Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gäst Weber

Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!

Rekommendera Poster

Gäst Weber

Var har du fått uppgifter ifrån att värdeminskningen skulle vara 50% på två år?

Så en ny V60 för 350000 kr kommer vara värd 175000 kr om två år.

Intessant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast... du fattar väl att den nyare båten då hade kostat mer..? Säg 160 kkr för sakens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pratar vi om en bil köpt för 76 kkr, körd c:a 4000 mil. Inte en ny.

Kolla en tio år gammal V70, körd från kanske 16.000 mil till 20.000 mil istället.

Vad tror du den är värd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte långt ifrån...får 170.000 i inbyte för en 3 år gammal V70 som kostade 384.000 för exakt 3 år sedan, får lägga 403.000 för en ny (XC60).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag ger mig in lite i diskussionen efter mitt egna precis skriva inlägg om tips/tankar/köpråd (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=503279).

 

För att inte återge hela den tråden kan sammanfattas med att jag letar motorbåt, första båten för mig privat (alltid lånat föräldrars/vänners segelbåtar tidigare).

 

Jag har efter onödigt mycket efterforskning och besök på varv med mera kommit fram till Regal 2150 LSC som första båt för mig (ekonomisk prisnivå och ungefär det jag vill ha).

 

Bör man kanske, med lite eftertanke kring detta ämne som jag även märkt via släkterna och vännerna som själva äger båtar, kanske köpa en större båt direkt ?

Istället för att köpa en båt idag, för säg 200k, och sedan sälja med onödig förlust eller t.o.m svårsåld, om säg 2-4 år.. kanske köpa en större direkt som är framtida-barn kompatibel?

Det känns samtidigt dumt att köpa för stort, och en större båt lär ju kräva mycket extra drift och bensinkostnader osv, som vi inte behöver, så dom pengarna kan man ju dra bort från den ev. förlustaffären man gör på ett framtida byte...

 

Svåra nöter att knäcka, hur ser ekonomin på båtmarknaden och plånboken ut om 5 år? Om man kommer på det kanske man ska satsa på aktiemarknaden på en gång...

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Stor skillnad på 3 respektive 2 år. Sedan betalar ju inte handlarna vad du kan sälja den för privat.

Men det är ju smidigt att göra affärer med handlaren dirrekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Haha kul att du nämner det för den ena av våra bilar var en V70 2003 som vi gav 50000 kr för för 2 år sedan.

Fick 40000 kr i inbyte för den i år på Rejmes då vi köpte en nyare wink

Mil 14000 när vi köpte och 16700 när vi bytte in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ibland går det bättre, ibland sämre... vad tror du att du fått om det INTE bytts in, dvs vid en ren försäljning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Håller fullständigt med om bättre och sämre.

Det är ju inte alltid det går bramen som oftast!

Kanske hade jag fått något mera vid en ren försäljning. Men priset var så pass bra så inget att bråka om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver jag säga något?

Vet du ens vad du svarar på i de olika inläggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bilar nu då...

Jag gjorde så att jag gick in på KVD som har en gratis värderingssajt. kollade en V70, 140 hk (=vanlig familjetraktor) och jämförde vad man får ge för en 2006:a som gått 16.000 mil, och en 2004 som gått 20.000 mil - alltså rimliga siffror enligt vad jag angav ovan. Samma modell (04-08), samma motor. Resultat - en värdeminskning från 68.600 till 37.900 kr - dvs en värdeminskning för båten på 47%, och en för bilen på 45%. Det tycker jag i alla fall är ganska lika..?

Så åter igen - grattis till bilaffären!

http://www.bilpriser.se/bilvardering?brand_id=9&y=2006&family_id=10&model=12487&distance=160000&value_decrement_start=2006-01-01

http://www.bilpriser.se/bilvardering?brand_id=9&y=2004&family_id=10&model=12487&value_decrement_start=2004-01-01&distance=200000&package=bas&hff=1&nv=1&standard_addons=servicebokserv-enl-plan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Det skulle ta för lång tid att få dig att förstå. Så jag svara NEJ smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Du har helt rätt KVD var lösningen på det hela. 47 och 45% låter kanon vi kör på det!

Jag kommer inte att säga emot dig mera då du har så fantastiskt bra info.

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror KVD har bättre statistik på bilköp och försäljningar än ditt enda bilköp i alla fall - men du är jättevälkommen att komma med lite riktiga motargument istället för löst tyckande. Fast det kan ju bli svårt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Ja för har du en Volvo V70 2003 som gått 16000 mil och är i toppskick. Då är det ju KVD som sätter priset på den.

För enligt dig dras ju alla över en kant. 

Att du kan ha en bil som är helt nerkörd vid 16000 mil och en som är i toppskick det bekymrar inte dig.

 

Skrattretande vilken lirare.! Men låt du KVD bestämma priset på dina prylar. Själv gör jag en egen bedömning!!!

 

Over And Out no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall var också priset vad handlaren ville ge utfallet på KVD, de större handlarna här i Göteborg skickar bilarna på auktion numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu! Läs dina egna inlägg och inse att du har målat in dig i ett hörn då du motsäger dig själv gång på gång...Over And Out ser jag som ett konstaterande på att du är i hörnet nu....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eeeeeh... okej... bra argument där... eller, nä.

Du tror inte priset i statistiken är baserat på en normalsliten bil..? Klart att det är prisskillnader på fina och slitna exemplar - oavsett om det är båtar, bilar eller andra begagnade varor, det har jag aldrig sagt något om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Han har varit i hörnet ett bra tag nu men jag föreslår att vi som har både vett och pengar nog att köpa, underhålla och driva en båt sysslar med just det så kan Weber syssla med det han har råd med; sina fattiga och erbarmliga åsikter i en fattig debatt som inte leder någonstans mer än till just Trollstad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig blev det billigare byta båt trots jag hade en som skulle säljas. Då den jag skulle köpa hade fallit ändå mer. Mellanskillnaden blev mindre.

Byter man upp sig till en nyare/större begagnad vilket många gör så drabbas man ju inte av prisras, kan vinna på ett ras. Sämre om man gör sig av med båten.

Vissa modeller åldersintervall kan ju göra lite mer fall än andra...men så är det ju med allt, inget konstigt.



Så klipp gör man ju när man köper något under marknadsvärdet och kan sälja direkt till högre pris. Jag tror dock inte priserna kommer draiväg uppåt på beg. båtar, fler och fler vill ha nyare....och båtar håller länge, därför blir det mycket begagnat att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Grattis till nytt båtköp!

Själv tycker jag det är roligt att byta båt och prova på lite olika alternativ.

Då är det ju kul att affärerna går bra laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att tänka på finanskrisen i början av 90-talet då dom flesta båtar tenderade att vara mer värda som bojsänken än som flytetyg och alla trodde att inkl mig själv att det skulle ta flera årtionden innan båtmarknaden skulle återhämta sig.Ett flertal usla sommrar i följd och sambandet att det varit svårt att få tillgång till båtplatser här på västkusten har gjort att intresset svalnat rejält.Familjer väljer istället charter till Medelhavet för att få riktigt varmt och skönt under dom få veckor dom är lediga på sommaren vilket man kan förstå om man gillar sol & bad.Att folk har pengar trots finanskris bevisar bara trycket på charterbolagen så här års dvs det är svårt att hitta resor till värmen vilket givetvis går ut över våra svenska skärgårdskrogar & marinor som tappar massor av intäkter vilket påverkar båtmarknaden med lägre priser

Den nya alkoholpolitiken på sjön får man tycka vad man vill om,men jag tror att många skippar sina båtutflykter pga att man inte vågar ta ett par glas öl eller vin till maten längre och då kan det lika gärna kvitta med att ta båten till naturhamnar eller till dom mysiga hamnkrogarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du resonerar nog lite väl positivt här.smiley

Den C20 Polarn köper idag för 40k kommer han inte att få lika mycket för om några år. (om han inte investerat avsevärt mycket i den under tiden). I oförbättrat skick kommer den att fortsätta sjunka.



När han lägger ut den på Blocket om ett par år kommer det att dyka upp någon ny som Du som skriver att man kan köpa en C20 för 30k av en stackare som betalade 40k för den...

Det är nämligen så att det minst en gång om året dyker upp TS:ar som gottar sig i hur mycket båtarna sjunkit och hur mycket de som köpte dem förra gången nu har förlorat.

Ofta kan man även skönja en hel del skadeglädje mellan raderna.



Om alla de TS:are som tidigare skrivit i samma anda som du även vid samma tillfälle köpt båtar till de låga priser de skrutit om skulle de idag vara i samma sitts som de stackare du nu skriver om, dvs de som köpte sin båt för några år sedan. Nu kommer det en ny generation och skrattar åt deras misstag istället.



Du får nog lyfta blicken och försöka se verkligheten. Värdeminskning förekommer, även om den är procentuell, dvs minskningen i absoluta kronor avtar naturligtvis. Som någon annan var inne på tidigare; Om man åker på charterresa för XX tusen är det ingen som frågar efter om man har pengarna kvar när man kommer hem igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Att det skulle vara något misstag av köparen eller att jag skrattar åt dem får ju stå för dig!

Sedan är det ju en viss skillnad på att förlora 10000 kr på ett eller två år mot nu 40000 kr som diskutionen handlar om. Det förstår du att det är en skillnad på 30000 kr?

Det mesta sjunker i pris svar JA!

Men att prylarna sjunker så kraftigt i pris på ett par år är ju synd för säljaren. Jag var ju själv med när han köpte båten. Säljaren visade papper på vad han gett för drygt ett år sedan. Han trodde aldrig med flera att just den modellen skulle sjunka så drastiskt på så kort tid. Men han påtalade det, att för att få den såld så var han tvungen att gå ner så pass mycket i pris för det fanns inget intresse för dessa båtar vid detta tillfälle.

Jag behöver aldrig lyfta blicken för jag har aldrig sänkt den. Sedan har vi alla olika verklighet för vi kan ju inte ha samma. Kanske något du skulle fundera på en stund.  yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det flesta åker ju på lite ekonomiska smällar, man vet aldrig när dom kommer. Kan vara bilen, huset, eller sjukskrivning....

30 000kr låter som en normal oförutsedd utgift. Gå ju lindra om man behåller båten och slår ut kostnaden på fler år(istället för åka utomlands och bränna ändå mer pengar).

Sen kan man ju byta båt varje år och spekulera i vilka som kommer behålla värdet alternativt stiga i värde. Kan ju vara en hobby i sig. Äga båt för så lite pengar som möjligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Om denna debatt vore en bild...

post-10024382-1394237564,0712_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Alltid kul att få en bild på någon. Du skriver lika roligt som du ser ut MaxSchmeling. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En självklarhet att en begagnad båt måste sjunka i värde.

Precis som en bil eller andra saker som man genom användande förbrukas.

Fel har ju varit när båtar i vissa fall stiger i värde eller knappast sjunker i värde trots att de slits.

Ännu mera idiotiskt är det att det går att köpa ett hus äga det och använda det för att sedan kunna sälja det efter ett några år med rejäl vinst.

 

Jo allt handla om tillgång och efterfrågan och äntligen har tillgången på båtar nått den nivå så vi slipper sjukan med otroliga överpriser på begnade båtar.

 

not: själv husägare med ofantlig prisutveckling men skit samma eftersom jag inte tänker sälja huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

Med tanke på att lyfta blicken och försöka se verkligheten MR Zwen.

Så får jag nog tillfälle föresten att lyfta blicken om en stund. Sitter och gungar i min skinnfåtölj  på kontoret och tittar på golfklubborna, och funderar på om jag ska ut på en golfrunda efter min middag.

För jag har ju skapat mig den verkligheten att jag kan göra det valet. Så min verklighet och din verklighet är inte den samma laugh

Nej det får nog bli golf innan middagen wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...