när du pumpar på blåsan och du kan pumpa den stum har du problemet före förgasarna, skit i filter, bränslepump, kopplingar osv, testa gärna med annan tank/blåsa/slang oxå.

Går det inte att pumpa den stum är blåsan kass, flottörventilerna i förgasarna håller inte tätt o de flödar över eller är pumpmembranet i bränslepumpen kass och den flödar över den vägen. Kan du pumpa blåsan stum och den ändå inte går bättre har du sannolikt problemet i förgasarna och de får tas isär och göras rena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag startade jag den fast när den höll på att stanna tryckte jag bara till på elchoken och vips så varvar den upp igen! På så sätt kunde jag köra ut och på lite högre varv med växeln i gick den skitbra och sen när jag varvade ner så stannade den inte :D. när jag pressar på blåsan blir den nästan direkt väldigt hård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att den vaknar på choken tyder starkt på att du har skit i förgasarens tomgångs/lågfartskretsar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaee.. Skiten sitter i bränslemunstyckena/kanalerna i förgasaren. Utombordare saknar oftast luftfilter, behövs inte..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...