Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gäst Weber

Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!

Rekommendera Poster

Att gamla båtar rasat i pris de senaste åren är inte ett tecken på att något osunt har inträffat på marknaden. Tvärtom har det äntligen blivit lite realism i det hela.

För något år sedan gjorde en finsk båttidning i en sorts köpguide upptäckten att en begagnad tre år gammal Yamarin styrpulpetare som var till salu på en båtaffär faktiskt var dyrare än en ny likadan! Enda bonusen som den begagnade bjöd på var ett ekolod av billigaste modell. Hur sunt är det? Och detta var ändå hos en båthandlare som borde ha koll på priset på nya båtar...

Flera båthandlare jag pratat med påstår att det trots dåliga tider säljs en hel del nya båtar. De påstår att folk numera inte är lika benägna att skruva och dona själv med sina båtar. Då köper man hellre nytt och får förhoppningsvis några problemfria år. När det blir så så kommer antagligen båtmarkanden alltmer börja uppföra sig ungefär på samma sätt som med begagnade bilar. Det här för naturligtvis med sig att utbudet av begagnat växer.

Båtar som är 10 - 30 år gamla kräver i dag insatser av endera händiga ägare eller varv och båtverkstäder. Eftersom behovet av båtreparationer är säsongsbetonat är det inte någon attraktiv bransch, något som syns tydligt i timdebiteringen. Det gör att det blir dyrt för den ohändige eller den som inte har tid att hålla sig med något gammalt

En sak till som inverkar är att ett glasfiberskrov håller allt för länge. Medan båtarna byggdes i trä tog röta och brist på vård kål på dem på några decennier. De brändes upp eller lämnades i ett albuskage i stranden för att sakta återgå till naturen. En glasfiberbåt som stått oanvänd flera år är oftast bara att tvätta av och sjösätta, eller lägga ut på blocket och bli en del av det digra utbudet. Själv äger jag en glasfiberbåt som är byggd i slutet av femtiotalet. Skrovet visar inga tecken på att falla samman eller bli skört. Man får jobba lite om man vill hålla utseendet presentabelt men det är inte oöverkomligt. Under sina drygt femtio år så har båten målats om tre gånger. Senast nu i vår. I hamnen där den ligger finns i runda slängar fyrahundra båtar. Av dessa är kanske ett tjugotal i trä. Ändå har jag en känsla av att min båt är bland de äldsta i hamnen. Med sådan hållbarhet på båtarna så är ju resultatet att utbudet på gamla båtar ökar i minst samma takt som nya säljs.

Så precis som Weber säger så har det blivit köparens marknad. I synnerhet om man är beredd att mecka och dona lite så kan man få till en bra affär. Förutsättningen är förstås att man köper en båt som man verkligen gillar och kan behålla i flera år. Att köpa för att fixa upp och sälja lär knappast löna sig förrän prisraset stannat av en aning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är väl klart att man kanske kan se denna debatt som clowneri eller sandlådediskussion på ett eller annat sätt. I synnerhet om man diskuterar båtar kring 40-80k. Men det var ju bara ett exempel startat av någon i tråden här uppe. Diskussionen är väl även relevant för båtar med en eller två nollor till eller?

För de av oss som räknar med att dra sig tillbaka från arbetslivet om kanske 3-4 år kan det vara högintressant att fundera på hur man ska placera sina medel för att få en lagom balans mellan rekreation och trygghet framöver. Hur mycket kan det vara vettigt att satsa i en båt idag när man vet att värdeminskningen gått från kanske 10-20% till kanske 50% på 5 år?

Man lär ju ändå vara tvungen att sälja den inom en inte alltför avlägsen framtid, om det inte finns barn som vill ta över den förståss. Kanske kommer att svida lite om man köper en båt för 800k idag och sedan får släppa den för 400k om 10 år? Kanske bättre att nöja sig med en båt för 400 och bara förlora 200? Sätta de andra 400 i metaller, ränteplacering eller någon form av papper i stället? Då har man antagligen ca 700 i stället fr 400 att sätta sprätt på om 10 år när man kanske blivit för bekväm för att kuska runt i båt?

Nu är väl egentligen inte detta rätt forum att diskutera sådana här saker i, det finns bättre motsvarigheter för sådant. Är man dessutom i karriären är det väl heller inte så intressant att fundera över detta, men när det gått några år till och man känner att man snart jobbat klart kommer tankarna smygande. Att jag deltar i en clown- och sandlådediskussion vill jag dock inte hålla med omwink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag - och en väldans många andra i den här tråden - försöker ge uttryck för är att båtar just INTE är att betrakta precis som en placering, utan precis som de flesta andra fordon är något som helt naturligt minskar i värde i takt med ålder och slitage. Istället får man resonera så här:

En båt kostar 200.000 kr. Tio år senare säljer man den för 100.000 kr. Din hobby/semester har då kostat 10.000 kr per år - plus underhåll, båtplats, bränsle, försäkring osv. Precis som att en bil, husvagn, motorcykel, traktor, cykel eller vilket som helst annat fordon minskar i värde.

Hur många skulle se en bil som en säker investering..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Ska man se båtlivet som en form av pensionsförsäkring, då gör man bäst i att stanna på landbacken och kolla bankboken. Och hur kul är det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Peter_K beskriver det ligger det till. Köper man tex en ny husbil och säljer den några år senare så bedöms priset efter hur många mil den gått, vilken service den fått och hur sunkig den ser ut inuti. Knappast får man lika mycket som man gav för den när den var ny. Och man kan ju inte kalla något som minskar i värde för investering. Man kan å andra sidan försöka bedömma hur stor värdeminskningen är på de alternativ man har. Något som inte är lätt.

Skall man göra vinst på någon form av ägande av fritidsgrejer är kanske en sommarstuga vid en fin strand det enda som ökar i värde. Med allt annat är det bara att försöka minimera skadan :-)

Själv är jag inte blivande pensionär på ett drygt decennium ännu. Men skulle jag vara i det läget och fundera på båtköp så skulle jag sikta på en båt som jag kan ha tills jag inte förmår använda och sköta den längre. Att byta med tre års mellanrum kräver rätt bra ekonomiska resureser, något som inte alla pensionärer har. Är man realist så inser man lätt att om man som sextio-plussare köper en båt så är det sannolikt att man hinner njuta av den i sådär tio - femton år innan åldern (den egna, inte båtens) tar ut sin rätt.  Undantag finns ju och man skall ju leva som om varje dag är början på resten av ens liv :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte alls med om att man vet hur stort värdet är i framtiden på en husbil. Lika lite vet man om sommarstugan vid sjön ökar i värde.

Allt kan hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja..nej. Stanna på landbacken är ju inget kul heller. Jag skrev ju att jag försöker hitta en balans mellan rekreation o trygghet. Tror jag skrev det i alla fall, det var i alla fall tanken.

Det känns som att detta ämne inte passar så bra i Motorbåtssnack så jag lägger ner nu.

Finns andra forum för ekonomisnack.



Nu har jag varit nere o kollat förtöjningarna så pärlan klarar sig själv ett par veckor.

Packar taikon-lådan och drar på en sådan typ av semester ett tag. (där kan man förresten snacka om värdeminskning....!!smiley)

Ha en skön sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Man kan sitta bekvämt ombord, zippa på sin svala drink och kolla bankkontot och gilla läget; det gör jag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kärlek och harmoni, bäste Weber!

post-10024382-1394237564,2853_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Så länge skulderna understiger tillgångarna sover man gott om natten och njuter av vardagen. Kollar iofs inte bankkontot speciellt ofta och inte när jag är på sjön. Snart dags att börja tulla på 2013-års löner. Ä, skoja bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

smiley En till som fattar vad det hela handlar om!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om det som Faderullan skriver.

Om man kikar på till exempel 70-80 tals båtar mellan typ 50-100.000kr så ser man ganska tydligt hur marknaden håller på att ändras. Ockelbon nämndes som exempel och det finns fler där. Några som kommer nu också är de lite nyare typ Flipper 640 verkar det som. Där finns några som stretar mot i 100 klassen, medans det lutar mer åt 60-70 för att kunna sälja.

Men det är fortfarande ganska komiskt att se annonser ibland. Jag vet i något fall när jag kikade på ett par båtar runt 100 som jag tyckte var lite intressanta (en DC modell). Och fick syn på 10 år nyare båtar för runt 120 (både de äldre för 100 och de nyare för 120 var i fint skick så vitt jag kunde bedömma).

Däremot har jag också fått intrycket och hört lite att handlarna säljer på ganska bra. Orsakerna diskuterades ovan. Plus att det kanske inte är omöjligt att handlarna (även de som förmedlar) har lite mer koll på prisläget och vet att Flippern för 100 inte går att sälja, även hos en handlare (så antingen inte tar in den, eller tar bara in med uppdaterade motorer etc. där folk får lite mindre meck).  Förvisso ser man fortfarande handlarpriser ibland när de antagligen har köpt på sig någon båt dyrt (eller någon som förmedlar och inte kompromissar priset). Har ex, sett en handlare som sitter på en Ockelbo 21 för 100, som nog minst legat där en säsong om jag inte sett fel.

Till sist, något jag reagerat över är att folk skriver ny motor i annonserna, vilket kan betyda allt från en helt ny till en 10-20 år gammal motor i en äldre båt.... Detta tycker jag man ser väldigt ofta. För mig är inte en 20 år gammal motor ny på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Som exempel på prisras kan vi ju ta Storebro båtar. Ligger ute en nu som gått från 320000£ ner till 195000£. En mindre sänkning? Tar vi ytterligare exempel på Storebro så kan du ju hitta en säljare som vill ha 600000 kr. Sedan har du en annan säljare med en likvärdig båt och den får du för 350000 kr. 

Håller med angående hur folk skriver i många av annonserna. Nej en motor som är beggad kommer aldrig att vara ny! Då får man väl skriva att motorn är utbytt mot en bättre begagnad. Men att den är ny för båten då den inte suttit där förut.

Sedan har man ju läst om nyrenoverade motorer. Bytt kyllimpa och vattenpump samt nya batterier. Så då går det bra att skriva nyrenoverad motor?

Om det står att motorn är renoverad så ska den väl vara det!

Minst honat block om det ej är borrat. Vattenkanalerna genomgångna i block och topp. Nya ringar till kolvarna och eventuellt nya kolvar och kolvbultar. Renoverade vevstakar eller nya. Alla lager och bultar bytta i motorn. Slipad vev och balanserad efter slipning. Genomgången topp med nya eller slipade ventiler samt nya lyftare. Ny kamaxel eller slipad kamaxel. Ventilbryggan genomgången med nya fjädrar. Sedan ska ju toppen provtryckas. Förgasare nya eller helt genomgångna med nya delar. Har du insprutning så ska ju spridarna ses över. Översyn av vattenpump, oljepump och bränslepump Ny eller minst en utbytesturbo mm mm.

Nya tändstift och bytt sotningssats är inte heller någon fullgod renovering av motor som en del tror. 

Sedan speca upp allt mellan himmel och jord som är utbytt före år 2000 känns ju enligt mig helt ointressant. Det är ju 2013 nu så är något bytt inom närtid så kan man väl ta med det. Större åtgärder som är gjorda sedan längre tillbaka i tiden av dignitet ska ju så klart vara med. Men att man klätt om förarstolen och sytt nya gardiner 1998 känns ju som överflödig info. 

Som sagt en del kommer få gifta sig med sina prylar vare sig dom vill eller inte. Om inte priserna justeras. yes

Nu menar jag dom som ska sälja! För ni som redan har gift er med era båtar och inte ska sälja. Vårda dem ömt och plöj ner både kärlek och pengar i överflöd i dem smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som att drevet blev renoverat för 30.000kr för två år sedan eller dylikt, vilket man stött på några gånger.  (Vet inget om gamla aq drev etc. Men ett Alpha ersättningsdrev går väl på ca 15, vilket ökar förvirringen än mer).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns bra att båtar börjar likna andra objekt i vår tillvaro. Varför kasta en massa goda pengar på en 35 år gammal båt? Inte för att höja värdet på den i alla fall. Nej snarare för att kunna använda skiten över huvud taget.

Inom företagsekonomiområdet kalkylering talar man ekonomisk livslängd. Det är den ålder då en tillgång börjar kosta så mkt i underhåll att det är mer ekonomiskt fördelaktigt att köpa en ny eller nyare. Ungefär som att köra omkring i en femton år gammal bil som man får ha på verkstan ideligen för 20-30 tusen per år.

Det begreppet är totalt främmande för många båtägare.

Jag tycker särskilt synd om de som tror sig ha gjort ett fynd när de importerar hem Floridabåtar från 90-talet. De objekten har inte bara passerat gränsen för ekonomisk livslängd. Det är som att stå vid kajen och riva tusenlappar med ett halvt hysteriskt skratt och hoppas att varje lusentapp ska vara den sista. Litet som att lägga feta marker-mattor på rouletten efter 8 öl och hoppas att turen ska vända nån gång.

Men det har ju aldrig ni gjort såklart. Jag tänker mer på oss andra dödliga... wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ni som har alla dessa synpunkter som inte leder någonstans, sitter ni på hemmet och författar era rader efter en session i dagrummet?

Allt raljerande om priserna på begagnat leder ingen vart men ändå leds denna debatt av några personer men kursen är fladdrig och budskapet enahanda.

Alla vill inte sälja och de som vill sälja söker antagligen en relation med en köpare och finner de varandra, uppstår både tycke och affär. Om priset på båtarna rasar så speglar det bara vår tillvaro där fler och fler ställs utan arbete och där arbetsmarknaden blir tuffare och tuffare. Fler hamnar i utanförskap och folk mår dåligt. Alla vet att den bransch som först tar stryk är sektorn fritidsbåtar; Storebro eller ej.

Vi som inte bekymrar oss om utanförskap, som inte räds en tuff arbetsmarknad och som inte gråter när vi bunkrar diesel för drygt 40.000 en sommar, vad bryr vi oss om allt gnäll om priserna på begagnade båtar?

Who gives a shit?

Vi har våra båtklassiker av en mycket speciell anledning och vi trivs med dem. Personligen njuter jag av vår 31:a från 1977 och anledningarna är många. Inte minst det fina skicket och den suveräna utrustningen. Visst blir jag lite stolt när folk kommer fram till oss och säger; Vilket fint skick, vilket år är hon från?. Jag ser vår båt som  andra ser på sin bilklassiker; något att vårda och älska. Är man rädd om sina pengar så ska man inte ha båt och gnäller man över priserna så kanske inte att man har råd att ha båt. Alla har inte råd att ha båt - kanske är det anledningen till allt gnäll i just denna tråd?

Vad tjänar debatten till, vad är syftet och när skall tråden bli intressant?

När?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Förstår inte hur grabbarna grus resonerar men en sak är säker; entusiasm är inget som de fattar. Så frågan återstår; kör de omkring i en Askeladden från 1971 i brist på den goda båtaffären eller har de kanske ingen båt alls...

Av vilken anledning tror du att folk är som du... Gudbevars! Tror du att folk lägger pengar på sina välunderhållna båtar för att höja värdet? Jag tänker inte ens värde mer än min egen syn på värdet av vår båt. Det värdet slår din uppfattning om värde.

Kanske är det så att den som konstant gnäller om någots värde egentligen inte har råd?

Båtar är ingen tradeoff utan kärlek, entusiasm och glädje. Allt som kostar sätter jag på mitt lyckliga konto; kontot för härliga intryck. Det kontot är absolut inte övertrasserat, tro mig...

Jag tror inte att du förstår vad jag menar - tror inte ens att det är lönt att du gör ett försök. Jag ser i att du i din sjöbod beskriver din båt med ord som att bordet är fint och stereon är bra. Detta är kanske ingen beskrivning som ger mersmak åt ett underbart båtliv. Att vi har helt olika infallsvinklar kring vårt båtägarskap är väl rätt tydligt, eller hur?

Men det är ju jag! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Åh du heliga kunskap, du okränkbara vishet; tack för ett inlägg som med klarhet påvisar det faktum att inte alla är lämpade att äga en båt eller ett barn eftersom båda tydligen ses som en slags investering av vissa.

Entusiasm, trivsel, trygghet och niohundrafemtiomiljoner ton kärlek, ja det är båtliv för oss. För att förstå det resonemanget måste man helt klart tillhöra den halvan av världens befolkning som stämplar sig själva som entusister...

Alla platsar inte i denna klubb  smiley  och det är nog bra för alla parter...

post-10024382-1394237566,711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det skönt att bara ha en egen uppfattning , då slipper man höra/läsa/ta del av andras erfarenheter !

 

Tror du flyter rätt obehindrat ! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt få äldre objekt jag ens skulle överväga att lägga pengar på. Dock är Storebro ett sånt märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaxSchmelling,

Jag tänker inte ändra mig om just Storebro. Orsak till det är att det finns en sån på båtklubben och den är som en juvel. Just dessa båtar har jag alltid förknippat med gedigen kvalitet.

Likväl är det hål i huvvet att plöjja ned en massa pengar i en gammal båt. På sin höjd kan man nå nära det man får hos en ny eller nästan ny båt. Fast tilla samma peng. Och då är allting nytt! Utan den där listan på 50 grejor som står på tur att bytas härnest.

Jag har själv haft en stor segelbåt från 80-talet. Fasiken vad jag jobbade med den. I åratal bytte jag grej efter grej efter grej. Vilken skittillvaro. De rullade fasiken ut röda mattan på SeaSea när jag kom.

Sen kollade jag in grannens Bavaria, typ ny. Okej Bavarior seglar som en påse skit. Men de är bekväma! De har precis allt det som gammelbåtsmekarna försöker nå upp till med sina evinnerliga renoveringsprojekt. Och det off the shelf.

Som tur var finns det bättre bo segelbåtar med grym komfort, till exempel Elan, Dufour mm. Sen finns ju race segelbåtarna. Men det är en helt annan grej.

Över till motorbåtar. Jag ska vara ärlig. Jag HATAR amerikanska båtar. Varför? För de är byggda för helt andra användningsområden. Har ni hört talas om en enda amerikansk familj som nattar över ens en enda natt? Nä just det. Och varför inte? 1 finns ingen skärgård. 2 de orkar inte. 3 de är för feta. 4. Varför då jag måste hem till grillen och ölen?

Alltså, jänkarbåtar är snygga att åka runt i. Om man gillar kvalsterfyllda heltäckningsmattor, 110V Air Condition, mögliga filtbeklädda skrovinsidor, en pliktskyldig ölkyl och en plastsäck för vatten kopplad till nån fjönig fotpumpad pentrykran.

Sen måste man fråga sig, varför man gillar sjön och båtliv. Är man av personligheten att nu går jag ner i min källare, osv så kanske en gammal båt kan vara drömmen. Jag hatade det. Orsak var att jag visste alla brister båten hade. Och hur mkt jag än renoverade visste jag att den båten var dömd. Knastrande däck, läckande propelleraxelhylsa, rostande vattenfyllt roder, knäck på masten, troligen slitna spridarfästen. All hårdvara på däck och rigg borde bytas. Jag jobbade med ett excelark som många gör. Det var galet långt. Min fru kallade sig för båtänka.

Är det värt tiden, energin, pengarna på dessa ständiga renoveringsobjekt? Ja tycker man det kör på. Själv kör jag runt i en ny bil, vilket jag tror de flesta av er gör. Eller har ni en Fård taunus från 73 kanske? Till och från jobbet, till fjällen, till hockeyträningarna.

Frågan är öppen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eehh har du vägarna förbi karlbergskanalen så kan du komma in o kolla och så får du se att det du säger angående amerikanska båtar inte riktigt stämmer. filtbekädd? Jag har stavlimmad  teakparket på golvet och all annan inredning är i teak. Tror du får specificera dig lite mer innan du slänger ur dig liknande dumheter.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Alltså, jag är ledsen för min fråga men hur fasen har du kunnat bli Konteramiral? Har du släktingar i Försvarsdepartementet...

Du resonerar som en drucken och av den anledningen får du inget längre svar för jag har svårt att förstå din debattglädje eftersom det mer än att betrakta som en lååång monolog utan vare sig början, slut eller den där delen mellan början och slutet.

Give it a rest!

 

post-10024382-1394237567,0192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok MaxSmchmelling,

Jag ska vara uppriktig: Jag tycker du är helt urblåst i huvudet också. Dessutom är du bög. Så stick och brinn vetja.

Såh anmäl på ni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har någons sexuella preferenser med detta att göra? Du reagerar något infantilt måste jag säga.

Nu får du nog ta och skärpa till dig lite.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Nu är det nog dags att tagga ner ett snäpp! Högt till tak kan det ju bli ibland men nu spårar det ju ur. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag förstår inte. Han argumenterar på ett ibland kanske något provokativt sätt. Men som sagt högt till tak ska det vara men ditt inlägg var enbart dumt.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...