Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Gäst Weber

Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!

Rekommendera Poster

Att det inte finns gamla båtar som är utrustade med nya maskiner, eller för den delen besitter ny inredning är i allra högsta grad ett felaktigt påstående.

 

Vår båt uppnår i år en ålder av 34 år. Tidigare bestyckad med en V8, idag sitter en D3 i den, gångtid? 28 timmar i skrivande stund. Mindre än många båtar med tre år på nacken.. Inredningen? Det som behövts bytas ut har blivit just utbytt de senaste två åren. Kostsamt? Javisst! Men vad gör det när man tycker om gamla båtar och vill kunna känna trädoften trots att skrovet är av plast? Och vilken av dagens båtinredningar i fuskskit kommer hålla lika bra i 34 år? Det har vi nog svaret på allihop? Skulle också vilja påstå att med den tjocklek på plast vår båt har så skulle ett grundstötande kunna genomföras utan problem. Skulle aldrig vara möjligt med en ny...

 

Har också en bekant vars båt är 39fot, (80-talare) den har kostat honom 1,4 miljoner de senaste åren, en totalrenovering utan dess like! Skulle du säga det till honom skulle han idiotförklara dig... Varför då en totalrenovering istället för en ny båt? Han älskar den! Kapitalfördärv? Helt klart! Värdesätta och uppskatta sin båt? Sannerligen!

 

Så sluta nu att bråka grabbar, några är tillräckligt sentimentala för att komma fram till att båtlivet handlar om mer än prylgalenhet. För de som inte är det utan vill bräcka grannen med en ny båt vartannat år, gör det, ha kul och spendera pengarna på det sättet istället! Skall man endast betrakta den ekonomiska aspekten så är väl inget av dessa två alternativ mer fel än det andra?

 

Njut nu av sommaren och åk mycket båt! Ny eller gammal, renoverad eller inte! För vad är vi båtmänniskor utan båt? Aningen rikare? Sant! Men fan inte lyckligare!

 

/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Ja men så underbart att det finns några som kostat på just ny motor och inredning. För övrigt finns det ingen som skrivit att det inte förekommer några totalrenoveringar över huvud taget! Därimot är merparten av det som säljs av dom äldre pråmarna. INTE renoverade det minsta. Roligt att ni har gjort det. Grattis och njut nu av det samt ingen kommer idiotförklara er för det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Se det positiva.


0,2 lagen har hjälpt till att en del lämnat båtlivet och bidrager till fler båtar på begagnatmarknaden vilket ger lägre priser  (regeln med tillgång resp efterfrågan)


Även har det blivit mycket lugnare på sjön när sjökrogarna står tomma och åter råder stillheten. Mys pys


Dessutom finns nu KBV och sjöpolis tillgänglig i större omfattning och kommer garanterat ta hand om alla som försöker stjäla båtar och motorer vilket ytterligare bidrager till mer som blir kvar och minskad nyförsäljning.


Så se det positiva. Behåll din gamla båt och vårda den väl och slipp problemen med en annan båt som du inte känner till allt elände med. 


Tänk på att det är även bra ur ett miljöperspektiv att vårda befintliga båtar istället för köp och slängsamhället.


 


Självklart är jag på så här bra humör eftersom idag är sista dagen före semestern och nu utlovas strålande sol. yescheeky


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget nytt att priserna på båtar åker upp och ned. På 90 talet skulle en bekant sälja sin ett par år gamla båt. Han skulle fått mindre än halva nypriset. Så vad gjorde han? Han ställde båten på land ett par år och sålde den för nästan nypris.

Det kommer nog en dipp nu, men priserna kan säkert komma tillbaka om ett par år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22% på 6 år PLUS inflationen.

Om du köpte din båt för 1000 000 dollar 2006 skulle du fått 1666 uns guld

Om du säljer din båt för 1000 000 - 22%  2013 så har du 520 uns guld.

 

Bensin kostade 2006 11,64 och idag 14 kronor. => 35 % mindre bensin för båten på de åren. Osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnad på nu och då vill jag påstå. Det har importerats enorma mängder båtar de sista 5-8 åren. Mängder av nybåtsfolk som tillkommit och tyvärr är det väldigt många av dessa nya som gått från eller vill från sitt båtägare. Lägg där till den stora skara som pensionerar sig från båtlivet med mycket äldre båtar.

Jag kan tyvärr inte se nån ljusning på begagnatsidan. Vart skall alla båtar ta vägen?

Även om båtarna skulle bli otroligt billiga så är det många som inte kan skaffa en pga ägandekostnaderna.

 

 

Beträffande klipp

Köpte min senaste båt i England och anser mig ha gjort ett klipp. Säljer jag den nu vilket jag funderar på så kommer det garanterat ha visat sig vara ett klipp. Tanken är därefter att köpa större båt igen. Dock är det en del som måste klaffa för att det skall bli av. Skulle det inte bli av så köper jag troligen en likadan eller liknande igen. Skulle då pundet ha gått upp så kommer jag kanske få samma båt för samma summa jag fick för den jag sålde. Då borde man väl kunna säga att mitt klipp helt plötsligt försvann :)

Bara en dåres tankar över ett klipps vara eller icke vara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå där....om du i stället för guld skulle ta och kolla hur många bärbara datorer du fick för 100.000 2006 och jämföra med hur många (och betydligt bättre) du får för 100.000 -22% i dag .........

-Att man har rätt kan ju bevisas på många sätt-

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klipp gör man väl bara om man köper till ett pris som ligger (långt) under rådande marknadspris respektive säljer (långt) över rådande prisbild.

Om marknadspriserna nu betraktas som låga och man köper en viss båt till det nu rådande priset, då gör man väl inget klipp - oavsett vad prisbilden var för några år sedan och inte ens om priserna vänder och stiger. Man har bara köpt till marknadspris och gör en nominell realisationsvinst eller -förlust den dag man säljer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bäste vän!

Lägg din tid på din båt och gör något konstruktivt - det gör jag. Bitterhet mår ingen bra av smiley

Du vet ju inte ens vad du snackar om !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kloka ord Jesper!

Jag tror som så att det finns folk här som inte har råd att ha båt men som har det ändå men båten de äger motsvarar kanske inte den båt de egentligen vill ha. Summan av detta blir bitterhet och det är väl lätt att se vem som sitter med för liten pe... flåt; båt.

Denna debattråd hålls igen av två personer som verkligen är bundis med varandra. Kul för dem eftersom det uppenbart är så att det den ena har, ja det saknar den andre.

Vi andra som inte behöver ryggdunka varandra och som tar våra kostnader som män kan ju fortsätta att fnissa bakom ryggen.

Låt det kosta!

Jag har ett förflutet som mountainbikecyklist. Jag har sedan 1996 köpt enbart handbyggda Cannondalecyklar och den sista C´dalebiken jag köpte, innan jag slutade med sporten 2006, var en Jekyll 3000. Denna gav jag närmare 53.000 kronor för. Jag sålde den 2012 för 6.000 och då fick köparen en cykel i nästan nyskick med all utrustning i toppskick och helt uppdaterad. Tror våra vänner Weber och Soumi-Batti att jag ens rynkade på näsan när jag fick mina 6.000 spänn...

Vi köper det vi vill ha, vi betalar vad det kostar och mår prima av det.

Punkt!

 

 

post-10024382-1394237568,8843_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå själv där ;) Priset på datorer har väldigt lite att göra med inflation att göra tror jag. Det är teknikutveckling. Priset på bensin, guld, , hus mm har gått upp samtidigt som båtar går ner. Ingen bra utveckling för båtar tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart skall alla båtar ta vägen?

Drar en rövare. Insjöar, Polen och Ryssland. I övrigt har du en poäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså... helt ärligt. Det är väl ingen som ifrågasätter att båtar tappar i värde - oavsett hur man räknar? Frågan är väl om det är katastrof att de tappar i värde, eller om det är naturligt att teknik som används, slits och åldras tappar i värde..?

Skulle vara kul att läsa ett inlägg från någon som köpt sin båt som en säker investering (lika guldet du jämförde med) snarare än som en hobby, eller ett semesternöje, eller ett fordon för transport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaxSchmeling, du pratar i kringelikrokar.

Vissa här...

Det är uppenbart att..

De har små...

Helt uppriktigt, om du vill ha något sagt. Säg det rakt ut istället! Det sätt du smyger som katt kring het gröt är ganska irriterande.

Sen om du gillar att bränna pengar, kul för dig. För min del tillhör jag den där lilla skaran svenskar med balans på ekonomin. 10% belåningsgrad på huset (i Stockholm), har bilar, båt, utövar en hel rad sporter, vi reser mkt, ungarna har en välfylld fritid. Javisst kan jag gå och köpa en 40 fots motorbåt ny om jag så vill. Eller ett 70-talslik som du har och rusta upp den för 1 miljon om jag vill.

Oavsett vilket. Jag gör som jag vill utan att skriva vissa kanske borde eller jag vet inte om jag törs säga det här, men... osv osv

Skärp dig MaxSchmeling. Och du, ta och gräv ned den där stridsyxan va. Vi själva var ute och åkte ring efter båten igår kväll och idag ska vi till stranden.

Ut med dig i solen istället för att sitta på MG och vara bitter. Vem vet, du kanske träffar den rätte utanför dörren...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Jag är rätt så övertygad om att alla här på forumet har förstått hur gigantisk plånbok du har Max. Det brukar ju som oftast vara att skrävlarna är dom som önskar att livet vore som dom skriver och skryter om. Men som oftast så brukar inte deras verklighet se sådan ut smiley

 

Men vi har förstått att du är fett rik! Så snälla sluta få med det i var och varannat inlägg. Sedan att du inte har näsa för affärer det har du ju skrivit under på angående cykel affären. 

Jag med flera skrattar så tårarna rinner vilken lirare du är.... cool

Av allt du postar här på forumet är ju 90% ren dynga. Simma lugnt nu mannen.... Här får du en dunk i ryggen också för det kan du behöva. Hahahahahahaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är du inte alls, om du inte blivit med båt precis nu i dagarna då, tills dess du är båtägare och funderar på att köpa en båt är du spekulant. Köpare blir du den dag du slantar upp, skakar hand och biter i det sura ekonomiska äpple en båtaffär är. 

Själv räknar jag hela vår båt som avskriven (First 35s5 från 89), eventuella pengar som trillar in vid försäljing blir en bonus. Har man inte råd att tänka så anser jag inte att man har råd att vara båtägare ^^.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Då är jag helt klart köpare! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här ser man konsekvenserna av att ge sig in i ordkrig med enskilda forummedlemmar. Helt andra personer lägger sig i och vräker ur sig det ena och det andra. Mitt inlägg var svar på den lilla förvirrade matrosen MaxSmellBad påhopp att du och jag skulle vara bundisar och så överbelånade så att vi knappt hade råd att äga våra båtar.

Men du har rätt, den här tråden är dynga och leder inte till något gott alls. Admin borde ta bort skiten.

Liksom 100% av det Saeri skriver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl där skon klämde kan man tänka, med tanke på hans utfall mot mig att jag verkade så mallig.

Han har inte köpt något och kommer inte göra det heller. För han är pank. Enkelt. En fönstershoppare gör ingen säljare glad.

Det är därför man skriver tydligt i annonsen: Provtur efter påskrivet kontrakt, med möjlighet att backa ur. Så slipper man alla som har som söndagsnöje att testa båtar de aldrig kommer köpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Jag har köpt flera stycken. Ja en hel jävla påse faktist. Hallonbåtar tror jag dom hette wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå part III

Det enda jag ville göra klart är att om man ser till antalet kronor så har ju båten gått ned 22%. Men i praktiken så får man ju räkna med inflationen. Så egentligen har ju båten kanske gått ned med ca 30%-40%. Men frågan är ju vad inflationen egenligen är just nu. Enligt KPI så är den 2%. Tittar man på bensin, båtar, guld, makaroner mm så lutar det emot 5-10% enligt min uppfattning.

Jag är överrens med dig att ingen köper en båt som investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT-varning här men ändå...

Guldet är idag nere på ca 270,-/g. Ungefär samma nivå som 2011.

Lagom kul för oss som gjorde senaste köpen i november på 370,-.

För tillfället har jag alltså större värdeminskning på guld än på båt....smiley

Dessa frågor kan man alltså vira o vända i debatter tills man ligger raklång med skallen mot öster. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att kanske döda debatten lite men är ni så himla fattiga så att ni bryr er över en förlust på ett par hundra tusen när det handlar om ert kanske största intresse i livet och er viktigaste fritid semestern?

Tycker att ens fritid och hobby måste få kosta och jag håller med MaxS... att det går inte att sätta ett pris på den känslan man har när man får lägga ut med sin pärla och känna sig nöjd.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dålig försäljning behöver ju ingen göra. Om du inte är väldigt desperat och i akut behov av pengar. Och det är just det jag tror många är idag när det är lättare än någonsin att låna pengar. Folk köper båt för att prova på. När intresset upphör ska båten säljas så fort som möjligt och blir inte båten såld inom första veckan toksänker man priset.

 

Jag tror man tappat respekten för pengar i allmanhet i samhället. Se bara på lyxfällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då, inte dödar du debatten. Och varför skulle du göra det, det finns väl ingen anledning. Däremot tycker jag du ser det lite i svart och vitt. Det är ju inte alltid så enkelt som att den rike aldrig bryr sig om en större förlust och att en förlust skulle vara något som enbart en fattig tycker känns beklämmande. Ofta har de rika blivit just detta pga att de hanterat pengar vettigt.

Det kan också vara så att man helt enkelt är avogt inställd till att göra dåliga affärer (dit får jag nog räkna mig själv).

Man kan även helt enkelt vara snål. Det behöver heller inte innebära att man är fattig. Ofta har snåla fattiglappar betydligt mer pengar än man kan tro. Ofta beroende på att de är just det.

Man kan heller inte ta för givet att alla här på forumet ser båten som sitt största intresse eller det viktigaste att sysselsätta sig med på semestern. Båtliv kan komma lite längre ned på listan även om man är skribent här.

En ganska talande bild av  rika och båtköp kan man få om man funderar på varför den ena efter den andra tillverkare av större/dyrare båtar går omkull. Najad, Nimbus, Nord West, Storebro, Sealine etc. Det är inte så att de som har råd att köpa dessa båtar har blivit så mycket färre senaste året. De finns alltid där. Däremot är det så att dessa ofta har ett ganska bra sinne för pengar. Tidigare kunde de köpa t.ex. en Nord West för 3-4 mille med vetskapen att de kan ha kul med den ett tag, så länge det tycker det känns bra. Sedan sälja den och få tillbaka det mesta av sin investering. Nästan som att ha pengarna på banken, inte riktigt då kanske, men lite ditåt. Idag vet de att om de köper en sådan båt kommer den ofelbart att sjunka märkbart i värde. De får alltså räkna med att förlora kanske 1,5-2 mille på några år. Detta tycker många av dessa rika köpare inte om, det går emot deras värderingar, utbildning och fostran. Därför uteblir många köp och tillverkarna får slå igen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu läst igenom hela tråden och måste säga att det var ganska intresant och roligt tidsfördriv. 

Kan tyvärr inte hindra mig själv från att ge min synpunkt på det hela.

Måste säga att jag tycker att båda sidorna har vissa poänger i vad de säger.

Värdeminskningen 

Tror alla är ganska överens om att de flesta prylar normalt sett har en värdeminskning, inte så mycket att orda om det . Det man där emot kan ha tankar och synpunkter på är vad som är en realistisk värdeminskning på den specifika prylen. Som sagt alla prylar minskar inte i värde ,vissa stiger till och med i värde. Misstänker att webers synpunkt var att en C20 hade minskat orealistiskt mycket i värde.

Pratar man generelt sett så har väl båtar haft en förhållandevis liten värdeminskining i förhållande till tex bilar vilket varit positivt och bra för alla oss båtägare så det är väl inget annat att säga än att det är tråkigt att vissa båtar tillsynes har börjat få samma värdeminskning som exempelvis bilar.

En bra affär ? 

Uppenbarligen har man ganska olika uppfattning om vad som är en bra affär. En affär kan vara bra på olika sätt , den kan vara bra på ett kännslomässigt plan och på ett ekonomiskt plan. En del menar att en bra affär endast kan mätas i hur mycket pengar man har tjänat, de menar att man inte kan göra en bra affär på något som minskar i värde.  

Jag skulle vilja påstå att om man förutsätter att en vara minskar i värde kan man mäta hur bra en affär är i förhållande till i hur stor utsträckning man lyckats undvika värdeminskningen. Det kan man göra på två sätt antingen köpa till ett bra pris under dåvarande marknadsvärde eller köpa en sådan typ av produkt som inte minskar i värde.

personligen förstår jag inte varför man man inte kan kombinera ett kännslomässigt värde med ett ekonomiskr det ena utesluter inte det andra med tanke på hur oändligt många oliak båtar det finns.

Om jag nu berättar min båthistoria: 

Jag köpte min första båt en bayliner 175 för 100k vilket var ca 15-20 under marknadsvärdet på den tiden vilket jag hade koll på , jag hade även koll på att 175:an inte hade rört sig särskillt mycket i pris de föregående åren utan att det var mer frågan om skick än årsmodell.

Jag sålde båten 3 år senare för 110k , jag hade kanske investerat ca 8k i den så man kan säga att jag gick mer eller mindre +-0 på den affären.

När jag köpte båten så var jag inte säker på om båtlivet var något för mig eftersom att jag inte hade haft någon båt tidiagre.Men med tanke på att jag redan förutspått att jag i princip inte skulle förlora några pengar på båten så varför inte prova, som sagt som att ha pengar på banken.

Nu har jag köpt en gamal 1960 talare plast /trä båt som jag renoverar för fullt för att kunna åka nästa år. Detta projekt har bra mycket mer kännsla än den förra båten samtidigt så kan man inte bortse från att jag har med i kalkylen att jag ska få tillbaka pengrna +-0 då jag säljer den, visst allt jobb for man aldrig betalt för men rent ekonomiskt.

Summa sumarum, en bra affär kan vara att undvika värdeminskningen i större utsträckning  än normalt samt att man kan ha ett genuint båt intresse samtidigt som man tänkre ekonomiskt. 

Avslutningsvis måste jag säga att jag inte förstår riktigt syftet med tråden ? var det bara för att konstatera att tex en C20 enligt weber hade tappat orealistiskt mycket i värde ? eller vad var syftet ?

Peronligen får jag dom vibbarna att syftet nästan var att håna de som exempelvis har en c20 för att de har förlorat så mycket på sina båtar på sistone.

Misstänker att de flesta här inne inte är köpare utan redan har sinbåt , att då få höra att det är köparnas marknad att priserna har fullständigt rasat och som pricken över i så framhäver du att du minnsan är köpare. Jag får bara känslan av att det är liet hånfullt tror kanske att det är roten till att mycket av de hårda orden i tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Som svar på din fråga angående Ockelbo C20. Så var det ett exempel på en av många båtar som det handlar om. Att jag tog just Ockelbon var för att vi själva med många andra har ägt en sådan båt. Samt att den har liksom många andra märken varit mycket populär. Den modellen har stått sig bra i pris år från år.

Vi gjorde ingen större förlust då vi sålde den. Men hade den funnits kvar idag så hade det varit mycket svårt att sälja den.

Som sagt det gäller många märken av båtar. Samt ja jag är köpare! Har gjort många bra affärer med båtar. Jag kommer alltid att handla med båtar. 

Har man för avsikt att köpa något för att behålla det på lång sikt. Samt inte bry sig om någon förlust vid en försäljning. Ja då är det ju rätt tid att köpa båt nu. Du får ju mycket båt för pengarna och det finns mycket att välja på.

 

Sedan hur du kan få ut att jag hånar dom som får förlora på sina båtar det får stå för dig! För från min sida så finns det inte över huvud taget på världskartan att jag hånar någon för att man fått förlora pengar eller står med en osåld båt.

 

Men som sagt Ockelbo C20 var ett exempel det kunde likväl ha varit en Storebro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sa jag väl inte riktigt att du hånar någon utan att jag fick de vibbarna och att för de som är i den specifika situtionen kanske lätt kan tolka det så.

 

Jag förstod även att C20 bara var ett exempel men jag spann bara vidare på det exemplet.

Som sagt säger inte att det var din mening eller avsikt att håna någon , jag tror inte heller att det var din mening att framställa det så.

Om man tar en liknelse :

Jag har precis sprungit en mil på 55 minuter och är jätte besviken då jag sprang på 40 minuter förra året. När man sitter där och inte tycker att det är så roligt då dyker du upp och påvisar att jag faktiskt sprang på 40 förra året och att 55 minuter i år måste vara en riktigt dålig tid. dessutom påpekar du att du sprang på 39 förra veckan.

Känns det som något man skulle vilja höra i den situationen, kanske inte , skulle man känna sig hånad ,ja kanske.

Kanske inte är så roligt att bli påmind om att ens båt minskat 50% i värde samtidigt som man påpekar att man själv ska/kan köpa en lika den för halva priset.

Som sagt känns lite som det inte var någon fråga  eller fundering som du ville ha svar på utan mer som att du ville påpeka ett faktum som ingen båtägare kanske skulle tycka vara så kul att höra. Ett sådant konstaterande skulle bara vara glädjande och kul för den som är köpare och de är nog som sagt i minoritet.

Som sagt säger inte att det var din tanke eller mening att framställa det så och jag säger inte att alla uppfattar det så heller , det enda jag säger är att man kanske i alla fall ska tänka tanken att inlägget kan uppfattas som stötande för vissa och där av deras reaktioner.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...