frost 0 Postad 21 Juni , 2013 Hej jag undrar om det någon som kan hjälpa med tips. har köpt en ny vdo bränsle mätare samt en ny wema rör givare. när jag kopplar in dessa så visar mätaren full tank i rörgivarens båtten läge samt tom i topp läge. har provat att skifta givar kablar men samma funktion. vad kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 21 Juni , 2013 Med största säkerhet är inte VDO-mätaren kompatibel med WEMA-givaren. Det finns olika standarder för vilken resistans som givarna arbetar med: VDO-typ: 0-180 ohm eller 10-180 ohm Amerikansk typ: 240-33 ohm Jag tror du helt enkelt får byta antingen givaren eller instrumentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frost 0 Postad 21 Juni , 2013 Det är vad jag tror men enlgt uppgifter av säljaren skall detta gå Men jag skall kolla detta men tack så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Juni , 2013 Du kan inte ha Wema ihop med VDO mätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 21 Juni , 2013 Visst kan man ha VDO mätare med med Wema givare det har jag i min båt. du har blandat prylar med europeisk och amerikansk standard, tyvärr är dom omkastade i förhållande till varandra, du måste byta ut en del så kommer det att fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Juni , 2013 Men herregud vilket svar... Vilken del skall han byta ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 21 Juni , 2013 Förslagsvis den del som följer amerikansk standard, det är enklare att ha europeisk standard i europa, givare enligt USA standard brukar man få beställa medans europeisk finns hemma i butikerna, ja till och med på biltema, jag vet ju inte vad den frågande har för delar så det får han reda ut själv för att sedan ta ett eget beslut. Sedan kan man ju tänka över sina egna svar innan man ondgör sig över andras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 21 Juni , 2013 Enklast är kanske att ändra märkningen på panelen så att tom blir full och full blir tom... Om bara du själv kör båten så vänjer du dig snabbt, men om någon annan ska använda den krävs lite mer info... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frost 0 Postad 22 Juni , 2013 tack för alla förslag. Till lite hjälp att lösa problemet. Här kommer lite tata över vdo instru mentet. På kartong Nr. A2C59514079 På instrument Nr. A2C53412986 Svårt att veta vad det är för standard på detta instrument men vad jag tror så äer det fel område. ha en bra kväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 22 Juni , 2013 Googla nummret du hade på mätaren A2C53412986 så kommer man till en pdf och där ser man att instrumentet är för 90-4ohms givare, altså en amerikansk standard för båtar med dubbla instrumentpaneler (en extra på flybridge). Instrumentet du vill ha heter A2C53412985, bara en siffra fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frost 0 Postad 24 Juni , 2013 tack för hjälpen dom skall skicka ett nytt instrument. så då är nog proplemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frost 0 Postad 29 Juli , 2013 Hej . det var fel mätare. har fått en ny så nu är det okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser