Intruder 0 Postad 21 Juni , 2013 Hoppas inte rubriken skrämde någon! Jag tar det från början. Sålde för ett par veckor vår mkt trogna Ht båt med extremt trogna 38år gamla Mercury, till förmån för denna. när jag såg bilden på Blocket kunde jag inte låta bli. Har alltså köpt en Amerikansk Dc med namnet Intruder Cuddy Cabin 210. Båten är ok skick. Motorn, startade inte vid köpetillfället. Men eftersom motorn är Bmw 525 tds från början på 90 så tänkte jag att det nog bara är ett enkelt fel, en diesel bara går och går ju.. Startmotor, bränslefilter och förpump är nu bytt. När vi bytt detta konstatera vi att insprutningspumpen är paj också, den som drivs av kamkedjan. Nu kommer själva frågan. Ni som har erfarenhet av inombordare, det har absolut inte jag. Ska jag satsa vidare på denna motor? Borde jag byta motor kvickt, en bilmotor har inget att göra i en båt? Om jag byter till en likadan motor, ska jag tänka på något speciellt? Obs hela montaget är gjort av förrförra ägaren vad jag förstår, original ska det vara en Mercruiser 175hk i. Det ser lite haffsigt ut tycker jag nu, väldigt mkt elektronik från bilen har följt med. stort tack på förhand till er som hjälper till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 21 Juni , 2013 Ojojoj.............. Ja,grattis till båten i alla fall. Men om jag vore dej,riv ut skiten o få tag på en begagnad motor,bensinare igen. Finns massor med bra motorer på blocket just nu. Det där kan bli en never ending story annars.......... Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Intruder 0 Postad 21 Juni , 2013 Tack för snabbt svar. Är det inte en fördel med dieselmotor? Passar vad som helst på drevet, Bmwn hänger i nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 21 Juni , 2013 Disel är såklart bättre men dyrare och tyngre än bensinare vid samma effekt. Kan medföra problem ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 Juni , 2013 Hej byt din motor till en bensinare, idag finns ingen vinst med att köra diesel, alldeles för dyr i inköp och för lite vinst i bränsleekonomi. Finns många på blocket som tidigare sagt, men kontakta en marina kop en riktig motor dock ej penta men mercruiser el dyl. Det blir så mycket roligare att vara på sjön när allt fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 22 Juni , 2013 Vad för problem? Det sitter en diesel i båten idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 22 Juni , 2013 Är det en Bayliner 210? http://www.boatsales.com.au/boats-for-sale/boatdetails.aspx?seot=1&R=14865904&silo=-1&__Ns=pCar_RankSort_Int32%7c1%7c%7cpCar_Price_Decimal%7c1%7c%7cpCar_Make_String%7c0%7c%7cpCar_Model_String%7c0&Cr=&trecs=3&__N=1456%20285%204294911459%204294888111 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 22 Juni , 2013 Kanske är bättre att prova med en beg. insprutningspump http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21038803 t.ex. Du har ju redan lagt ned ett antal kronor på motorn. Är det insprutningspumpen så har du en bra motor när den fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 22 Juni , 2013 Kan vara en sådan här också http://www.lighthouseharbor.com/Page.aspx/diid/7430182/list/InventoryList/pageId/85433/view/Details/2004-Bayliner-Cuddy-Cabin-210-CU-FULL-CAMPER-ENCLOSURE.aspx Många olika modeller har de gjort genom åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 22 Juni , 2013 Båten är nog inte tänkt att ha disel från början. Eftersom det är en Amerikansk Dc. Så en disel kanske ger för dålig effekt för sin vikt,om du förstår vad jag menar. Har läst att detta har varit ett problem i andra USA daycruisers som bytt från bensin till disel. Vad jag förstår så är detta ett problem om man har bytt till en marindisel i en relativt liten dc som är designad för en lättare bensinare. Men detta kanske ej gäller bmw bildisel,va vet jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 22 Juni , 2013 Jag tror inte att hög vikt på motorn är ett problem, den väger knappast mer än originalmotorn. Det är ju en personbilsmotor vi snackar om. Snarare är problemet att det är en motor som inte är dimensionerad för marint bruk. Liten cylindervolym, låg effekt, klent gods, denna motor kommer att få jobba hårt. Dieselmotorer för marint bruk hämtas ju vanligen från lastbils- och traktorsegmenten av en anledning. Risken är ju också att mycket sånt som brukar vara special för att klara marin miljö har hängt med från bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 22 Juni , 2013 En marin disel medför viktproblem i en liten dc,en bil disel hör hemma på land. -det va ett evigt tjat om vikt från min sida.....ska sluta med det nu.skål..... Annars är den där 525 tds en riktig slitvarg när den sitter i en bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Intruder 0 Postad 26 Juni , 2013 Då kommer en följdfråga. om man lyfter ur motorn. Vilka motorer passar där sedan, mot backslag och drev o allt vad det heter? Ser alla motorer lika ut i anslutningen, passar vad som helst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser