Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst Weber

Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!

Rekommendera Poster

Ok, jag omformulerar mig.

Maxschmelling: Jag tycker allting du säger är fel. Dessutom framstår du som vimsig och ofokuserad. Och det beror nog förhoppningsvis på att du har otur när du tänker.

Bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som kan förlkara skillnaden på en ny båt eller gammal båt för mig? Har du en gammal båt som är nyrenoverad av en klassisk modell, med ny drivlina och allt som tillhör förslitningsdelar, så undrar jag plasten kan den bli gammal så båten sjunker. Köp en ny daycruiser säg 22 fot för runt en mille, eller renovera en liknande båt till nyskick vad är skillnaden? Det är ju bara plasten kvar då, och för 30 år sedan byggdes betydligt starkare båtar med bättre kvalite än idag. Säg att renoveringen går på 400 tusen, då har du nästan 600 tusen till bränsle kul va? För det är ju inte mer underhåll på den renoverade än vad det är på den nya. Eller? Det jag vill säga att blir man kär i en klassisk modell och tycker det är kul att fixa sin pärla och cruisa fram i sommarnatten så spelar inte värdet någon roll, det är båten som är det väsentliga. cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Den nya båten har du garanti på upp till 7 år. Då omfattar även garantin motorn. Sedan har du ett högt andrahandsvärde på en ny båt. Så skillnaden är ju stor på nytt och forntid. Samt hur saker och ting kan lukta efter 40 år är också stor skillnad. Hur många båtar som är 40 år och mera där till omfattas av den typen renovering som du pratar om? Jag har inte sett en enda förutom då äldre motorbåtar typ klasisk racing båtar. Som då kostar miljon belopp att köpa. Hur många Ockelbo C20 finns det med sprillans nya motorer och drivning ? samt som har varit fullständigt rotrenoverade. På nytt byggda från ett tomt skrov och till färdig båt. Svaret har jag åt dig! INGEN... Sedan att det skulle vara skillnad i plasten på nya och gamla båtar håller jag fullständigt med om. För dom äldre båtarna skulle ju med dagens teknik blivit hundratals kilon lättare + starkare. Nya material och metoder för att göra starka skrov. Sedan kan jag förstå en del som älskar att renovera hela tiden. Själv tycker jag om att vara ute på sjön och njuta. Lägga tusentals timmar på en renovering då jag kan lägga dom timmarna på kvalitetstid ute på hav och sjö istället. Det hade jag aldrig gjort utan vill ha välfungerande prylar som kräver så lite underhåll som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Finlandsbåten har med sina inlägg klivit rätt in i det blå skåpet!

 

Du är både bitter och oförskämd ! En jävligt trist combo .....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma gamla gnabb här :-)

Jag tycker inte att marknaden på äldre båtar är död, jag tycker att dessa båtar håller på att hitta sitt riktiga värde. Och även om det svider för många just nu tycker jag det är sunt. 

Klipp, som TS skriver, har du gjort när du kan sälja till någorlunds stor vinst. Så jag skulle vilja säga att idag finns kanske inte så många klipp, men att man kan få mycket mer båt för sina pengar idag än för bara nåra år sedan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket lågvattenmärke!

 

Har du precis börjat i årskurs 3 eller?

 

Så om man inte gillar vad en annan har för syn och värderingar är förklaringen helt enkelt att han/hon är gay?!

 

Jag har en amerikanare 90 talare som jag vet aldrig kommer inbringa vad jag har lagt ut men det rör mej inte i ryggen.

 

Tycker det är kul att vara kreativ och bygga om lite här och där, allt som leder till förbättringar, det skulle jag inte kunna göra med en ny båt.

 

Själva båtägandet för mej är att kunna sticka ut när man känner för det och på hösten-vintern gör man dom där små förbättringarna så man lixom trivs ännu mer med sin båt.

 

Det är livskvalite för mej och det går hand i hand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man är inte gay för att man säger emot. Man är gay om man basunerar ut att man är just det, gay alltså, ungefär 20 gånger på maringuiden vilket max/2012/Saeri gjort.

Nu har jag faktiskt gjort avbön och omformulerat mig, trots att MaxSchmelling inte gjort det efter sitt bebisinlägg. Men du ska ha cred Chrille för att du scrollade upp och saxade just det inlägget.crying

Skit samma, vi har olika uppfattningar. Jag själv har ägt en äldre båt och kommer aldrig göra om det. Har även ägt en jänk och kommer aldrig göra om det.

Ni som äger endera sorten och är nöjda med det. Bra! Var stolta för det och ta inte åt er så fort nån säger emot er, som små barnrumpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som att jämföra päron & äpple givetvis.Vad man väljer för tillverkare på båt och motor oavsett det är gammalt eller nytt spelar stor roll för livslängden och det är då vi har sett en stor skillnad på många amerikanska båtar från 80/ 90-talet som håller mycket låg kvalitet jämfört med tex Windy,Fjord,Joda,Polar,Saga,Coronet,Nimbus,Draco,Bella etc.....

Nästan alla som arbetat med båtar & motorer under många år säger samma sak att plasten i dom nyare båtarna inte kan jämföras med dom äldre pga att vi inte har facit dvs vi får vänta i närmare 30 år för att kunna se om dom håller samma kvalitet,tveksamt om jag upplever detta.

Många tillverkare använder idag samma pluggar till skroven som tex Coronet,Nimbus,Joda gjorde på 70-90 talet vilket gör att båtarna lever kvar men med en annan inredning & tillverkare vilket i sig betyder att många av dom gamla skroven håller mycket hög klass fortfarande.

Köp det som passar din egen plånbok & smak dvs båten skall tilltala dig och kunna vara till nytta & nöje under många år oavsett årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Nu tycker jag att vi alla vänder blad och är nöjda med det vi har ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör att du def inte vet vad du talar om vad gäller plast och tillverkning av skrov vad gäller hållbarhet, du vet heller ingenting om renoveringar, jag har nämligen en toppfräsch dc 21 a som jag är väldigt nöjd med !!!!!

 

Edit ! Jag tänker inte svara dig mera för dina inlägg lyser med okunskap och faktafel, sen får du tycka vad du vill !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alldeles rätt men de tidigare skroven var handlagda och plasten arbetades in i mattan till synlig mättnad uppnåddes, idag sprutas allt ut och risken med torrtlaminat ökar, skroven är även betydligt tunnare idag. Sen finns det nog typ tusen olika uppfattningar om detta, men familjen har ett antal båtbyggare i sin vänskapskrets som arbetat med plast i 30-40 år och de säger samma sak det var mer påkostat och inte så slimmat förr som det är idag. Och som en tidigare gjorde ett inlägg ovan det är samma plast som förr, och har något blivit bättre när något blivit miljövänligare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång så visar du ditt rätta jag Soumi. Fy fn!

 

För er som inte vet så har Soumi tidigare florerat under annat nick och förpestat forumet.

Tyckte att han ändrat sig och betett sig som folk ett bra tag men nu vart det slut på det. Synd och tragiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill varna för att detta inlägg är skrivet av en riktig jubelidiot. Jag har en amerikansk DC fån sent 90 tal som ursprungligen gått i Floridas vatten. Ser ni denna båt så håll er undan så ni inte smittas. wink

Men allvarligt, visst det är inte ett under av stuvutrymmen, den hade heltäckningsmatta och en stor V8. Slängde ut mattan och la in teak i ruff och pentry och håller så sakteliga på att förbättra de saker som JAG inte tycker är optimala. Tar det in det takt MIN plånbok tillåter. Tycker det är avkoppling att hålla på med detta mellan varven på sjön/havet. Framförallt så älskar jag min båt. Ibland mer och ibland mindre beroende på humöret hos den 16 år gamla V8:an. Inspiration kan man hämta massor av hos alla er andra som hittat listiga och snygga lösningar i era båtar.

Min point är att man skaffar sig en båt utifrån de förutsättningar man har iform av tid, ekonomi, intresse och behov. Det är en investering i livskvalitet inte i pengar. Ni som vill göra ekonomiska klipp kan hålla på¨med aktier och annat för i båtbranschen blir ni bara besvikna.

Har en kompis som fortfarande, efter tre år väntar på att göra det perfekta båtköpet. Han har inte varit ute på vattnet många timmar på dessa år.

//LG



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄLTA ? Jag har tre inlägg i denna debatt !! Inläggen får nog ses om anständiga, däremot är dina inlägg tvivelaktiga till anständighet ! De är dessutom betydligt fler än mina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åja Capitan, du kan nog vara ganska vidrig också när du sätter den sidan till. Dessutom är du sjukt långsint. Så att du skulle leta upp mitt svar på tal till Max var ganska väntat. Du har för övrigt också coolat ned dig litet.

Men för er som inte vet så har Capitan i sina mörkaste stunder förstört väldigt många trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gammal granne med en gammal amerikanare (bil) som han åkte med till jobbet varje dag. Vet inte vad det var för modell men man kunde bokstavligen talat höra hur bensinen porlade ner i motorn! Frågade honom hur han kunde få ekonomi i att sitta och åka med den bilen som i övrig var i fint skick och fick svaret:

-En volvo dra ca 1L/mil. Det gör inte den här men allt där över går på hobbykontot! 

Han var nöjd och åka sin bil och var villig att betala för det nöjet! Min poäng är att hela den senaste debatten här är helt irrelavant då somliga vill åka fabriksnytt och andra inte och är villiga att betala för det!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Angående hur vida kvaliteten är på dagens plastbåtar. Samt hur bra eller dålig plasten är.som används hos dom olika båtbyggarna. Den frågan är ställd till ett antal av dom stora Svenska båtfirmorna som gör Svenska hantverk. Micore, Höga Rodd, Sandström, Greatline, mm mm.

Inväntar svar angående detta! 

Men jag är övertygad om att dagens båtar håller minst lika bra som dom forntidsminnen som guppar runt lite varstans.

Höga rodd tyckte att frågeställningen var av stort intresse och skulle kontakta plastleverantören omgående.

Är plasten sämre eller bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasten som material skulle jag tänka mig är tekniskt bättre numera. Kemin går framåt. Men dyr.

På den gamla tiden med billigare plast så misstänker jag att man tog i lite extra mycket i tjocklekar för säkerhets skull. Ofta var det kanske plastaren själv som tyckte att det var lagom. Nu görs allting kostnadseffektivt och med så optimerat lite materialåtgång som möjligt.

Så frågan är om de nya optimerade lågkostnadskonstruktionerna är hållbarare för misshandel typ grundstötningar och köra in i bryggor än de gamla onödigt överdimensionerade.  Svårt att säga utan ett jämförande förstörande prov misstänker jag.

Däremot kan diskussionen om detta gå i cirklar hur länge som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

En del grynnor och bryggor kommer bli förskonade tack vare 0,2 lagen cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

För info!

En leverantör av många förklarar enligt följande!

Jag har mailat vår leverantör för att få ett riktigt bra svar, men i väntan på det så här i semestertider så kan jag väl kort säga att det på intet sätt skulle vara sämre plast idag än för 40 år sedan. Detta är såklart en myt.



Däremot så kan det ju vara så att i vissa fall så har tillverkare ändrat konstruktioner och tillverkningsmetoder. Detta i vissa fall för att förbilliga produkten i tron att bli mer konkurrenskraftig. Men man har då sett att kvaliteten inte motsvarat förväntningarna, och plasten i sig har fått skulden för detta! Så kan det ju vara.



Som en jämförelse och lite kuriosa så har Sicomp AB, en branschorganisation, ställt en fråga till (jag tror att det var SP, statens provningsanstalt) om åldrande av polyesterplast (båten testet utfördes på var 30 år gammal) och svaret blev att om åldrandet pågick i samma hastighet som de första 30 åren så skulle båten hålla i 55 000 år….Femtiofem tusen år. Inget som nån i och för sig kan kontrollera, men det talar i alla fall för att materialet funkar rätt länge!



Ytterligare en anledning till myten kan vara att en del tillverkare använder DCPD- polyester. Denna plast är framtagen för att härda fort så att man kan korta tillverkningstiderna. Denna blir så hård att den ibland kallas för spröd. Vilket är sant, men om man armerar på rätt sätt spelar det ingen roll, för även ”vanlig ORTO-plast” blir spröd felarmerad!



Men igen, ingen plast har blivit sämre på något sätt, utan det jag skriver om är tänkta anledningar till att myten uppkommit!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, samma myter som florerat inom bilindustrin. Plåten är mycket tunnare och sämre i dagens bilar. Förut var minsann plåten så tjock att den höll för en krock...osv..osv

 

Tekniken går framåt med lättare och starkare material. Ibland blir det sämre men oftast blir det bätre, det kallas utveckling. Detta är dock inget inlägg om nya båtar är bättre elller sämre. Man får tycka olika i det här landet utan att för den skull kallas för gay eller idiot.

 

Solen skiner :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Mycket bra formulering på det hela.

Jag kom att tänka på en Volvo Duett som jag hade på 80 talet. En pansarvagn som du med lätthet hade kunnat ställa dig på både skärmar och tak utan att det hade givit vika. Men som många andra fornmimmen så tog rosten denna pärla. 

Utvecklingen går ju helt klart frammåt! Idag så har vi telefonen i fickan det var omöjligt med tegelstenen på 80 talet....

Nu är det ju inte på något vis att jag hävdar att den nya tekniken spöar skiten av den gamla! Det finns fortfarande prylar som var bättre förr, smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoegakusten: självklart får man tycka vad man vill. Om man däremot går på grova personangrepp på sina forumkollegor som MaxSchmelling gör i denna tråd och i princip varje tråd han går in i. Ja då kan han få sig en näsbränna till slut.

Nu har han dock lyckats styra bort fokus från sin egen plumphet och ettriga förolämpande av alla han debatterar med, till någon som faktiskt säger ifrån, dvs jag. Och det ska han ha cred för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Han kanske bara är lite sned för båten står på land och inte i vatten smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...